fallback

Защо някои коли имат по два акумулатора?

В някои случаи едната батерия участва като резерва, а в други тя захранва допълнителни устройства

Съществуват две типични случаи, при които се използват два акумулатора. Първият е по-често срещан, където схемата се състои от две идентични батерии, свързани или просто паралелно, или чрез разединител на батерията. Понякога се среща и последователно свързване на акумулатори. Втората схема предполага наличието на две батерии, едната от които е основната, а втората е резервна. Тази опция е много по-рядко срещана и се използва предимно при автомобили от висок клас.

В почти всеки дизелов модел на Mitsubishi (L200, Pajero или Pajero Sport) и някои други SUV-ове често можете да видите две еднакви батерии, свързани паралелно. Понякога и двете са монтирани под капака, понякога едната може да бъде под капака, а втората някъде под седалката на водача.

Защо са две? Тук всичко е просто: паралелното свързване увеличава общия капацитет, а две батерии с капацитет 75 Ah, свързани паралелно, правят една, но с капацитет 150 Ah. Но в същото време все още има две от тях, което означава, че има известно дублиране на системата. Очевидно решаващият фактор за стартиране на двигателя ще бъде способността на батерията да принуди стартера да работи. За да направите това, е достатъчна само една (но винаги годна за обслужване) батерия, която ще осигури обичайното напрежение от 12 V за стартера. Но какво ще стане, ако се изтощи? Тогава втората се включва.

Допълнителният капацитет също няма да бъде излишен. SUV-ът често се оказва в условия, при които е необходимо да използвате лебедка или да използвате електрически уреди, когато колата е в покой. Но за да стартирате дизелов двигател в студено време, трябва не само да завъртите коляновия вал, но и първо да дадете възможност на подгревните свещи или дори на предварителния нагревател да заработят. И тук наличието на батерия с голям капацитет (и така можете да оцените две батерии, свързани паралелно) също е много полезно.

Както казахме по-горе, директното свързване на батериите не е единственият метод за паралелното им свързване. Недостатъкът му е очевиден: ако например не успеете да запалите двигателя сутрин, двата акумулатора ще се разредят едновременно. И това отменя предимството да имаш две батерии. Това означава, че по някакъв начин те трябва да бъдат накарани да работят по двойки, но в същото време да се запази известна доза автономия за всеки от тях. За тази цел обикновено се използват специални устройства, които се наричат устройства за разединяване на батерията.

Задачата на разединителното устройство е да планира работата на акумулаторите по такъв начин, че да не ги разрежда едновременно (т.е. при някои условия те трябва да бъдат „разединени“ един от друг). Грубо казано, при стартиране на двигателя се използва една батерия, но ако тя не е достатъчна, ще се използва втората. Ако има заплаха от разреждане на втората батерия, те трябва да бъдат разделени отново, за да не се разреждат и двете наведнъж. Но когато двигателят работи нормално, трябва да ги свържете и двете за зареждане.

Следете заряда им: ако една от батериите е напълно заредена (което на практика никога не се случва в реалния живот), можете да я изключите и да изпратите целия ток към втората батерия. За да направи това, устройството следи поне напрежението на клемите на всяка батерия и възприема данните като контролни сигнали за своя алгоритъм на работа. Най-простите устройства за разединяване са изградени на базата на два диода или релейна верига, но обикновено те са още по-сложни и не могат без микросхеми.

Понякога (много по-рядко) две батерии са свързани последователно. В този случай изходното напрежение не е 12, а 24 волта. Например, такава схема се използва широко в Toyota (Land Cruiser 80 и някои други SUV-ове).

Защо на автомобили с 12 волта напрежение в бордовата мрежа им трябват тези 24 волта? Факт е, че японците много обичат обемните двигатели, които трябва да работят с мощни стартери. Дори през 90-те години достатъчно мощният стартер е или твърде скъп, или огромен - съществуващата по това време технология не позволява да се направи компактно и евтино. Мъдрите японци решават проблема просто: правят 24-волтов стартер. Той изисква половината от тока, което означава, че намотките също ще бъдат почти наполовина по-големи. Освен това четките и всички конектори, които умират по-бързо от твърде силния ток, ще издържат по-дълго по този начин. Решението е отлично по свой си начин, но за да го приложите, ви е необходима втора батерия, защото в противен случай е изключително трудно да получите стартов ток и 24 волта едновременно от една 12-волтова батерия.

Вторият принцип на поставянето на две батерии е инсталирането на различни акумулатори, едни от които е основен, а другият – резервен. Всъщност думата „резервен“ не пасва много добре: втората батерия се използва не по-малко от първата, основната. Но тя прави това само по необходимост. Например, за да се гарантира, че спирачките работят. Класически пример е Mercedes-Benz E-Class W211 преди рестайлинга. Тя става една от първите коли, които най-активно използват схемата с втора малка батерия. Вярно, не за дълго - само до рестайлинга. Причината е, че преди него W211 използва спирачна система SBC ,където работи електрическа помпа, която изпомпва спирачната течност.

Очевидно е, че при внезапно прекъсване на тока помпата няма да може да изпомпва нищо и в този случай колата може да остане без спирачки. Затова освен основната батерия (12 V, от 60 до 95 Ah в различните версии на W211), този Mercedes разполага и с малка допълнителна батерия (12 V, 12 Ah), която се намира под капака. Интересно е да се отбележи, че основната батерия е поставена в багажника. Опитът за инсталиране на втора допълнителна батерия в този формат не е много успешен: след рестайлинга системата SBC е изоставена и резервната батерия стана ненужна. Това обаче е само началото на ерата на резервните батерии.

Те започват да се използват масово в разпространението на системите за старт-стоп, Hold и същите спирачки, чийто принцип е подобен на спирачките Mercedes SBC. Но най-вече е необходима втората батерия, разбира се, за функцията старт-стоп. Въпросът е не само, че на всеки светофар трябва да запалите двигателя, което чудовищно увеличава времето за работа на стартера, което изисква много ток, но и че докато двигателят не работи, трябва да вземете напрежение от някъде за захранване на осветлението и климатроника, мултимедийната система и всичко останало, което не бива да “заспива” при кратко спиране. 

Какви са характеристиките на техните неизправности и отстраняването им?

Нека започнем с един пример - две батерии, свързани паралелно. Като цяло няма особена разлика в това дали две батерии се изтощават или една: и в двата случая просто трябва да ги заредите. Тъжното е, че смяната на две батерии е два пъти по-скъпо начинание от подмяната на една, а при паралелно свързване те най-често имат приблизително еднакъв експлоатационен живот, поради което и двете трябва да се сменят наведнъж. Често собствениците на автомобили с два акумулатора се разстройват и вземат смелото решение да сменят само единия. Това не е много добро решение, защото убита втората батерия, която не приема зареждане, и ще намали значително живота на новата батерия.

Не би било най-доброто решение да изоставите втората батерия, като я премахнете напълно от колата. Ако суровият Pajero не стане много по-зле от това (освен ако не започне да мига светлините навреме с въртенето на коляновия вал при стартиране на двигателя), тогава новата батерия определено няма да го хареса. И причината не е митичното презареждане (батерията няма да вземе повече, отколкото може), а фактът, че цялата верига е проектирана за две батерии. Тоест, както капацитетът на чифт батерии, така и тяхното съпротивление във веригата са важни. Намесата в дизайна на кола по принцип не е добра идея (с редки изключения). Така че е по-добре да купите две нови батерии. Определено еднакви, защото батерии с различен капацитет няма да могат да се зареждат нормално. 

Автомобилите с 24-волтов стартер в 12-волтова бордова мрежа стоят малко настрани. По правило една от батериите, свързани последователно, се счита за основна. През нея минава проводник към масата и към него е свързана втора батерия, която се счита за допълнителна. Сложността на системата се крие във факта, че е невъзможно да се изхвърли втората батерия - стартерът се нуждае от напрежение. Освен това, преди да бъдете принудени да запалите цигара, трябва да проучите ръководството с инструкции, в което обикновено се посочва коя батерия трябва да се използва по време на този вълнуващ процес. Когато инсталирате нестандартни устройства, които изискват захранване, трябва да обърнете внимание и откъде да го получите. Въпреки това феновете на автомобилното аудио, дори в кола с една батерия, често инсталират втора (заедно с генератор с висока мощност), за да осигурят работата на субуфера с усилвател и не изпитват особени затруднения с тази инсталация. 

За разлика от паралелно свързаните батерии, последователно свързаните батерии са по-взискателни към собственото си състояние. Тук няма резерв, има нужда от 24 волта, така че не се надявайте, че поне една от батериите ще ви спаси в краен случай. Най-вероятно тя също просто ще се разреди.

Прогресивните системи с основна и допълнителна батерия като цяло не изискват необичайни умения. Обикновено се презарежда само основната батерия; зареждането на втората по правило няма смисъл: поради малкия си капацитет тя бързо се разгражда с възрастта, така че е по-добре да я смените. Добър индикатор за необходимостта от смяна е повредата на старт-стоп системата и ECO режима, който няма да се активира при неработещ старт-стоп. Но ние няма да настояваме, че повредата на тези системи винаги изисква подмяна на допълнителната батерия, тъй като търсенето на всяка неизправност трябва да започне не с подмяна на резервните части, а с висококачествена диагностика. Но за справка посочваме, че средно допълнителните батерии издържат 5-6 години, през които могат да се презареждат. И ако тази батерия е преминала този възрастов праг, по-добре е да я смените с нова. За предпочитане - заедно с основната, чийто среден експлоатационен живот също е 5-6 години.

fallback
  • #3
    Дани ( преди 1 година )
    Едната служи за захранване на компютрите, другата за стартера, при разреждане на първата батерия втората поема и нейните консуматори с електронен превключвател.
  • #2
    Васил ( преди 1 година )
    Само като прочетох, че при "паралелно/успоредно / свързване напрежението остава 12 в, а при последователно се увеличавало" и разбрах, че Вие си нямате хал хабер от тия неща.... Ами прочетете и не се излагайте, поне.... Има учебници. Това се учи в 7 клас по физика!!!!
  • #1
    HONDA ( преди 1 година )
    Тук всичко е просто: паралелното свързванеНо какво ще стане, ако се изтощи? Тогава втората се включва.Аспарух Георгиев обяснете цитираното, за другите глупости няма да питам! Уж са паралелно свързани, което означава, че работят заедно, едновременно и после едната се изтощава, забележете само едната и тогава се включва втората. Та питам как се включва и изключва при това просто паралелно свързване тая втората батерия?Превода ли куца или нямате никакво разбиране за това което пиш ...
fallback
Последни