fallback

Сензорните екрани се оказват по-опасни от алкохола

Разсейването по дисплеите забавя реакциите на шофьора

Независимо дали ни харесва или не, технологиите продължават да се развиват в автомобилите от най-ново поколение, за да осигурят по-голям комфорт и безопасност. Някои системи, като поддържане на лентата, автоматичен асистент за аварийно спиране или адаптивен круиз-контрол, помагат значително на водача, но има и други иновации, които не са толкова много безопасни.

Всъщност те причиняват повече разсейване по време на шофиране - вреда, която в крайна сметка може да доведе до инцидент. Ново проучване на IAM RoadSmart - независима организация за пътна безопасност, базирана във Великобритания, доказва, че използването на цифрови екрани и протоколите Apple CarPlay и Android Auto е по-опасно от пиян шофьор.

Според данните в изследването използването на информационно-развлекателни системи увеличава времето за реакция на водача в сравнение с тези пиян потребител (в допустими граници) и дори с такъв, който е употребил наркотици.

Проучването установява, че шофьорите откъсват очи от пътя за до 16 секунди, когато използват Android Auto и Apple CarPlay. Това време е еквивалентно на изминаване на повече от 500 метра при скорост 112 км/ч, като в този момент водачът няма никакъв контрол върху превозното средство.

За сравнение, данните сочат, че времето за реакция на потребител под въздействието на алкохол (на границата на допустимото) е с 12% по-високо, тоест той представлява по-малка опасност. Същото се случва и с водачи, употребили канабис, въпреки че това време се увеличава с 35%. В същото време разсейването от монитора увеличава времето за реакция с 53% (Android Auto) и 57% (Apple CarPlay).

Всичко това се отразява най-вече на спирачния път на автомобила, а също така на контрола и на траекторията, което може да доведе до навлизане в насрещната лента или до напускане на пътното платно. Най-малкото време, за което шофьорите отклоняват погледа си от пътя, е 5 секунди, в които са заети да управляват информационно-развлекателната система.

fallback
  • #6
    raiders ( преди 1 година )
    Не само трябва за има копчета, но и да не са сензорни! ФВ малко се оляха в 8-цата и на волана, та сега по трудния начин разбраха какво иска потребителя. В опел астра го коригираха, и не само са обикновенните бутони, а си има и врътки за климатика. Така е и в Кия Спортидж, просто и удобно, нищо че има и 2 големи екрана пред шофьора.
  • #5
    Виж Тойота ( преди 1 година )
    Една марка от най-напредналите технически нации японците, още си държи копчетата, за което отнасят подигравки, че колите им били ретроградни, а се оказва, че са най-умни.
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    Сензорни екрани вече има в почти всички нови автомобили. За някои неща за удобни (търсене нещо по карта например), за повечето неща са по-неудобни отколкото бутони за съответните функции (степени на вентилатор, циркулация на въздуха в купето, температура). В някои автомобили има част от функциите от екрана дублирани на бутони на волана, което улеснява нещата (усилване/спиране на звука, смяна на медията/станцията, темпомат и др.). Като цяло се свиква и с екрана, но да - върнете копчетата :)
  • #3
    Друг Гост ( преди 1 година )
    Ами законът забранява да си гледаш телефона... и те го сложиха на таблото. Какво очакваха?!?
  • #2
    Накриво ( преди 1 година )
    Направо съм шокиран и безкрайно озадачен от това откритие и новина! Сега остава някой да вземе да открие, че утре Слънцето ще изгрее от изток.
  • #1
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Пробвайте да настроите температура на някоя от новите штни без физически бутони - е ще ти изпищи, че ще се ливосаш в дерека ама късно да ти се размине. Пълна кукувщина! Така ,е като правят коли за джендърчета, които не разбират от коли!
fallback
Последни