ЕС обяви, че започва разследване дали китайските производители на автомобили са получили държавна помощ, която им дава несправедливо предимство пред западните компании. Това обаче е напълно безсмислено и няма да намали експанзията на нови модели от Китай, които навлизат на все повече пазари.
Раследване на The New York Times разкрива какво точно предимство имат китайските компании, когато става въпрос за ценообразуване цените на техните електромобили. Едва от тях – Nio, която е сочена като основен конкурент на Tesla, през 2020 г. е получила огромна парична инжекция от властите в Китай и в момента може да си позволи загуба от 35 000 долара от всеки свой електромобил, продаден на Запад.
Затова и не е чудно, че европейските производители на автомобили и регулаторите в ЕС са притеснени от случващото се. Американските производители на автомобили вече са защитени до известна степен на вътрешния си пазар от китайската конкуренция чрез мита за внос. Но ако компании като Nio могат да понесат този вид загуби и все пак да продължат да се движат напред, Европа и Америка трябва да бъдат сериозно загрижени.
Американското издание посочва, че през 2020 г. Nio е изчерпала всичките си финанси, но китайското правителство е отпуснало 1 млрд долара срещу 24% дял във фирмата. Към тях са добавени още 1,6 млрд долара от финансова група, контролирана от държавна банка.
Не всички китайски производители на автомобили обаче губят пари. Концернът BYD, например, е утроил печалбата си до 1,5 млрд долара само за първата половина на тази година, съобщава The New York Times, като посочва и друго голямо предимство на автомобилните компании от Китай – евтиното производство.
Работник в китайска автомобилна фабрика печели около 30 000 долара на година, което е около 1/4 от това, което американски синдикален работник получава като заплати и обезщетения. Направените изчисления показват, че разходите по производството на модел като BYD Seal EV са с 35% по-ниски от тези за произведен в Европа VW ID.3. Отделно от това китайските компании са лидери по разработка и производство на батерии, което също им дава предимство пред конкурентите.