Простата конструкция и евтината поддръжка бяха един от основните аргументи в полза на закупуването на електрически автомобил. На практика обаче колите, задвижвани само на ток, също имат проблеми с качеството, което наложи няколко масови сервизни акции, а ремонтите понякога се забавяха допълнително заради липса на резервни части. Сега на хоризонта се задава нов проблем.
Факт е, че първите собственици на електрически автомобили успяха да изпитат всички предимства. Те получиха субсидии при закупуване, данъчни облекчения, безплатно зареждане и някои други бонуси. Тъй като електромобилите вече се радват на масово търсене, тези предимства започват да отпадат, като вече се въвеждат данъци, а ремонтите и поддръжката стават все по-проблематични.
Очаква се, че в обозримо бъдеще собствениците на електрически автомобили да имат сериозни затруднения с намирането на квалифициран механик. Според Бюрото по трудова статистика на САЩ, цитирано от Automoblog, към 2019 г. повече от 655 000 американци са били заети в сферата на автомобилните услуги. Това са механици, но само 1/3 от тях са се преквалифицирали в обслужването на нови и модерни коли (229 000), а едва 3100 са сертифицирани да ремонтират електрически превозни средства. Това означава, че само 1,4% от автомобилните механиците в САЩ знаят как да оправят електромобили.
Това няма да бъде проблем, докато колите, задвижвани само на ток, все още не са широко разпространени в страната. Според статистиката на един обикновен механик се падат 1270 автомобила с двигатели с вътрешно горене, а на един специалист по електромобили се падат само 807 електрички. В близко бъдеще обаче ситуацията може да се промени драматично. Все по-голям брой стари хибриди, чиято поддръжка също изисква специално обучение, започват да се нуждаят от ремонт.
В същото време първият масово произвеждан електрически автомобил - Tesla Model S вече е на повече от десет години. Гаранцията на първите бройки от модела вече изтича, което означава, че все повече собственици на електромобили ще искат да сервизират колите си не при официалните дилъри, а в сервизни центрове на трети страни, тъй като те са им по-удобни като местоположение, а и услугите им вероятно са по евтини.
В момента обаче е твърде вероятно един обикновен механик да не може да се справи с трансмисия с високо напрежение, например. Това изисква не само специално познания, но и и различни инструменти и оборудване. А всяка грешка в поддръжката на кола на Tesla може да доведе до фатални повреди, които да я направят неизползваема.
Според анализ на Market Watch, ниските доходи и високите начални разходи отблъскват младите механици от професията. В същото време старите и опитни майстори се пенсионират, а притокът на млади кадри секва и това тепърва ще се усеща от индустрията.