IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как Citroen DS революционизира автомобилния дизайн

Иновациите, наложени от френския модел, са като преоткриването на колелото за индустрията

В средата на 50-те години на миналия век Citroen предлага на Америка едни по-различен дизайн, с което подсказва, че компанията не възнамерява да играе по правилата на местния пазар, свикнал с по-ниските, по-дълги и по-широки пропорции на автомобилите. Моделът, който Citroen представя, има странна форма – практически липсва заден надвес, като цялата задна част е значително по-тясна от предната. Фаровете са кръгли, като очи на буболечка, без решетка между тях. 


Citroen DS


Citroen DS е показан за първи път на автомобилното изложение в Париж през 1955 г. и е толкова близо до преоткриването на колелото, колкото нито един друг автомобил не може да бъде. Опростеният дизайн на каросерията очевидно не прилича на нищо друго по това време и е напълно различен от предвоенния дизайн Traction Avant, който заменя.

Именно неговата централна хидравлична система, захранващата кормилното управление, спирачките, скоростната кутия, съединителя и окачването, е технологичният акцент на автомобила.

Това окачване, напълно независимо за всички колела, представлява хидропневматична, самонивелираща се система. При DS за първи път се използват дискови спирачки, монтирани отпред, както и радиални гуми на Michelin, тогава собственик на Citroen.

Единствената област, в която колата не предлага иновации, е двигателят. Първоначално DS е замислен с плосък шестцилиндров двигател с въздушно охлаждане, който би бил технически подходящ за автомобил, възприел радикални инженерни решения.


Citroen DS
 

В крайна сметка Citroen залага на вариант на стария 4-цилиндров двигател, използван при Traction Avant, което води до единствената критика, която ще да измъчва DS през по-голямата част от живота му - че въпреки измамната аеродинамична форма, той не предлага много производителност.

Резултатът от цялото това техническо вълшебство представлява кола, която се управлява по уникален начин и предлага превъзходно изживяване. И днес прави впечатление начинът, по който DS се справя с неравностите по пътя – нещо необичайно за кола от средата на миналия век.

Дори консервативният Rolls-Royce лицензира технологията за самонивелираща се задна част на Silver Shadow в средата на 60-те години.

Citroën произвежда DS и неговия вариант ID в продължение на 20 години, като приключва производството през 1975 г. За това време са продадени над 1,5 милиона броя от модела. През целия производствен цикъл Citroen прилага множество актуализации и усъвършенствания, включително комби и (много скъпи) варианти на кабриолет. Въпреки тези промени, колата остава вярна на оригиналния си дизайн – все още разпознаваема, дори след две десетилетия.

Но защо все още е важно да се признаят качествата на тази кола, петдесет години след като Citroen спира да внася автомобили в САЩ? (Peugeot, която в момента притежава Citroen , възроди DS през 2009 г. като отделна марка.)


Citroen DS


Малко производители днес биха имали смелостта или безразсъдството да се справят с толкова много технически предизвикателства само с едно превозно средство. Нека не забравяме, че DS излиза в момент, когато Франция и Европа все още се възстановяват от Втората световна война.

В сравнение с по-скромните и традиционни автомобили, които други компании произвеждат тогава, Citroën DS е абсолютен пробив от техническа и дизайнерска гледна точка, който показва на света какво може да постигне Франция и как трябва да изглежда бъдещето.

По време на представянето на модела в Париж през 1955 г. Citroen отчита 12 000 поръчки за модела в рамките на един ден.

През 2009 г. списание Classic & Sports Car моли някои от най-успешните и влиятелни европейски автомобилни дизайнери да преценят коя според тях е най-красивата кола на всички времена. Те избират DS.

 

 

0 от 500