fallback

Колко вредно е бързото зареждане за батерията на електромобила?

Експерти разкриха каква част от капацитета на клетките се "убива" с използването на тази система

Бързото зареждане е нож с две остриета за електрическата мобилност: от една страна, шофьорите често се нуждаят от технологията, за да изминат разстояние от няколкостотин километра, без да губят твърде много време. Ако зареждате VW ID.3 Pro S с батерия от 77 kWh на зарядно устройство от 11 kW с променлив ток, ще са необходими около три часа за запълване на батерията от 20% до 80 на сто. Времето може да падне до само 25 минути при наличието на дебел DC кабел с голям CCS конектор.

От друга страна, литиево-йонната батерия в електромобила остарява по-бързо, тъй като електричеството навлиза значително по-бързо в нея, което ускорява свиването на капацитета ѝ, който традиционно намалява при всеки цикъл на зареждане.

Това е дилема за всеки, който често трябва да пътува на дълги разстояния. С какъв темп бързото зареждане износва клетките на батерията? Това не беше ясно доскоро.

Каква част от капацитета "убива" бързото зареждане?

Австрийската стартъп компания Aviloo, която е специализирана в анализирането на използвани батерии за електрически автомобили, сега разглежда по-подробно последствията от бързото зареждане. Резултатът е, че бързото зареждане може да увеличи стареенето на батерията с до 17 на сто в допълнение към „нормалното“ стареене. Батерия за електрическа кола. която се зарежда само чрез бързи станции, губи почти една пета от капацитета си за съхранение с течение на времето в сравнение с тази, която се зарежда само с помощта на обикновени устройства.

Aviloo анализира състоянието на батериите в електрическите автомобили от 2017 г. насам. Съществува отделна процедура за отчитане и оценка на батериите в употребявани електрически автомобили . За това са необходими безброй данни от измервания.

Системите на автомобила съхраняват съответните нива на зареждане, действителната мощност на зареждане, температурата на клетките и т.н. Те помнят и броя на бързите зареждания. В тази връзка австрийската компания разполага с данни от анализ на резултатите от 10 000 теста на своите сървъри.

Тези три фактора карат батериите да стареят по-бързо

„Има три основни механизма на стареене“, изтъква Николаус Майерхофер, технически директор в Aviloo. Те включват температурата на околната среда, дългите периоди, в които заредената батерия не работи и силата на зареждане. „При 40 градуса външна температура например клетката остарява много бързо. Също толкова лошо е, ако напълно заредената батерия стои изключена за дълго време - тя се износва като ластик, който се държи опънат дълго време“.

Подобно е положението и при бързото зареждане на батерията.

Aviloo разглежда електрически автомобили с голям пробег (180 000 до 200 000 км), като няколко десетки превозни средства биват сортирани по отношение на стойностите при бързо зареждане. Анализът стига до извода, че колкото по-често собственикът или водачът зареждат електромобилите чрез CCS конектор, толкова по-бързо пада капацитетът на батерията.

Компанията сравнява трите ефекта на стареене на батерията – температура, ниво на заряд при неработно състояние и бързо зареждане с вредните влияние, на които може да бъде изложено човешкото тяло: „Маратонското бягане само по себе си не е проблем – но ако пуша, пия и след това тичам, няма да съм жив", изтъква Майерхофер.

Aviloo анализира и електромобили с пробег от 80 000 км до 100 000 км, като и тук трите фактора оказват влияние върху капацитета на батерията. Все пак компанията попада на много батерии, които все още разполагат с над 95% от капацитета си след изминати 80 000 км. Това поражда оптимизъм по отношение на продължителността на живота на батериите. 

Aviloo анализира и електромобили, зареждани между 50 и 70% от времето с бързозарядни устройства, където капацитетът на батерията е паднал под 90%.

Много нови автомобили предлагат твърде нисък капацитет на батерията

Има ли значение дали една електрическа кола често се зарежда бързо, често престоява на открито при екстремни горещини или често седи с дни в неработен режим при напълно заредена батерия? „Няма никакво значение“, е окончателният отговор. В крайна сметка няма значение кой от трите вида повреда е довел до стареенето на батерията. И трите фактора причиняват вреда по един и същи начин. За купувачите на автомобили единственото важно нещо е познаването на състоянието на батерията, тъй като то има значително влияние върху остатъчната стойност.

„Капацитетът за съхранение на новите електрически автомобили също варира значително“, посочва Майерхофер.

Наскоро Aviloo анализира чисто нов Tesla Model 3 Short Range от името на клиент. Резултатът е изненадващ: „93 процента от очаквания капацитет“.

 

 

fallback
  • #18
    анонимен ( преди 1 година )
    Не само станции трябва да търся, но и да си бая на батерията денонощно да не би случайно да падне под 20% горката или като стане 40 градуса да ходя да местя колата на сянка, честито на печелившите!
  • #17
    MythBuster ( преди 1 година )
    В същото време за да постигне максималната мощност, батерията трябва да е заредена над 80%. Също така при желязофосфатните батерии задължително се зарежда до 100%, за да не губят капацитет. При тях няма проблеми дори да си стои с над 80% заряд и по този начин в ежедневието напълно се губи недостатъкът и с по-ниската енергийна плътност. Скъпите батерии имат 20% повече пробег, но пък ако ще ги зареждаш веднъж седмично, трябва да ги зареждаш с 20% по-малко от максималното. Тоест същия пробег.
  • #16
    MythBuster ( преди 1 година )
    Извинявам се в такъв случай! Помислих че говориш на мен, защото 12 коментар беше мой. Не знам какво е писало, но и ти бъркаш. Не е препоръчително да оставяш ЗА ДЪЛГО батерията под 20 и над 80%. Също така не е препоръчително да стои дълго време при температури над 40 градуса, но всичко това е точно обратно, по време на експлоатация на батерията. При 40 градуса батерията все още е много студено, а над 20% прекалено заредена, за да позволи максималната мощност на зареждане на която е способна.
  • #15
    MythBuster ( преди 1 година )
    Тинтири, къде точно видя да споменавам каквито и да е проценти на заряд на батерията? Ако има някой болен и му се привиждат разни несъществуващи неща а от друга страна стои пред клетката на жирафа и когато му кажат да погледне какъв красив жираф има той казва че такова животно не може да има и на другите им се привижда. Гледаш го с очите си и казваш че такова животно няма само защото някак си не ти се харесва. Научете се да приемате реалността такава каквато е, независимо дали ви харесва!
  • #14
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Драги модератори, моля не трийте коментари! Свободата на словото е най-висшата ценност! Човека имаше право на мнение и право да си го каже!
  • #13
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Анонимник 12 - ти наистина си болен човек! Дано си проверил сутринта дали Вова не е под леглото :D Отваряш страницата на Т'сла и там пише ИЗБЯГВАЙТЕ ЗАРЯДА ДА ПАДА ПОД 20%! Експертите на Т'сла казват също Като зареждате в тесни граници намалявате времето, при което батерията ви е при по-високи нива на натоварване с което забавяте естествения процес на деградация. Tesla препоръчват да поддържате батерията си между 20% и 80% заряд за оптимално здраве на батерията. Аре у лево моля :D
  • #12
    MythBuster ( преди 1 година )
    Успя ли да си ги сметнеш след като ти дадох всички необходими данни - камионите зареждат с 1300 км за час, а всеки от тях трябва да зареди 800 км по твоето задание? Можеш ли да понесеш че отговорът е под 100 зарядни? Не можеш и започна да пишеш с Гълъбова и и другите осем Ника защото нямаш аргументи. Също като и в тази тема, задавате въпроси, на които не можете да понесете отговора. Например щом температура над 40 градуса е вредна, защо toyota не може да зарежда при отрицателни температури?
  • #11
    MythBuster ( преди 1 година )
    До РУК (наобратно) колко пъти да ти казвам да не задаваш въпроси на които не можеш да понесеш отговора? Това че за последен път, а не за първи казах Тесла, стана достояние защото ме попита къде съм И ти отговорих иначе така и нямаше да знаеш. Но все още не си ми отговорил, как преживя предишния въпрос който ми зададе - колко зарядни са необходими на 2700 камиона да заредят по 800 км, които им стигат за изминаване на цяла България плюс още 50% от батерията, за да имат за още 450 км извън България
  • #10
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До #2 GP - и как се избива за 250 хил км ЕЛ като на 250 хил повечето вече ще са за смяна на батерия... една батерия според класа е 13-20 хил долара. При кола на 250 хил това ще е значително над себестойността на самата кола. Да не говорим, че при тези километри вече ще сменяш и електромотори, щото там всичко е капсуловано и не подлежи много много на ремонт. И колко мислиш ще спестиш от ток? 1/3 само да зареждаш на бърза зарядна в БГ ще са ти около 9-10 лева/100
  • #9
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Та значи опциите са ти да караш по 200 км (20 до 80% батерия толкова дават) и да чакаш по 3 часа за зареждане... или да чакаш "само" по 30 минути и да си купиш нова батерия за около 30-35 хил. лева. Я пак да ми обясните колко било хубаво и евтино, че нещо не ви разбрах предния път :D :D :D
fallback
Последни