Организацията с нестопанска цел Mozilla Foundation представи изследването „Поверителността не е включена“ (Privacy Not Included, PNI), посветен на това как автомобилните производители събират потребителски данни.
Анализаторите на Mozilla са проучили данни за 25 големи автомобилни производители, включително Ford, Toyota, Volkswagen, BMW, Tesla. Те са стигнали до извода, че всички тези компании събират повече лични потребителски данни, отколкото е необходимо от гледна точка на експертите на Mozilla, и използват тази информация не само за целите на безопасността при шофиране, подобряване на услугата и т.н.
От Mozilla отбелязват, че това е по-лош показател, отколкото например в случай на смартфони или интелигентни домашни системи. Според Mozilla, 84% от автомобилните производители, изследвани в доклада, споделят потребителски данни с трети страни или дори ги продават. 56% от тях споделят такава информация с правоприлагащите и други държавни органи, и то не по съдебен ред, а чрез „неофициално искане“.
В 92% от случаите самите собственици на автомобили имат малък контрол върху това какви данни събират компаниите за тях или как ги използват. Сред информацията, която някои автомобилни производители събират, според Mozilla, е медицинска и генетична информация за собствениците на автомобили, къде шофират, какви песни пеят по пътя, финансова информация, техния имиграционен статус и дори сексуалния им живот.
Първите три най-лоши автомобилни производители по отношение на събирането на потребителски данни, според Mozilla, са Tesla, Nissan и Hyundai. Челната тройка - по-точно най-малко лошите, са Renault, Dacia и BMW.
„Много хора мислят за колата си като за лично пространство – където можете да се обадите на лекаря, да говорите с детето си на път за училище, да плачете за раздяла или да шофирате до места, за които не искате да казвате на никого. Но това схващане вече не е вярно. Всички нови автомобили са кошмар на колела по отношение на събирането на огромно количество лична информация “, каза Джен Калтридър, директор на програмата PNI, в която Mozilla изучава събирането и поверителността на различни джаджи и системи.