През последните две десетилетия SUV-моделите движат продажбите и печалбите в автомобилната индустрия. Тяхната популярност нараства през 90-те години в САЩ, когато Toyota и Honda пуснаха съответно RAV4 и CR-V. Изведнъж тези превозни средства станаха достъпни, по-привлекателни и модерни. Дотогава пазарът в този сегмент беше доминиран от скъпи автомобили, използващи стари технологии, фокусирани повече върху офроуд способностите, отколкото върху ежедневната употреба. Нещата обаче се променят, посочна в свой анализ експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.
Според данните на агенцията за анализи на автомобилната индустрия в момента ситуацията на пазара е отлична за SUV, като през миналата година са продадени 32,8 млн такива превозни средства по цял свят.Това е с два процента повече от общо продадените през 2021 г. и съответства на 45 процента от продажбите на пътнически превозни средства (включително пикапи, без лекотоварни автомобили и ванове). Общите продажби на всички видове SUV (сегменти A до F) са по-високи от общите продажби на всички автомобилни сегменти взети заедно (A до F), с 30,4 милиона единици.
Този важен растеж обаче се забавя и производителите на автомобили отчаяно търсят нови начини да поддържат този важен източник на печалби. И изглежда връщането към корените един от тях, тъй като ретро тенденцията разтърсва и SUV сегмента. На външен вид новите модели в много случаи напомнят за миналото чрез ретро дизайнерски елементи, които ги правят по-оригинални от традиционните кросоувъри.
Някои автомобилни марки, като Ford с Bronco, връщат стари модели към живот; докато други просто обновяват дълголетните си икони, като Jeep с Wrangler или Land Rover с Defender. Трети създават свои собствени модели -като повечето китайски марки; а други предлагат същите старо технологични офроудъри от миналото, като Lada с Niva Legend.
Проучването на Муньос показва, че през 2022 г. SUV-модели с квадратна форма и ретро стил са намерили 1,43 млн нови клиенти. Това е увеличение с 5 процента спрямо 2021 г., като на пазара в момента има 33 такива различни модела, вариращи от евтините Lada Niva, Mahindra Bolero или UAZ Patriot до луксозния Mercedes G-Class или електрическия Rivian R1S.
Трудно е самите модели да бъдат разделени категорично по сегменти, тъй като някои от тях попадат и в други категории. И все пак общото между тях е „суров“ външен вид, квадратна форма, висок пътен просвет, големи джанти и добри способности за офроуд.
Като пример за случващото се на пазара експертът посочва Land Rover Defender, който беше спрян през 2016 г. Британският производител обаче го преоткри през 2019 г., запазвайки формата и духа на стария модел, но добавяйки технологии и комфорт. Резултатът? Defender e най-продаваният автомобил на Land Rver в световен мащаб през 2022 г. и единственият модел в гамата на британската марка, който отбеляза положителна промяна от 2021 г.
Ford също постигна положителни резултати с най-новия Bronco, както и Suzuki с Jimny. Това са причината други марки да започнат да прекрояват своите SUV автомобили и да ги правят по-квадратни. Най-новият Hyundai Santa Fe е добър пример за тази предстояща тенденция, която може също така да насърчи други марки като Jeep, Volvo, Mercedes и масови производители да излязат със собствена концепция за това как трябва да изглежда един нов SUV.