Цермат е малък град в Швейцария, превърнал се в мечта за тези, които желаят улици без автомобили. Поради своята изолация и трудна достъпност до 80-те години на миналия век в Цермат нямаше никакви коли. Разчиташе се на конски каруци за транспорт, като те бяха използвани доскоро.
Когато настъпи неизбежната модернизация, предизвикана от нуждите на бизнеса, обществения транспорт и услугите, решението на кметството бяха електрическите превозни средства. Между другото частната собственост на автомобили все още е забранена, а фирмите трябва да отговарят на строги критерии, за да получат разрешение, разказва Тони Скот – изследовател, който има собствен канал в YouTube.
Самото градче очевидно е построено с мисъл за каретите. Улиците са тесни и павирани, и ако живеете там и не можете да отидете пеша или да карате колело до дома или до центъра, ще трябва да разчитате на такси или обществен транспорт.
Тези, които пътуват от друго място, не могат да паркират в града. Те трябва да оставят колата си извън Цермат и да дойдат с автобус или влак. Всички те се движат с електричество. 71 процента от енергията на Швейцария идва от водноелектрически и атомни електроцентрали. По-малко от 10 процента от това производство е от въглеродни горива.
Електромобилите на Цермат са компактни, прости превозни средства в конфигурации, подобни на микробуси и камиони. Всички те са произведени от Stimbo Elektrofahrzeug в града, известен преди като Taxi Imboden, компания за таксита с конски карети. Вместо да купуват новоразрешените електрически превозни средства, семейство Имбоден решава да изгради свои собствени от алуминий, с оловно-киселинни батерии за съхранение на енергия.
Всички тези ръчно изработени електромобили варират от такситата, с които семейството някога е било известно, до цистерни, линейки и дори полицейски коли. Превозните средства бавно се адаптират към времето, като най-новите използват литиево-йонни батерии.
Скот завършва видеото си, като отбелязва нещо интересно за Цермат. „Отне ми известно време да забележа нещо, докато се разхождах - твърди той. - Във всеки град отнякъде се чува постоянен, тих рев на трафика, дори и да е в далечината. А тук просто го няма. Липсва. Това е особено забележимо през нощта, когато градът спира да работи, което води до почти пълна тишина“.