fallback

Синият талон си отиде, но защо скъпите стикери остават?

Лепенките за ГТП и "Гражданска отговорност" имат смисъл само за онзи, който ги произвежда

С последния брой на "Държавен вестник" депутатите най-после пратиха в историята една тотална отживелица: от днес, 7 август, синият контролен талон към шофьорската книжка вече не съществува. Но въпреки множеството закани никой засега не е посегнал към две други отживелици, които далеч не са толкова безобидни като синия талон, а бъркат в джоба на всички шофьори. Става дума за стикерите за удостоверяване на технически преглед и за сключена застраховка "Гражданска отговорност".          С промените, публикувани в последния брой на "Държавен вестник", от 7 август 2023 синият талон вече не се изисква от шофьорите            В наши дни те са също толкова безсмислени, колкото и синият талон. Благодарение на електронната информационна система на МВР, струвала на данъкоплатците няколкостотин милиона лева, всеки служител на реда може незабавно да установи дали даден автомобил е преминал ГТП, каква е екологичната му група, и дали застраховката му е валидна, само като погледне номера му. Единствената разлика между хартиения син талон и тези стикери е, че последните носят сериозна изгода на някого.

Българските застрахователи отдавна възразяват срещу принудителния стикер за "Гражданска отговорност", още повече, че шофьорите така или иначе са длъжни да предоставят на проверяващите полицаи и картонения знак за него. Според тях стикерът излишно оскъпява полицата. През 2021 от ПП и ДБ неведнъж обещаваха да премахнат безсмислените стикери, но оттогава явно са размислили.           Всяка година собствениците на над три милиона автомобила в България трябва да плащат немалка надценка за ГТП заради стикера с вграден чип          Няма никакви убедителни аргументи и в полза на т. нар. "екостикери", които се издават при преминаване на годишен технически преглед и установяват екологичната група на автомобила. Въпреки множеството възражения, те бяха въведени преди няколко години и незабавно вдигнаха цената на техническите прегледи от 40-45 лева преди това до средно 60 лева след стикерите. Камерите за контрол на трафика са в състояние да извлекат информацията, закодирана в стикерите, само на база регистрационен номер. Възражението на Министерство на транспорта, че стикерът помага, ако номерата на автомобила са покрити с кал или сняг, е доста абсурдно: автомобил със зацапани номера е в нарушение за Закона за движение по пътищата, и съответно шофьорът трябва да бъде спрян и глобен. От друга страна, чипът в стикера може да бъде свободно разчетен от всеки с достъп до оборудване, което може да се поръча от Aliexpress. Бившият министър на електронното управление Божидар Божанов предупреди още преди месеци, че с тази информация могат да злоупотребяват крадци и всякакви други недобронамерени лица. Инцидентът с колата на бившия главен прокурор отново повдигна този въпрос, но въпреки това стикерите остават.           Трудно е да си обясним защо при задължителен стикер за "Гражданска отговорност", шофьорите са задължени да носят и хартиения знак за нея. И обратното. Новата електронна информационна система на МВР прави и двете напълно излишни             Холограмните екостикери с чип се произвеждат от прословутата печатница "Демакс" на депутата от БСП Петър Кънев (управлявана от сина му Георги Кънев). Същата, която печата стикерите за "Гражданска отговорност". "Демакс" е единствената компания, явила се на търга за обществената поръчка на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за екостикерите. Впрочем тя и досега печаташе стикерите за преминат технически преглед. Разликата е в цената - старите струваха по 3.50 лева без ДДС, а новите струват по 6.80 лева. Интересно е, че договорът е присъден на "Демакс" през пролетта на 2020 година - няколко месеца преди промените, въвеждащи екологичните групи, да бъдат обнародвани в "Държавен вестник".

В ефира на тв Bulgaria ON AIR Божидар Божанов направи друго важно уточнение: макар синият талон да отпада, притежателите на т. нар. златен талон е добре да си го запазят.  Знакът се издава на шофьори, изкарали пет години без констатирани нарушения на правилника, и дава на собствениците си опрощение при първо нарушение, стига да не е от тежките. Самият хартиен знак на златния талон вече е ненужен, но привилегията си остава и шофьорите могат да я използват, подчерта Божинов (целия разговор можете да видите тук).

        

 

fallback
  • #11
    Ан ( преди 1 година )
    Естествено че замерването на изгорели газове е фиктивно, програмата гледаше само годината на производство на колата по време на моя тест миналата година. Можех да пусна кислород за обдишване през ауспуха и пак щях да съм ЕКО 4. Вместо това турбината ми беше развалена и колата ми напълни целия гараж по време на прегледа с черен пушек и сажди по земята но програмата ми даде ЕКО 4.
  • #10
    анонимен ( преди 1 година )
    Колкото до цената на прегледа, тя не е завишена само заради стикера, но и заради замерването на изгорелите газове, което обаче се прави фиктивно, съдейки по това колко печки брутално пушат по улиците, а са за незабавно спиране. Аз съм с Евро 6, но пак дишам саждите на тези, които са си махнали катализаторите, бъркали са си по двигателите и не им се дават пари за ремонти.
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    Освободете българите от схемите за печалба на Петър Кънев и БСП!!!
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    Бивш близък на Петър Кънев ми е разказвал, че в печатницата му има стая за развлечения, в която ходят ***. Той кани там партньори и ги снима тайно, после използва кадрите за натиск.Дали е вярно, не знам, защото бяха в вече в лоши отношения.
  • #7
    Мислещ ( преди 1 година )
    Защото един *** комунист,бивш депутат ще обеднее.!
  • #6
    Chukan Kirilov ( преди 1 година )
    Наши хора. Да живее България - държавата на Държавна сигурност
  • #5
    Вин ( преди 1 година )
    Депутатът "социалист", става все по-богат милионер от държавна поръчка, плащана от всеки Мучо! Тези, дето не успяха да построят комунизма, вече ни съградиха капитализма, даже..!
  • #4
    Пропов ( преди 1 година )
    То същата история и с бандеролите и какво ли още не. Света отдавна е минал на електронни регистр, щото тия хартиики освен че не са еко, струват пари, губят се, късат се, и т.н.т. Но най важното - на хартиен носител документ може лесно да се подправи или да се фалшифицира изцяло. Може би това е втората причина да седят в обръщение. Да се издават улесни спекулата, която пак си е бизнес в ръцете на държавниците. Щот на компютрото като барнеш се вижда веднага и е проследимо. Цигари, алкохол - удри!
  • #3
    carpe_diem ( преди 1 година )
    Не 5, а 6 години се чака за златен талон и да, ще си го пазя... :D
  • #2
    Иван ( преди 1 година )
    Остават, защото се печатат от наши фирми! Няма да гладувату я!
fallback
Последни