За първи път в историята за две поредни години средният резултат на доверието на потребителите в новите автомобили записва спад. Това става ясно от проучването APEAL (Automotive Performance, Execution, and Layout), организирано от J.D. Power от 28 години насам. Средният резултат за автомобилната индустрия е 845 от 1000, което е с 2 пункта по-малко от 2022 г. и с 3 пункта спрямо 2021 г.
„Спадът в последователни години може да изглежда малък, но това е индикатор, че по-големи проблеми най-вероятно се намират под повърхността - коментира Франк Ханли, старши директор на автомобилния бенчмаркинг в J.D. Power. - Тази низходяща траектория на удовлетворение трябва да бъде предупредителен знак за производителите, че трябва да разберат по-добре какво наистина искат собствениците в новите си автомобили.“
Проучването APEAL се фокусира върху 10 фактора, които се опитват да установят колко емоционално привлекателни са марките и превозните средства за потребителите. През 2023 г. средният резултат за индустрията е намалял в девет от категориите. Ефективността, тоест разходът на гориво, е единствената област, в която средният резултат се подобри (с 15 пункта), докато екстериорният дизайн беше категорията с най-голям спад тази година (-6 пункта).
Купувачите на нови автомобили са недоволни както на масовия пазар, така и в премиум сегментите, като и в двете категории средните резултати спадат. При луксозните производители намалението е с 1 пункт, а при масовите – с 3. Разликата в удовлетворението между премиум и масовите автомобили вече е 34 пункта
Сред първокласните брандове лидер е Jaguar с общ резултат от 887, като същият резултат при масовите марки записва Dodge. В Топ 5 на премиум-производители попадат още Land Rover (883), Porsche (883), BMW (878) и Genesis (877), а най-зле се представя Acura (853). Сред лидерите на масовия пазар попадат Ram (873), GMC (858), Mini (856) и Kia (851), докато на последно място е Chrysler (810).
Разширявайки обхвата на проучването, електрифицираните превозни средства започват да се харесват повече на потребителите. Докато превозните средства с двигатели с вътрешно горене все още имат по-висок рейтинг (843) от своите конкуренти, plug-in хибридните записват същия резултат. Електромобилите (без Tesla) обаче наваксват изоставането и записват резултат от 840.
В същото време собствениците на Tesla отново показват високо удовлетворение от колите си - 878, но марката понася сериозен удар, тъй като спадът спрямо 2022 г. е цели 9 пункта. Тъй като компанията на Илон Мъск не споделя информация за клиентите си с J.D. Power, тя не е в красирането, а нейните коли не попадат в класирането по класове. Там най-много първи места има Hyundai (9), следван от BMW (5) и Toyota (3).