През последното десетилетие Китай демонстрира на света непримирима борба за околната среда, без да щади средства. Азиатската държава всячески се стреми да спечели битката срещу „замърсяващите“ автомобили с двигатели с вътрешно горене. Стигна се обаче и да някои абсурдно изглеждащи ситуации, които поставят под съмнение обявените от властите в Пекин цели.
Само през 2022 г. Китай е произвел повече от 7 милиона автомобила с нулеви вредни емисии, което е с 97% повече от 2021 т. За осма поредна година страната запазва първото място в света по производство на „зелени" автомобили и вече заема 26% от световния пазар на електрически превозни средства. Всичко това, разбира се, струва пари, защото хората трябва да бъдат стимулирани, за да купуват такива превозни средства.
В някои години субсидиите в Китай достигнаха астрономически суми - до 17 750 долара за изцяло електрически автомобил или автомобил с водородни горивни клетки и до 9565 долара за всеки plug-in хибрид. Само през 2015 г. те са стрували на китайския бюджет 4,5 милиарда долара. И това въпреки факта, че по това време в страната са продадени само 331 000 електрически превозни средства.
Въпреки цялата мощ на китайската икономика ръководството на Поднебесната империя обяви тези разходи за нерационални и от 1 януари 2023 г. отмени всички (!) субсидии както за купувачите, така и за производителите. Логично, ръстът на продажбите веднага се забави до такава степен, че през лятото субсидиите се връщат.
Отстрани погледнато изглежда, че държавните пари се изразходват за добра кауза, каквато е намаляването на вредните емисии. Наскоро обаче местни журналисти откриха огромен паркинг близо до град Ханджоу, пълен с десетки хиляди сравнително нови електрически превозни средства (повечето не са по-стари от 2021 година). Всички те са регистрирани, като върху номерата им е поставена емблемата на компанията за споделяне на автомобили Microcity.
С други думи, тези коли официално са продадени, а производителят им е получил щедри плащания от държавата за тях. На въпрос на китайски медии компанията отговори, че превозните средства все още са в експлоатация. В същото време обаче се оказва, че в Ханджоу и околностите му няма как да се поръча пътуване с кола на Microcity, тъй като официално всички автомобили са заети.
Компанията-собственик отказва всякакъв коментар, но медиите в Китай започнаха разследвания, които дават отговор на повечето въпроси. Оказва се, че продажбата на безполезните вече автомобили е станала с помощта на поставени фирми, които са получили субсидии от държавата. Според някои от версиите, всички коли са били използвани няколко дни, а сега ще бъдат превърнати в донори на резервни части. Субсидиите за тях обаче не са върнати.
Така или иначе ясно е едно – производителите в Китай явно са надценили размера на собствения си пазар на електромоблили, както и желание на своите сънародници за покупка на такива превозни средства. Случаи като този в Ханджоу обаче показват, че електрификацията на автомобилната индустрия може да бъде използвана като параван за измами и други подобни действия.