fallback

Защо дори в Китай не се нуждаят от толкова много електромобили

Мистерията с изоставените хиляди коли на ток насред полето започва да се разплита

През последното десетилетие Китай демонстрира на света непримирима борба за околната среда, без да щади средства. Азиатската държава всячески се стреми да спечели битката срещу „замърсяващите“ автомобили с двигатели с вътрешно горене. Стигна се обаче и да някои абсурдно изглеждащи ситуации, които поставят под съмнение обявените от властите в Пекин цели.

Само през 2022 г. Китай е произвел повече от 7 милиона автомобила с нулеви вредни емисии, което е с 97% повече от 2021 т. За осма поредна година страната запазва първото място в света по производство на „зелени" автомобили и вече заема 26% от световния пазар на електрически превозни средства. Всичко това, разбира се, струва пари, защото хората трябва да бъдат стимулирани, за да купуват такива превозни средства.

В някои години субсидиите в Китай достигнаха астрономически суми - до 17 750 долара за изцяло електрически автомобил или автомобил с водородни горивни клетки и до 9565 долара за всеки plug-in хибрид. Само през 2015 г. те са стрували на китайския бюджет 4,5 милиарда долара. И това въпреки факта, че по това време в страната са продадени само 331 000 електрически превозни средства.

Въпреки цялата мощ на китайската икономика ръководството на Поднебесната империя обяви тези разходи за нерационални и от 1 януари 2023 г. отмени всички (!) субсидии както за купувачите, така и за производителите. Логично, ръстът на продажбите веднага се забави до такава степен, че през лятото субсидиите се връщат.

Отстрани погледнато изглежда, че държавните пари се изразходват за добра кауза, каквато е намаляването на вредните емисии. Наскоро обаче местни журналисти откриха огромен паркинг близо до град Ханджоу, пълен с десетки хиляди сравнително нови електрически превозни средства (повечето не са по-стари от 2021 година). Всички те са регистрирани, като върху номерата им е поставена емблемата на компанията за споделяне на автомобили Microcity.

С други думи, тези коли официално са продадени, а производителят им е получил щедри плащания от държавата за тях. На въпрос на китайски медии компанията отговори, че превозните средства все още са в експлоатация. В същото време обаче се оказва, че в Ханджоу и околностите му няма как да се поръча пътуване с кола на Microcity, тъй като официално всички автомобили са заети.

Компанията-собственик отказва всякакъв коментар, но медиите в Китай започнаха разследвания, които дават отговор на повечето въпроси. Оказва се, че продажбата на безполезните вече автомобили е станала с помощта на поставени фирми, които са получили субсидии от държавата. Според някои от версиите, всички коли са били използвани няколко дни, а сега ще бъдат превърнати в донори на резервни части. Субсидиите за тях обаче не са върнати.

Така или иначе ясно е едно – производителите в Китай явно са надценили размера на собствения си пазар на електромоблили, както и желание на своите сънародници за покупка на такива превозни средства. Случаи като този в Ханджоу обаче показват, че електрификацията на автомобилната индустрия може да бъде използвана като параван за измами и други подобни действия.

fallback
  • #16
    До 15 ( преди 1 година )
    На колко години си? През 2050 година все още ще имаш възможност да си караш ДВГ.
  • #15
    Тошо ( преди 1 година )
    Искаме не искаме след време ще ни ги наложат електромобилите и ще си висим на станциите за зареждане на опашка, ще чакаме ъпдейт на софтуера, като при смартфоните и нищо чудно производителите на смартфони да започнат да правят коли. Дано само направят възможността, батериите да са мобилни и да може да ги сваляш и зареждаш вкъщи и поне да им докарат реален пробег 800-1000км, за да може да се пътува извънградско без да мислиш постоянно къде ще заредиш.
  • #14
    До 8 ( преди 1 година )
    Ти къпеш ли се? Един бойлер харчи 8kWh за да загрее 100 литра вода. На един електромобил му трябва почти същото количество енергия за дневния пробег. Не съм чул да има проблеми с електропреносната мрежа когато столичани се къпят?
  • #13
    Гостенино ( преди 1 година )
    То се случва пред очите ти, но ти не можеш да го видиш. След като продажбите на електромобили за миналата година са над 10% от световните продажби, стогодишните решиха, че 10% и от техните продажби могат да бъдат електромобили, но нещо не им се получи и започнаха да намаляват производството на електромобили, защото търсенето им намаляло, въпреки че общите продажби на електромобили се вдигат. Е откъде идват тези електромобили според тебе? Последното тримесечие Тесла си вдигна продажбите с 80%!
  • #12
    q ( преди 1 година )
    Надеждата на Термофилите ще умре последна. А-а-а да спрът електромобилите. Горките не знаят че тепърва се започва с якото производство. Големият кораб на автоиндустрията завива бавно, но сигурно. Скоро просто старите фирми ще започнат да ребрандират китайски електромобили и всички ще са доволни. Той чиче Го-ше всъщност си мечтае за един електрически бенц на 20 години за 10 000 лв. с "всички екстри", "неразличим от нов" и "само за ценители".
  • #11
    анонимен ( преди 1 година )
    Те до 1-2 години ще минат 50% дял но пишман анализаторите пак ще пишат лъжи и глупости
  • #10
    Гост ( преди 1 година )
    Годишно.
  • #9
    Гост ( преди 1 година )
    *** предвижда да се произведат и продадат 20 млн Тесли.
  • #8
    Ето защо ! ( преди 1 година )
    Само си представете цяла София да зарежда електрокари пред блоковете ?! А за Китай да не говорим !
  • #7
    До 6 ( преди 1 година )
    Самият факт, че "субсидията", която не е никаква субсидия, а държавна помощ се изразява в нулево ДДС, трябва да ти говори че нищо не взимаш от държавата, а просто не плащаш данък което ти намалява цената. От това производителя нищо не печели, защото ДДС го плаща клиента. Клиентът нищо не взима, а дава. Тоест спестяването става чак при плащането което става обикновено точно преди да си получиш ключовете, а не по време на поръчката!
fallback
Последни