Китайската компания GAC обяви, че е разработила първия в света двигател с вътрешно горене, който работи с амоняк. Новата технология е предназначена за автомобили.
Представеният от китайците 2,0-литров агрегат произвежда около 163 конски сили и отделя 90% по-малко въглероден диоксид в атмосферата в сравнение с конвенционалните горива. От GAC все още не са предоставил други подробности, но твърдят, че са успели да решат основните проблеми на подобни двигатели с вътрешно горене.
Амонячно-въздушните смеси имат ниска скорост на разпространение на пламъка. Следователно, за стабилна работа на двигателя, като правило се използва второ гориво - дизел или водород. Двойното впръскване също намалява емисиите на CO и NOx, но това е пряк път към сложността и следователно към по-високите разходи. За да може двигателят с вътрешно горене да работи равномерно в целия оборотен диапазон, GAC е приложил нова технология за запалване и прецизен контрол на процеса на смяна на фазата на впръскване на амоняк.
Като цяло амонякът е един от най-обещаващите носители на водород. Той се втечнява при -36 градуса по Целзий, или при стайна температура и налягане от около 8,5 атмосфери, докато течният водород се нуждае от криокамера, която ще бъде -253 градуса. Най-новите проекти за амоняк се въртят около крекинг, тоест извличането на водород за използване в горивни клетки.
В същото време самият амоняк е силно токсичен - при вдишване неговите пари причиняват белодробен оток и тежко увреждане на нервната система. Освен това по-голямата част от амоняка все още се произвежда от естествени енергийни източници по метода на Хабер-Бош, който отделя много парникови газове. Единственото решение тук може да бъде зеленият амоняк, произведен от възобновяеми енергийни източници без отделяне на въглероден диоксид. Вярно е, че мащабът на такова производство все още е с порядък по-малък от този на сивия амоняк.