Volkswagen Group дава на своите марки, включително Audi и Skoda, по-голяма независимост по отношение на икономиите на разходи и ефективността, като целта е да улесни прехода към електромобили и съответно да подобри възвращаемостта на инвестираните средства. Това обяви изпълнителният директор на концерна Оливер Блюм по време на Деня на капиталовите пазари на германккия производител, проведе на пистата „Хокенхаймринг“.
Групата е определила нови „програми за ефективност“ за всяка марка, разпределяйки им капитали и определяйки конкретна цел за възвращаемост на продажбите, но делегирайки отговорността на марките за това как тези цели се постигат. Стимулите на ръководството ще бъдат обвързани с постигането на тези цели.
„Това е като във фитнес център, където всеки от отбора тренира на пълни обороти. Така, докато всеки става по-здрав, същото се случва и с Volkswagen Group“, обясни Блюм.
Групата има за цел да повиши възвращаемостта до 9-11% до края на десетилетието, преследвайки стратегия „стойност пред обем". Миналата година оперативният марж на концерна се повиши до 8,1%, като една от основните заслужи за това беше на продажбите на Porsche.
„Трябва да променим досегашната ни стратегия и да поставим стойността пред обема на производство, като бъдем много дисциплинирани по отношение на фиксираните разходи. Това се отнася най-вече за инвестициите, защото в миналото често надвишавахме предварително заложените разходи“, коментира главният финансов директор Арно Антлиц.
В Китай, където продажбите на двигатели с вътрешно горене все още осигуряват високи приходи за автомобилния производител, VW Group леко намали целта си за продажби на електрически превозни средства с батерии през следващите 1-2 години и вместо това се фокусира върху защитата на маржовете.
Основната си цел пред групата си остава решаването на софтуерните проблеми, които забавиха излизането на ключови модели. С тях VW трябваше да компенсира намаляващия пазарен дял на основни пазари и да подсили гамата си от електромобили, за да настигне Tesla. Тези проблеми се се отразиха на акциите на групата, която в момента се оценява на 72 млрд евро. За сравнение, след отделянето на Porsche като самостоятелен играч неговите акции струват 30 млрд повече.
Основната цел на Блюм е възраждане и стабилизиране на отслабващата марка VW, която от години се бори да се справи с конкуренти като Stellantis. Тя трябва да увеличи печалбите си с около 10 млрд евро през 2026 г., но това ще зависи от преговорите с профсъюзите във VW, който имат властта да спрат всякакви мерки, взети от ръководството.