fallback

Опасно ли е да се изключи двигателя, докато вентилаторът му работи

Важно е да се вземат предвид техническите характеристики и условията на работа

Сред по-опитните шофьори е разпространено мнението, че двигателят на автомобила трябва да бъде изключен, само когато вентилаторът на охлаждащата система приключи работа. В противен случай може да има сериозни последствия. Наистина ли това е така и какви опасности крие подобно действие?

Всъщност охлаждащият вентилатор е основният защитник на захранващия блок от прегряване. Включва се, когато температурата на антифриза достигне определени стойности и се изключва, ако се върне към нормалното. Но какво се случва, ако изключите двигателя, докато вентилаторът все още работи?

Много хора смятат, че топлинният удар е неизбежен. Тоест, ако правите това редовно, маслото ще започне да се разгражда и основните детайли на двигателя ще започнат да се трият без добро смазване, което ще ги увреди.

Измервани, направени от експерти от няколко европейски автомобилни издания, показват, че когато двигателят е изключен, температурата на охлаждащата течност във всеки случай се повишава. Увеличението е с около 5 градуса, което не е много. Затова и по-важно е да се съсредоточите върху техническите характеристики на конкретно превозно средство и условията на работа.

В наши дни технологиите са много напреднали. Например, ако автомобилът има турбо таймер, който осигурява охлаждането на двигателя, или е оборудван с допълнителна водна помпа, тогава моторът може веднага да бъде изключен без опасност от никакви последствия. Електрониката самостоятелно ще прокара антифриза през системата, ще го охлади с вентилатор и едва тогава звуците под капака ще спрат.

Що се отнася до атмосферните двигатели, те не разполагат с подобни решения. Въпреки това, при нормални условия на работа, няма опасност от скок на температурата след изключване на мотора. Това не може да застраши чугунения цилиндров блок на агрегата.

Ако обаче шофьорът е карал дълго време в жегата, тогава трябва да остави колата да работи на празен ход за няколко минути. В крайна сметка цялото това натоварване, на което е подложен двигателя при подобни условия на експлоатация, няма как да не даде отражение. В случая смазката може да започне бавно да се разгражда и антифризът да изкипи. Особено, ако в системата е налят концентрат и дозировката е грешна. Тоест в състава имаше твърде много дестилирана вода.

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    При японските автомобили е опасно, защото са проектирани от треторазредни инженери и компании, за закоито печалбата е много по-важна от потребителското изживяване. За европейска или американска марка не е никаквъв проблем.
  • #2
    Пропов ( преди 1 година )
    Да ви таковам и тъпите коректори. НЕ на ЗАДЕН ход, а на ПРАЗЕН ход!!!
  • #1
    Пропов ( преди 1 година )
    Двигателят се охлажда по добре в движение, заради много много по добрата циркулация на въздух около него. Да чакате да се охлажда на заден ход, е като да охлаждате сладолед на слънце - получава се обратен ефект.
fallback
Последни