IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Stellantis заложи на сярата за електрическото бъдеще

Технологията на Lyten ще намали теглото на батериите от 500 до едва 100 кг

Гигантът Stellantis ще заложи на литиево-сярната технология за електрическия преход. Компанията, създадена след обединението на Peugeot-Citroen с Fiat-Chrysler, вече инвестира сериозно в стартъпа Lyten, един от пионерите в тази област.
   
    
Lyten, литиево-сярна батерия, Stellantis
   
        
При литиево-серните батерии катодът не е от никел, манган и кобалт, както при повечето литиево-йонни батерии, а от сяра. Технологията има няколко съществени предимства: доста по-лека е (има приблизително плътността на водата), има висока енергийна плътност - около 550 ватчаса на килограм, сравнено със 150-260 ватчаса при литиево-йонните батерии, и на всичкото отгоре е по-евтина. Още през 2008 подобна батерия бе използвана при тогавашния рекорд за полет със зареждан от слънцето самолет - Zephyr 6 (повече за различните типове батерии на бъдещето можете да прочетете тук).

За съжаление обаче литиево-сярната батерия има и недостатъци. Най-същественият е по-краткият живот - едва около 1200-1500 цикъла, докато литиево-йонните батерии спокойно изкарват по 3000. Базираната в Сан Хоте Lyten работи основно върху отстраняването на този недостатък и на повишения риск от корозия. Компанията смята, че с използването на усъвършенствани графенови елементи може да повиши енергийната плътност до цели 900 ватчаса на килограм - и да пусне подобна батерия в масово производство след две до три години. При подобна енергийна плътност батерията в електромобил от ранга на Tesla Model Y би тежала едва около 90 килограма вместо сегашните 445 кг.
   
      
Lyten, литиево-сярна батерия, Stellantis
Централата на Lyten в Сан Хосе, Калифорния
   
    
Ключовете към успеха са в две открития на Lyten: 3D графенът (материал, получаван от природен газ) и т. нар. Sulphur Caging - начин да се преодолее високата реактивност на сярата и краткият живот на този тип батерии.

Шефът на Stellantis Карлос Тавареш отдавна е скептичен към възможностите на днешните литиево-йонни батерии, и към наличието на достатъчно природни ресурси за тях, ако всички ги възприемат масово. Технологията на Lyten на практика елиминира никела, кобалта и мангана, понижавайки с 60% въглеродния отпечатък от производството на батерията. Намалява също зависимостта от разпръснати по цял свят доставчици. "Впечатлени сме от потенциала на тази технология да осигури чиста, безопасна и достъпна в ценово отношение мобилност", коментира Тавареш след посещение в централата на Lyten.
   
     
 

0 от 500
  • #10
    6 rate up comment 3 rate down comment
    до 6 ( преди 10 месеца )
    Литиево-йонните батерии имат 600-1000 ПЪЛНИ цикъла живот. Когато се правят непълни цикли (докъм 80%), животът е многократно по-дълъг. А именно така се препоръчва да се използва батерията. Ако зареждаш от 5-80% на една примерна Тесла, ще получиш към 300 км среден пробег на зареждане. За да направиш 1 млн. км, ще ти трябват едва 3333 зареждания, което е напълно в живота и.
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    "НЕ е по-краткият живот", пардон
  • #8
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Тези технологии със сигурост са по-далеч от 2026. Но явно показват накъде отиват нещата. Още днес има батерии в серийно производство с 2 пъти по-ниска маса и обем на кВтч от влаганите в днешните електромобили, като се отличават от тях само по цена. Въпрос на сравнително кратко време е да стигнем до пробег, по-висок от сегашните дизели, с маса, по-ниска от тях.
  • #7
    3 rate up comment 1 rate down comment
    до 4 ( преди 10 месеца )
    През 2012 Тойота представи само едни картинки, неподплатени с нищо, за да успокои няколко разтревожени инвеститора. Предполагам, че след като разтревожените инвеститори най-сетне смениха мениджмънта тази година, работата ще напредне :D Lyten работи по тяхната технология от 2017. Conamix са дори по-напред, имат работещи прототипи. Основният проблем, доколкото разбирам, че е по-краткият живот, а нестабилността заради корозионни процеси. Тъкмо това трябва да предотвратят триизмерните графенови стру
  • #6
    0 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Не знаех, че литиево-йонните "спокойно" изкарват 3 000 цикъла тома трябва да значи, че ако има над 400 км пробег не е проблем да изкара 1 000 000 км ако се щади така ли? Чак такъв живот не съм чел да имат..
  • #5
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До 2 ( преди 10 месеца )
    Но всъщност въобще не си разбрал контекста. Смяташ ли че тези "само" 1200 и 500 цикъла са проблем, който ако не бъде решен няма смисъл да почват производството на тези по-евтини батерии? Според мен дори 1000 цикъла са напълно достатъчни, ако всичко останало от написаното е вярно и разполагат с тази технология. Няма защо да се притесняват дали ще я подобрят до 2026 година, защото още днес е жизнеспособна.
  • #4
    5 rate up comment 3 rate down comment
    До 2 ( преди 10 месеца )
    Не си ме разбрал правилно. Ако смятат да я произвеждат масово през 2026 година, трябва да са я създали поне преди десетина години. Тесла преди пет години купиха максуел, за да им ползват създадената от тях технология. Вече трета година имат производствени линии за батерии 46 80, но все още имат проблеми с масовото производство. Toyota представи своята твърдотелна батерия още през 2012 година, като очевидно са я създали по-рано. Как са с производството? Сега разбра ли ме правилно?
  • #3
    8 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    "При подобна енергийна плътност батерията в електромобил от ранга на Tesla Model Y би тежала едва около 90 килограма вместо сегашните 445 кг." А дали пък няма да стане обратното и да се сбъднат всички кошмари на антиелектриците? Ако една литиево-йонна батерия изминава 500 км, а сярната батерия е пет пъти по-лека от нея, ако сярната тежи 450 кг, ще изминава 2500 км с едно зареждане и изминава два пъти повече от един резервоар гориво.
  • #2
    12 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Чакай да видя дали те разбрах правилно: ако могат да я създадат до 2026 година, значи вече би трябвало да са я създали? :D
  • #1
    5 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Дрън дрън. Не разполагат с такава технология. Ако разполагаха щеше да е жизнеспособна още днес. Аргументите които са дали са повече от смешни. Дори тези батерии да не са по-евтини а на същата цена, всеки ще предпочете да си купи с 300 кг по- лек автомобил, който ще е по-икономичен и ще троши окачването по-малко. Ако и двата автомобила минават реални 400 км с едно зареждане, на първия собственик въобще няма да му пука дали живота на батерията е 1,2 милиона км или "само" 600 000 км със серните.