По света със сигурност има по-големи автомобилни колекции (тази на султана на Бруней наброява над 7,000 коли). Определено има и по-скъпи автомобилни колекции. Но тази, която нидерландската аукционна къща Gallery Aaldering разпродава на търг до 7 юни, е може би най-удивителната от всички. И най-мистериозната.
Тази Lancia Aurelia B24 Spider е толкова рядка, че според експерти цената й на търга може да достигне 2.5 млн. евро
Неин създател е човек, за когото е известна единствено фамилията - Палмен. Сбирката се помещава в два склада и една изоставена църква, и първите експерти, които надникнали в нея след смъртта на собственика, останали втрещени. В колекцията на Палмен има над 230 автомобила - от над стогодишни триколки до изумително редки модели на Lancia, Alfa Romeo, Rolls-Royce, Facel и така нататък.
Според оскъдната информация, която имат право да оповестят от Aaldering, Палмен е бил на практика отшелник, който разполагал с доста средства покрай умелите си инвестиции в имоти, и ги влагал почти изцяло в автомобилите си. Характерът на сбирката издава човек със задълбочени познания, който не робува само на актуалната колекционерска мода и на гръмките имена. Сред 230-те автомобила има множество, които са неизвестни за широката публика, но са играли важна роля в историята на автомобила. С изключение на шепа коли, оставени навън на стихиите, останалите екземпляри са съхранявани старателно, поне докато собственикът им е бил жив. Днес са потънали в прах, но иначе са в много добра кондиция.
"Едва ли някога отново ще попаднете на подобна колекция - в такова количество и в такова състояние", коментира пред Reuters Ханс ван дер Плюйм от Classic Car Auctions, която провежда онлайн търга.
Аукционът вече върви онлайн на сайта на Classic Car Auctions и цените за някои от автомобилите все още са приятно ниски - но до края на трите лота остават между 8 и 10 дни.
Някои от най-интересните коли в колекцията Palmen (ГАЛЕРИЯ):
Година: 1976
Още една отдавна изчезнала марка, оставила обаче трайна следа върху развитието на автомобилната индустрия. Ro80, произвеждана от NSU Motorenwerke от 1967 до 1977, е първият относително масов автомобил с ванкелов, или роторен двигател. Агрегатът, изобретен от Феликс Ванкел, предлага компактен обем и високо съотношение мощност/въртящ момент. С по-малко от литър работен обем, моторът в Ro80 развива 113 конски сили, и 180 км/ч максимална скорост. Дизайнът също е забележителен и носи на модела титлата "Европейски автомобил на годината" за 1968. Но ванкеловият двигател изисква честа и скъпа поддръжка, и в крайна сметка NSU се отказва от този модел, а влошеното й финансово състояние я прави лесна плячка за Audi.