Дъщерята на Джани Аниели съди собствените си деца за дяловете от автомобилния бизнес
Грандиозно дело за наследството на покойния Джани Аниели, водено от дъщеря му Маргерита срещу собствените й деца, може много да обърка корпоративните структури на гиганта Stellantis и на Ferrari, компанията с най-високия марж на печалба в автомобилния свят. Делото е съдбовно и за собствеността върху футболния клуб "Ювентус".
Маргерита Аниели (на малката снимка) води дело срещу собствените си деца Лапо, Джинебра и Джон, които сега контролират семейния дял в Stellantis, Ferrari и "Ювентус"
В близките седмици съдът в Торино трябва да се произнесе по иска, заведен от 67-годишната Маргерита, дъщеря на покойния шеф на Fiat Джани Аниели, срещу синовете й Джон Елкан, Лапо Елкан и най-голямата й дъщеря Джиневра.
Джани Аниели, внук на основателя на Fiat Джовани Аниели, бе смятан за най-влиятелния човек в Италия в продължение на десетилетия. Той си отиде през 2003, като предварително бе уредил негов наследник във фамилния бизнес да бъде Джон Елкан, по-големият син на дъщеря му Маргерита от първия й брак с журналиста Ален Елкан. По онова време Fiat беше в затруднено финансово състояние, на ръба на банкрута, и Маргерита се съгласи да подпише споразумение, с което се отказва от дяловете в семейния бизнес в замяна на около 1.2 милиарда евро в брой и различни имоти и други материални активи.
Джовани Аниели (в средата) с внуците си Лапо и Джон, и с Жан Тод. Преди смъртта си самият Аниели избра Джон Елкан за свой наследник начело на семейния бизнес
След това обаче, под ръководството на Серджо Маркионе, Fiat успя да придобие американския гигант Chrysler и същевременно да отдели Ferrari в независима (и изключително доходна) компания. После Fiat-Chrysler се обедини с Peugeot-Citroen и днес формира групата Stellantis, която през 2022 има втората най-висока печалба в автомобилната индустрия, отстъпвайки единствено на BMW.
Вероятно и тези фактори са натежали Маргерита да поиска анулиране на т. нар. "женевски пактове", с които тя се отказа от права върху автомобилния бизнес.
Едоардо Аниели (вдясно, с кафявото сако) по време на ислямска молитва, водена от иранския аятолах Али Хаменей. Едоардо трябваше да наследи баща си Джани Аниели, но се отчужди от него, а през 2000 година бе открит мъртъв под един мост - предполагаемо самоубийство.
67-годишната Маргерита е единственото живо дете на покойния Аниели. Неговият първороден син Едоардо беше в лоши отношения с баща си, в един момент прие исляма и се прекръсти на Махди, а през 2000 бе намерен мъртъв под един мост в Торино, най-вероятно резултат на самоубийство. Самата Маргерита, освен трите деца от първия си брак, има и пет от втория, сключен с тогавашния високопоставен служител на Fiat Серж де Пален. Сега тя настоява петте й по-малки деца също да получат дялове от автомобилния бизнес и от "Ювентус".
Фамилията Аниели контролира автомобилните и футболните си проекти, както и множество други бизнеси, чрез компанията Dicembre, в която акционери са Джон Елкан с 60%, Лапо и Джинебра с по 20%. Dicembre има контролен дял в Giovanni Agnelli BV, която пък на свой ред държи 53% от Еxor, акционера в Stellantis, Ferrari и "Ювентус".
Джон Елкан продължи делото на починалия неочаквано Серджо Маркионе, завърши сливането с Peugeot-Citroen и в резултат се води Stellantis, втората най-печеливша автомобилна компания в света през 2022 година
Маргерита оспорва също и завещанието на майка си Марела Аниели, която остави своите дялове в Dicember само на тримата си най-големи внуци. Това завещание бе сключено в Швейцария, защото италианското законодателство не позволява подобни договори. Сега обаче адвокатите на Маргерита твърдят, че Марела не е живяла достатъчно дълго в Швейцария, за да има право на швейцарско гражданство. Защитата на Джон Елкан посочва, че швейцарските власти са потвърдили поданството на Марела Аниели два пъти - веднъж през 2004 при подписването на завещанието, и втори път при смъртта й през 2019.
Още по темата:
-
Шефът на Fiat бе икона не само в автомобилната индустрия, но и в политиката, футбола и дори в модата
-
Джон Елкан иска да е президент, а Майк Манли - изпълнителен директор
-
Цели 16 години най-богатият човек в Италия се вози в скромен Fiat Croma