IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо се провали най-евтината кола на света?

Индийската Tata Nano доказа, че ниската цена не винаги привлича голям интерес (ВИДЕО)

Преди 15 години един автомобил окупира новините по цял свят като най-евтината кола на планетата, след като на изложението в Ню Делхи през 2008 г. Tata Motors представи Nano. Идеята на Ратан Тата – шефът на индийския гигант, беше да да даде на много индийци достъпна нова кола, припомня Мotor1.

 

tata-nano-europa

 

Tata Nano излезе на пазара през 2009 г. и началната версия струваше около 1500 евро. С данъците ставаше около 2000 евро - сума, достъпна за индиец от средната класа. В замяна клиентът получава дълъг 3,10 м четириместен градски автомобил с 2-цилиндров двигател. Бензиновият беше с мощност 38 к.с., имаше дизел с 28 к.с., всеки с работен обем от 628 куб. см, разположен отзад.

Превозното средство първоначално беше рекламирано като най-евтината кола в света с покупна цена от 100 000 рупии без данък и беше известно също като „One Lakh Car“ (кола за сто хиляди рупии) преди името на марката да бъде обявено. Обещаната продажна цена всъщност беше постигната само за първите 100 000 бройки и след това почти се удвои.

 

tata-nano-europa (3)

 

Като най-евтината кола в света, Nano беше заменена от Bajaj Qute, която обаче се класифицира като лек автомобил и за която в Индия беше създадена новата категория превозни средства „Четириколки“.

Като маркетингова мярка първите екземпляри не бяха продадени, а беше разиграно правото за закупуване на първите 100 000 автомобила, което съответстваше на повече от очаквания годишен капацитет. Цената от 100 000 рупии беше гарантирана само за този брой коли, а от средата на 2012 г. беше продавана за 150 000 рупии (около 2160 евро).

 

tata-nano-europa (2)

 

Ниската цена стана възможна преди всичко поради липсата на компоненти за комфорт - сервоуправление, автоматична трансмисия, климатик, радио, електрически прозорци. Задна врата беше налична само като опция, иначе багажникът беше достъпен само отвътре чрез сгъваемата задна седалка.

И още, липсваха някои елементи и системи за безопасност - второ външно огледало, въздушни възглавници, антиблокираща система, което по-късно се оказа фатално.

 

tata-nano-europa (1)

 

Успехът на продажбите обаче далеч не оправда очакванията. Преди пускането на пазара компанията Tata Motors очакваше търсене от един милион автомобила годишно, което никога не беше достигнато. Дори и поради липса на производствен капацитет. Окончателното сглобяване достигна максимален капацитет от 24 000 единици на месец, всъщност само около 70 000 автомобила Nano бяха продадени през цялата първа година.

През февруари 2009 г. Ратан Тата обяви легална за Европа версия, която беше представена на автомобилното изложение в Женева през март 2009-а и трябваше да бъде пусната на пазара през 2010 г. Но така и не излезе нищо.

 

05-tata-nano (4)

 

През най-добрата 2012 г. в Индия бяха продадени 76 747 коли Nano, макар и под друго име на модела. Това може да звучи много, но населението на Индия е над един милиард. За сравнение, малкият Wuling Hongguang Mini EV е продаден в над 443 000 бройки в Китай през 2022 г.

След това продажбите на Nano спаднаха значително с течение на времето. През 2017 г. месечното производство варира между 100 и 1000 единици. Най-ниската точка беше октомври 2017 г. със само 57 бройки. През лятото на 2018 г. производството беше окончателно спряно.

 

01-tata-nano (7)

 

Причините? Разбира се, дизайнът на Nano не беше „перфектен“, но основната пречка за тази кола беше безопасността. Моделът не спечели нито една звезда в тестовете на Global NCAP и това не е чудно, като се има предвид видеото с челен удар при 60 км/ч по-долу.

Според Global NCAP степента на структурна слабост на Nano е такава, че дори въздушните възглавници не биха били ефективни за намаляване на риска от сериозно нараняване. Това направи невъзможно този автомобил да получи достъп до развития свят.



Още през 2011 г. беше публична тайна, че Tata Nano няма да е добра сделка за индийската марка, тъй като освен ниското си качество, азиатската държава имаше и интересни конкуренти. Разбира се, Nano имаше за цел да примами клиентите от мотоциклетите към колите, но може би това не беше достатъчно за колата. Също и визуално.

Както показва примерът с VW Beetle - по-добро съотношение цена-качество, отколкото евтино като цяло. Провалът на Nano доказва, че една изключително евтина кола не винаги привлича голям интерес от страна на големите икономики.

 

 

0 от 500
  • #4
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Ал ( преди 11 месеца )
    Е, начеса си крастата милиардерът. Обеща кола за един Лагх... Направи некакъв ***, мести фабриката насам натам и накрая вдигна белия байрак. От всяко дърво *** не става. И така.
  • #3
    4 rate up comment 7 rate down comment
    До бай х ( преди 11 месеца )
    Е,ние щото правим нещо,може да дадем оценка на другите. ***.
  • #2
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Бай Х ( преди 11 месеца )
    Абе друго си е Китайският Москвич !!! Кой каза че рушляка може да прави коли ???
  • #1
    10 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    "За сравнение, малкият Wuling Hongguang Mini EV е продаден в над 443 000 бройки в Китай през 2022 г." Само че китайчето не е автомобил с двг а електромобил и има всички системи за сигурност, включително еърбеци и abs, като не е пестено от глупости и дори в базовата версия за 4000 долара си има включен климатроник в цената, както и електрически прозорци за разлика от баничарката на mercedes модел 2024 година, която ще излезе без климатик и електрически прозорци.