Индийската Tata - компанията-майка на Jaguar Land Rover, постави строг ултиматум на правителството на Великобритания да плати над половин милиард лири (около 600 милиона долара) държавна помощ, за да помогне за изграждането на нова фабрика за батерии в югозападната част на страната, или ще построи завода в Испания.
Според Financial Times ръководителите на Tata са дали на британските власти само няколко седмици, за да потвърдят финансовата си подкрепа. Съобщава се, че мерките от помощи, които Tata изисква, включват „безвъзмездни средства и пакети за подкрепа, като помощ за енергийни разходи и финансиране на научни изследвания“.
Коментира се, че правителството може и да няма друг избор срещу това своеобразно изнудване, освен да сключи сделка поради една ключова причина - JLR е най-големият работодател в автомобилната индустрия в страната и едва наскоро се върна на печалба.
Загубата на новата фабрика би означавала загуба на хиляди нови и съществуващи работни места. Tata също така е наясно с трудностите на британците при преминаването от превозни средства с ДВГ към електромобили.
Заводът за батерии е планиран в Съмърсет и евентуален провал би довел до значителни дългосрочни щети не само за автомобилната индустрия в страната, но и за привлекателността на Великобритания за международни инвеститори.
„Ангажираме се с преговори, но дали ще завършат, зависи от това дали може да бъде договорена крайна сума - каза неназован представител на кабинета. - Това е много труден момент за правителството.“
Съобщава се, че Tata обмисля партньорство с китайския производител на батерии Envision, който ще изгради и управлява новата фабрика за доставка на предстоящите нови електромобили на JLR. Изцяло електрически Land Rover Defender се очаква през 2025 г. , а пълната гама от напълно електрифицирани Jaguar ще бъде последвана през 2025-а. Коментари за медиите са отказали както от JLR, така и от Tata, но се предполага, че азиатците имат надмощие.
В сравнение с други страни в Европа и Северна Америка, Великобритания се бори да привлече значителни инвестиции от производители на автомобили с цел технологии за EV. Производството на автомобили в страната падна до най-ниското си ниво от 50-те години на миналия век през 2022-а след затварянето на фабриката на Honda в Суиндън, която преди това произвеждаше Civic и Type R.
Правителството е заделило около 850 милиона лири за привличането на производители. Вече са дадени 100 милиона на Nissan за инвестиции, свързани с EV в завода на компанията в Съндърланд, докато Stellantis получи 30 милиона лири за изграждане на EV ванове в пристанищния град Елесмер порт в Западен Чешир. Провалът на Tata би изпратил силен сигнал до други богати корпорации, че Великобритания не е добро място за правене на бизнес.