fallback

До десет години хората ще изоставят автомобилите

Проучване сочи, че 1/3 от жителите на света ще преминат на електрически скутери и велосипеди

След десет години почти една трета от жителите на света ще са готови да заменят автомобилите си с по-екологични средства за микромобилност - електрически скутери, електрически велосипеди и електрически тротинетки. Други 46% пък ще преминат на градски транспорт. Това показват резултатите от проучване, публикувано от Центъра за бъдеща мобилност на агенцията McKinsey .

Анализаторите на агенцията проучват регионалните тенденции по света, за да формулират цялостните промени, които биха могли да трансформират сектора до 2035 година. Днес в света се използват 1.3 милиарда автомобила и много от тях са частна собственост. В САЩ 868 коли се падат на 1000 души, В Норвегия тази цифра е 635, а в Мексико има 391. Въпреки че Китай е с показател от само 219 коли на 1000 души, това означава 300 милиона коли по пътищата.

Проучването на McKinsey показва, че личните автомобили остават най-често срещаният вид транспорт днес. Но това ще се промени, при това в краткосрочен план. В момента обаче хората използват следния вид транспорт:

Градски транспорт - 23%;

Лични автомобили - 45%;

Микромобилност (скутери, велосипеди, включително електрически и други малки превозни средства) - 16%;

Такси - 2%;

Ходене - 14%;

Таксита-роботи и други нови подобни видове транспорт - 1%.

Популярността на личните превозни средства насърчава предприемачите да строят гаражи и паркинги, а държавните агенции да прехвърлят оскъдна и ценна градска земя за паркинги, които биха могли да се използват за паркове и други обществени пространства.

Но според проучването на McKinsey, през следващите десет години може да настъпят радикални промени в екосистемата на мобилността, като една от основните ще бъде намаляването на дела на личните автомобили. В Европа ограниченията върху броя на превозните средства по пътищата започнаха на законодателно ниво, за да се облекчат задръстванията и да се намалят емисиите. От своя страна, потребителите постепенно избират по-ефективни, екологични и удобни транспортни възможности.

Центърът за бъдеща мобилност на McKinsey смята, че след десет години ще се появят по-иновативни възможности за мобилност, по-специално робошатъли - споделени автономни микробуси с 4-8 места или градски въздушни таксита.

Годишното проучване на McKinsey идентифицира четири основни тенденции: автономните автомобили, увеличаването на дела на електрическите превозни средства, разпространението на обществения транспорт и споделянето на автомобили. Ето как, според тях, ще изглежда екосистемата за мобилност след 10 години:

30% - планират използването на електрически велосипеди, електрически скутери, както и споделяне на автомобили;

46% са готови да преминат от собствения си автомобил към друг вид транспорт, основно градски;

70% - ще използват гореописаните робошатъли за 4-8 пътника.

От McKinsey смятат, че дялът на жителите в големите градове, които ще имат лични автомобили, ще намалее с около един път и половина. Новите видове транспорт, например автономните роботизирани совалки, ще увеличат дела си от 1% на 8%. Градският транспорт, електрическите скутери, електрическите велосипеди и минимобилите (малки три- или четириколесни превозни средства) ще стават все по-популярни.

fallback
  • #18
    анонимен ( преди 1 година )
    Всеки тук реве, че колите в града са много и му пречат, но едно че зорлем се бутат в граО, и всеки чака друг да остави колата, за него не важи. Децата се разкарват по диагонал за щяло и нещяло, понеже им е под нивот градски транспорт или сакъм да не ходят пеш. Захапват се с пенсионерите, разбираш ли, сякаш нямат право на кола и вечно пречат?! Що за изродено мислене? Та рано или късно и вие ще сте пенсионери най-малкото...
  • #17
    До 11 ( преди 1 година )
    Искам да те видя как сутрин в 07:00ч ( през който и да е сезон) ще заведеш децата на детска градина или училище с тротинетка или колело.Успех
  • #16
    анонимен ( преди 1 година )
    До 15 - Потреблението на изкопаеми горива няма да падне толкова осезаемо, ако ще всички да спем да караме лични автомобили утре.
  • #15
    Чичо ( преди 1 година )
    Гошо се успокоява - че тва за него не важи. В момента който падне потреблението на изкопаеми горива, цените им ще се вдигнат яко. Винаги бедният плаща повече от богатия за една и съща услуга. Всички бензиностанции ще се пренастроят на зарядни станции. Инвестициите трябва да се избиват.
  • #14
    Лудория ( преди 1 година )
    Е, то си пише, че е за големите градове. И само 1/3 щели да се откажат. Дето се вика - като махнеш хората над 60 (не всички разбира се) и ей ти на 25% по-малко коли...
  • #13
    анонимен ( преди 1 година )
    Няма да е "хората се октазват от личните си автомобили", ами ще е "отказваме хората от личните им автомобили". Вижте, как се подхожда към електрическите скуптери и тротинетки. Всеки говори за фирмите, даващи ги поднаем. Ний не говори за лична такава машинка. В Копнхаген, за 10 минути ми звизмаха 15 лева за такова. Ами то ново е 700. Че то за 8 часа каране си го избивам! А колите, не че няма да ги има ... просто аз и ти няма да ги имаме.
  • #12
    Popa ot razgrad ( преди 1 година )
    Това разбира се важи само в града...не мога да си представя да отида от София до Варна с велосипед...
  • #11
    До 2 ( преди 1 година )
    Колелета се карат и в северните държави всеки ден! Ако не си чувал, хората имат дрехи! Хахахаха.
  • #10
    Лудория ( преди 1 година )
    Хем ще са електрически, хем през повече дестинации из градовете ще могат да минават. Но те ще те изядат дела на тези с таксита, автобуси и тротинетки. А за карането на велосипеди в лошо време - идете, вижте какво правят и тогиз коментирайте. Защото си карат, дъжд, вятър, сняг, не можеш ги спря. Навици! При нас като прикапи и отиваме с колата за детето.
  • #9
    Лудория ( преди 1 година )
    Малко са оптимисти според мен с това за въздушните таксита. Сега изглежда интересно, но като започнат да падат и да се удрят в клони, жици, сгради, ще се отметнат според мен. Но за големите градове, като такъв в България май е само София, не всеки ще е с личен автомобил в ежедневието си, но надали ще се откаже да притежава, както са писали по-долу - за да ходи насам-натам и да пазарува. Според мен ако успеят (дано) за роботизирани бусчета (шатъли според преписвача) - това ще бъде удар!
fallback
Последни