Потомъкът на първия "джип" в историята вече е плъг-ин хибрид, но запазва другите си качества (ВИДЕО)
Колата, която тестваме днес, в известен смисъл е най-старомодният модел на пазара в момента - директен потомък на митичния Willys Jeep, от който през Втората световна война започна цялата лудост по всъдеходи и автомобили за всякакъв терен.
В същото време обаче това е и най-модерният автомобил в сегмента си, защото освен класическите неща като рама, твърди мостове, понижаваща предавка, блокировка на диеренциала, този автомобил има и литиево-йонна батерия. И може да се зарежда от контакта. Запознайте се с първия плъг-ин хибрид в истинския офроуд сегмент: Jeep Wrangler 4xe.
Willys Jeep, създаден по поръчка на американската армия през 1940, с право е една от автомобилните икони на ХХ век. Айзенхауер го наричаше едно от трите главни американски оръжия във войната - наравно с атомната бомба. Над 52,000 бройки бяха пратени на Съветския съюз по програмата Lend-Lease, и изиграха немалка роля за обрата на Източния фронт. Toyota Land Cruiser и Land Rover Defender започнаха живота си като негови копия. А в България ефектът се усеща и до днес: тук наричаме всички подобни автомобили не офроудъри или всъдеходи, а именно "джипове".
А това тук е прекият потомък на легендарния Willys. Нарича се Wrangler - както в Америка казват на човека, който се грижи за конете в едно ранчо. Последното поколение на автомобила въведе някои модерни глезотии, като интеграция на смартфон и задни врати. Но все пак запазва характера на каубойска машина. Във време, когато даже Defender ползва самоносеща конструция, този Jeep си остава верен на добрата стара рама. G-класата на Mercedes може и да е вече с независимо окачване отпред, но тук получавате твърди мостове от Dana, както си му е редът. В едно отношение обаче за европейските клиенти на Wrangler нещата се променят драматично.
Страна на неограничените възможности е определение за Америка, което винаги ми е изглеждало малко самохвално. Но в този случай е съвсем вярно, защото там все още можете да имате тази кола с V8, с V6, с обикновен 4-цилиндров бензин и даже с икономичен дизел.
Jeep Wrangler 4xe
381 к. с. комбинирана мощност
637 Нм макс. въртящ момент
6.5 секунди 0-100 км/ч
177 км/ч максимална скорост
|
В Европа можете да я имате само с това: комбинация от 2-литров бензинов мотор с турбо и междинен охладител, 280 коня мощност, и два елетромотора. Което увеличава общата мощност до 381 коня.
В много отношения европейският вариант е за предпочитане. Тази хибридна система има същия въртящ момент като чудовищния V8, и добавя към това способността за бързо и безшумно ускорение в градски условия. Литиево-йонната батерия е с капацитет 17 киловатчаса и е свързана с два електромотора. По-малкият действа като стартер-генератор. По-големият замества класическия хидротрансформатор с помощта на два съединителя.
Долу вляво зад волана са бутоните за режимите за движение. Основният е е hybrid, при който системата сама решава кога да използва само ток, и кога да включи двигателя с вътрешно горене. Има бутон, с който да карате само на електричество - при заредена батерия достатъчно за 30-40 километра, и има бутон e-save, който използва само двигателя с вътрешно горене и пази капацитета на батерията за по-късен етап, когато може да ви потрябва.
Все пак не очаквайте същата жизнерадостна пъргавина в града, която би ви дал един малък електромобил. Електрическият мотор на Wrangler е солиден, но трябва да мести 2409 килограма, без да броим пътниците и багажа. Най-доброто, което можем да кажем за хибрида в градски условия, е, че не е толкова тромав като дизеловия Wrangler. От друга страна, рекордната маса се оказва неочакван плюс, когато излезете извън града.
Доста неочаквано за мен, но тази кола - която, казахме, е много по-тежка от досегашния Wrangler - се усеща по-добре на пътя. Допълнителното тегло и пониженият от батерията център на тежестта всъщност я правят по-стабилна. Не е изумително динамична, но в никакъв случай не е и бавна. Всъщност ускорението от 0 до 100 отнема само 6.5 секунди. Но все пак внимавайте как ще спрете след това.
Спирачните дискове са съобразени с наднорменото тегло, разбира се - 330-милиметрови отпред и 345-милиметрови отзад. Но рекупериращата функция ги прави доста непредсказуеми. Все пак вероятно ще й простите, защото амбицията ви е да ви пести бензин.
В силно романтичния свят на WLTP тестовете за емисии тази кола дава малко над 4 литра на сто разход във версията Rubicon, и 3.5 литра на сто във версията Sahara, която тестваме. Това, разбира се, е много впечатляващо. И също, на база на моя опит, много оптимистично.
Вероятно можете да постигнете разход около 5 на сто, но само ако зареждате батерията всяка вечер, ако карате основно в града и ако дневният ви преход е по-малко от 100 км. В момента, когато батерията се изчерпи обаче, тази кола започва да харчи повече от аналога си само с бензинов мотор. Което е съвсем логично, защото тя е с 400 кг почти по-тежка. И освен това една част от скъпоценния ви бензин отива, за да поддържка поне минимален заряд в батерията.
Като казахме всичко това, от снощи караме с напълно разредена батерия, и разходът ни е 10.5 л/100 км. Много добре за нещо, което има и масата, и челното съпротивление на НДК.
С две думи, по почти всички показатели този хибрид всъщност е по-добър от дизела, когото замества. Има само едно изключение, но то е голямо и доста болезнено. Става дума за цената.
Допреди Covid цената на базов Wrangler в Америка бе едва 24,000 долара. В България дизеловата Сахара струваше двойно - около 99,000 лева. Но три години по-късно хибридизацията и инфлацията са се съюзили и са напомпали цената до плашещите 160,000 лева. Верният приятел на каубоя изведнъж се превръща в луксозен автомобил.
Вярно е, че дава немалко в замяна. Интериорът все така залага на големи бутони, които могат да се натискат с ръкавици. И включва клапи на пода, така че да можете да го миете с маркуч. Но също така включва кожен салон, подгряване на седалките, автоматичен климатик, модерна мултимедия с Android Auto и Apple CarPlay. Задните седалки вече не са само място, където да си хвърлите чантата. А багажникът, който при късата база имаше по-скоро имитираща функция, сега е 533 литра. Или почти 900, ако броите до нивото на покрива.
Позицията на седене е по-висока от почти всичко, което можете да си купите на европейския пазар. Тази кола спокойно може да действа като помпа за спукано мъжко самочувствие. Както всеки друг SUV. Но идеята й не е такава. Каква е идеята ли? Просто да излезете от асфалта в произволна посока.
Неслучайно оставихме най-важната черта на Wrangler за накрая.
Каквито и нови нива на комфорт да предлага тази кола, колкото и да е софистицирано хибридното й задвижване, есенцията й си остава способността да се движи извън пътя. С удоволствие искаме да ви кажем, че тя е напълно запазена.
Версията Rubicon, с блокировка на двата моста и още по-бавни скорости, е по-подходяща за офроуд маниаците. Но и нашата Sahara се справя впечатляващо. Предният ъгъл на атака е почти 44 градуса, задният - близо 36. Просветът надхвърля 24 сантиметра.
Е, допълнителното тегло вероятно ще пречи в дълбока, лепкава кал. Но пък въртящият момент на електромотора компенсира при катерене. Не е никакъв проблем да нахлуете на селски стадион направо през трибуните. Даже Айзенхауер не би останал разочарован.
Още снимки от теста на Jeep Wrangler 4xe вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
С двигатели от BMW, механика от създателите на G-класата и оси за трактор, тази машина е най-добрият офроудър на XXI век
-
Повечето компактни кросоувъри само имитират офроуд способности - но не и тези (видео)
-
Американците обещаваха да направят офроуд иконата по-комфортна, но за щастие не са се престарали