Много автомобилни производители оборудват колите си със системи за наблюдение на водача. Камерите в салона се грижат човекът зад волана да не заспива и да не се разсейва от пътя. Японският производител Mitsubishi реши да отиде по-далеч и да използва системата за събиране на здравна информация.
Инженерите на Mitsubishi използват системи за наблюдение на водача (DMS) за събиране на биометрични данни. Камерата търси специфични действия на шофьора, които биха могли да показват риск от сериозни здравословни проблеми, като припадък, и след това изкуственият интелект анализира данните. Алгоритмите могат да изчислят нивата на сърдечната честота и кръвното налягане. Тези показатели са от решаващо значение за идентифициране на патологични състояния и могат да помогнат за диагностициране на заболяването.
Скоковете в кръвното налягане и на честотата на пулса, например, могат да бъдат ранни предупредителни признаци за сериозни заболявания като епилепсия и сърдечни заболявания. Чрез наблюдение на физическото състояние на водача, колата може да предприеме действия и да активира системите за безопасност, за да паркира до бордюра, преди водачът да припадне.
Специалистите на Mitsubishi планират да научат системата да разпознава внезапна бледност на кожата и след това, използвайки изкуствен интелект, да оценява биометричните данни: нивото на кръвното налягане, както и честотата, интервала и пълнотата на пулса.
Японската компанията все още не е обявила кой от нейните модели ще бъде първият, който ще получи новата система, но обещава, че това определено ще „се случи в бъдеще“. За целта обаче се изисква фина настройка на сензорите и обучение на изкуствения интелект за точно разпознаване на здравословни проблеми при всякакви условия, за да се избегнат фалшиви положителни резултати.
В дългосрочен план визията на Mitsubishi ще помогне за премахването на една от най-честите причини за автомобилни произшествия. Сърдечните заболявания, епилепсията и цереброваскуларните заболявания са сред водещите медицински причини за фаталните катастрофи, когато неконтролирано превозно средство се удари в тротоара или в превозно средство, движещо се в насрещния трафик.