Без показанията за работата на различните системи един автомобил е невъзможно да бъде управляван. Те показват скоростта, температурата на двигателя, разстоянието до най-близките препятствие при маневриране, налягането в гумите и други данни. Тези показания обаче невинаги са надеждни и предоверяването им може да доведе до проблеми. Кои устройства в автомобила обаче лъжат най-много и защо?
Скоростта е по-бавна, отколкото изглежда
Най-ненадеждният уред в колата е скоростомерът. Неговата грешка при измерване е твърде голяма и е невъзможно да се измери точно скоростта. Действителната скорост се влияе от много фактори, включително размер на гумите, условия на асфалтова повърхност, насрещен или попътен вятър и други.
Скоростомерът се захранва от вал на скоростната кутия и показва индиректни данни, които не влияят пряко на скоростта. Конструкцията на устройството също прави корекции на показанията. Въртенето от вала се предава чрез гъвкав кабел към магнитна арматура в устройството, която поради въртене създава вихрови токове, генерирани от въртенето на магнитите. Колкото по-бързо се върти магнитът, толкова по-голяма е силата на полето и толкова повече се отклонява стрелката.
Цялата тази конструкция е твърде чувствителна към външни фактори. Грешката на измерване на системата е около 3%. За да се компенсират неправилните показания на инструментите, в скоростомера е включен принципът на надценяване на скоростта с около от 5%. Това правило е под формата на държавен стандарт и сега всички скоростомери измерват скоростта с увеличение от около 5%. Така реално колата се движи по-бавно от показаното на таблото. Това е удобно, особено при голям брой камери за скорост по пътищата.
В съвременните цифрови скоростомери правилото за надценяване е прогресивно. Колкото по-висока е скоростта, толкова повече скоростомерът „лъже“. Ако при скорост от 100 км/ч той надценява показанията с 5%, тогава при 130 км/ч коефициентът се доближава до 7%.
Грешен пробег
Поради тези причини колата неправилно отчита изминатото разстояние и километражът. Той също така е свързан с показанията на скоростомера и работи от същия гъвкав вал, което означава, че в действителност пробегът на автомобила също е твърде голям. Реално е с около 5% по-малко.
Грешката при измерване може да се дължи и на поставяне на нестандартни гуми на автомобила. Ако вместо гуми с размер 185/60R14 поставите колела с размер 195/55R15, тогава радиусът на колелото ще се увеличи и скоростта на машината ще се увеличи при запазване на интензивността на въртене на трансмисионния вал. В този случай показваните километри са по-малко от реално изминатите.
Грешки на ABS
Неправилни показания могат да бъдат дадени и от антиблокиращата спирачна система. При по-голямата част от автомобилите тя работи чрез измерване на промените в скоростта на колелата. ABS сензорите са разположени в основата на главината и следят ъгловата скорост. Ако едно от колелата по време на спиране внезапно се подхлъзне върху лед и рязко промени скоростта на въртене спрямо останалите, тогава електронната система се намесва в работата на спирачките и освобождава налягането в хидравликата. Колата също забавя, но остава стабилна и следва траекторията.
Колелата обаче могат да се въртят неравномерно и и по други причини. Например поради ниско налягане или поради неравности по пътя. Поради това ABS често прави грешка и издава команда за намаляване на интензивността на спиране в ситуации, когато това изобщо не се изисква. Например, дори на суха настилка с отлично сцепление, електрониката реагира, ако има много малки ями, които карат колелото да вибрира и губи контакт с пътя.
ABS ще приеме това като стъпване на лед и няма да позволи на други колела да спират. Така спирачният път ще се увеличи драстично. А ако в този момент камион намали скоростта на същия участък от пътя отпред? Напълно възможно е да се стигне до сблъсък. Затова и шофьорът винаги трябва да бъде подготвен да спре по-рано, особено на лоши пътища.