Американската Ford Motor Company очаква от бизнеса си с електрически превозни средства да загуби 3 милиарда долара тази година, като същевременно прогнозира повишени печалби на звената си за коли с ДВГ и търговски превозни средства. Ford промени начина, по който отчита финансовите резултати, разделяйки данните за всяко подразделение - Ford Blue (автомобили с ДВГ), Ford Pro (търговски автомобили) и Model e (електрически).
Производителят прогнозира, че загубите от подразделението Model е EV ще се увеличат с близо 50 процента през 2023 г. спрямо 2,1 милиарда долара миналата и 900 милиона долара през 2021 г., защото продължават инвестициите в увеличаване на производството и разработване на продукти от следващо поколение на EV.
В същото време Ford очаква 7 милиарда долара печалба преди лихви и данъци за Ford Blue и около 6 милиарда долара за Ford Pro. През 2022 г. Ford Blue и Ford Pro направиха съответно 6,8 милиарда и 3,2 милиарда долара.
Числата потвърждават предположенията на анализатори и инвеститори, че традиционният бизнес на Ford с автомобили с ДВГ е довел до печалби и е помогнал за финансирането на инвестиции в електромобили и други начинания за мобилност.
Очаква се двете традиционни бизнес подразделения да компенсират загубите на Model e и да помогнат на Ford да достигне целта от $9 до $11 милиарда коригирана печалба преди лихви и около $6 милиарда свободен паричен поток през 2023 г.
Това е първият път, когато Ford обявява публично резултати за всяко от трите звена, които бяха създадени през 2022 г. като част от реорганизацията в цялата компания, вместо да отчита финансови резултати за географски региони, както преди. Според финансовия директор Джон Лоулър, цитиран от Automotive News, тази промяна позволява на компанията да работи с „повишен фокус, скорост и отчетност“.
В разговор с репортери той каза също, че се очакват краткосрочни загуби на Model e, който работи като стартиращ бизнес, а всеки такъв губи пари докато инвестира в способности, развива знания, изгражда обем и печели дял.
Ford очаква загубите на Model e да се увеличат тази година, тъй като харчат повече пари за изграждане на производствени заводи в Тенеси и Кентъки и алтернативни компоненти за батерии, допълва Лоулър.
Въпреки това той очаква Ford да се приближи до „маржа на приноса на рентабилност“ при електромобилите до края на тази година. Компанията има за цел да достигне производствен капацитет 600 00 EV до края на 2023-а и да може да произвежда 2 милиона годишно до 2026 г.
Сега Ford активно работи върху разработването на собствени електрически автомобили. Освен това подготвя няколко линии наведнъж, част от които са предназначени изключително за американския или европейския пазар.
Изявленията на представители на американската компания се потвърждават от статистически данни. Пикапът F-150 влезе в първите 5 на най-популярните автомобили на световния пазар в края на миналата година.
В същото време Ford отбелязва, че големите инвестиции в разработването на електрически автомобили вече се изплащат - компанията се превърна във втория по големина производител на електромобили САЩ след Tesla. До 2026 г. Ford възнамерява да инвестира около 50 милиарда долара в тази област. В същото време Ford работи за увеличаване на маржовете на други бизнес направления, като планира да намали разходите с 2,5 милиарда долара за подразделението си за ДВГ.