fallback

Най-могъщото BMW в историята: тестваме новото XM

Тази кола има кожени възглавнички на задната седалка, но и повече коне от Lamborghini Urus и Ferrari Purosangue. И харчи 1.5 литра на сто

Миналата година BMW M стана на 50 години. Но за този половин век спортното поделение на BMW един-единствен път си позволи да направи свой собствен модел - кола, която иначе BMW не произвежда. Това беше, естествено, легендарното М1: италианска сглобка, дизайн на Джуджаро, по-малко от 500 бройки, сглобени в края на 70-те и началото на 80-те. Сега, повече от 40 години по-късно, BMW М има своя втори уникален модел. Но той не е такъв, какъвто бихте очаквали.                  Името му е XM и, както виждате с просто око, при него няма и помен от елегантния профил и ниския център на тежестта на класическите спортни автомобили. Всъщност никога досега BMW М не е създавала такава грамада. Но XM има много качества, с които компенсира колосалните си размери. Всъщност толкова много качества, че можете да се позабавлявате, като броите колко пъти ще използваме "най-" в това ревю.          "Обикновеното" XM е най-мощното BMW в 107-годишната история на компанията. А XM Label Red ще е най-мощният SUV изобщо             Можем да започнем от очевидния фаворит: най-голямата решетка в историята на BMW M. Тя може да е черна, може и да е златна, но и в двата случая е осветена, така че дори и онези на километър пред вас на магистралата нощем веднага да разберат какво се задава зад тях.

Тази решетка и разделените на две части светлини предизвикаха доста спорове при новата Седма серия. Но тук те са някак си по-хармонични - просто защото XM е по-висок и изглежда много по-мащабен.          Цената на BMW XM за България: 335 300 лева с ДДС           Това все пак не е най-голямото BMW в историята. Тази чест си остава за Х7, което е с около една педя по-дълго. Но все пак ХМ е по-голямо от електрическото iX. При 2.05 метра ширина и над 5.11 дължина, то изглежда, сякаш може да похапне две М1 за закуска. Всъщност изглежда, сякаш вече ги е похапнало, защото ХМ държи друг уникален рекорд - това е най-тежкото BMW в историята.                   Главната причина за това е в задвижването, което също е нещо невиждано до момента от М-поделението: плъг-ин хибрид. Под капака е същият чудовищен 4.4-литров V8, който задвижва и актуалното M5 - макар и с някои доработки като подсилен колянов вал и нова маслена помпа. Но в добавка към него XM има и електромотор с мощност 197 коня. Той се захранва от батерия с капацитет 29.5 киловатчаса, от които използваеми - близо 26 кВтч. Управлението на хибридната система е същото като в бъдещия болид на BMW за "24-те часа на Льо Ман".                Батерията е достатъчна да движи този великан само на ток в продължение на около 80 километра. Но това си има и цена - теглото достига 2785 килограма без шофьора.      

BMW XM

653 к. с. максимална мощност

800 Нм макс. въртящ момент

4.3 секунди 0-100 км/ч

1.5 л/100 км среден разход

Това е два пъти повече, отколкото при оригиналното М1. Но охотно ще му простите излишните килца, защото мощността е два и половина пъти повече. А и, честно казано, излишните килца не са точно излишни. Но за това - малко по-късно.Мощността, когато електромоторът и V8 обединят сили, е 653 конски сили, при 800 нютонметра максимален въртящ момент. А след няколко месеца ще се появи и специалната версия Label Red, която ще има 735 коня. Нито една друга кола в сегмента на суперспортните SUV не може да ви предложи толкова - нито Aston Martin DBS, нито Lamborghini Urus, нито дори новото Ferrari Purosangue.                    Въпреки това XM далеч не е най-бързото BMW - ускорението от място до 100 км/ч отнема 4.3 секунди, с цели четири десети повече, отколкото при Х6 М. Максималната скорост е ограничена електронно на 250 километра в час, или евентуално на 270, ако доплатите за специалния спортен пакет. Но всъщност 4.3 секунди е много впечатляващо, когато се сетим, че такива икони като Aston Martin DB9, Ferrari 612 или Lamborghini Gallardo бяха по-бавни. XM си е пълноправна суперкола, въпреки необичайната форма.                    Разбира се, мощността не компенсира напълно теглото - поне докато някой не открие антигравитацията и не пенсионира законите на Нютон. Но инженерите на BMW M са направили истински чудеса, за да прикрият тези килограми. XM е с двойна вилка отпред и с многозвенно окачване отзад. Адаптивните амортисьори са серийно оборудване. Системата за активна стабилизация ползва 48-волтови електромотори.                    Също като при i4 M50, и тук има електронно ограничаване на приплъзването, с актуатори максимално близо до колелата за по-бърза реакция. С прости думи това значи, че XM ще запази сцепление в завой дълго след като разумът ви се е паникьосал и ви е предупредил, че ще излетите в кактусите. За съжаление дълбокият ни респект към американската пътна полиция не ни позволява да ви покажем това в повече детайли. Ще трябва да го приемете на доверие - засега.                     Но този подвиг на инженерите по окачването не е бил достатъчен за началниците им. В добавка към удивителната динамика, те са поискали и добър комфорт. С ръка на сърцето ще кажем, че XM не може да се мери в това отношение с новата Серия 7 или с Х7. Но все пак е съвсем приятен за ежедневно ползване. А и вината за малко по-твърдото возене тук не е на окачването, а на абсурдния размер на колелата.                Стандартният размер тук е 21 цола. Но ако ви обземе грандоманията, можете да си поръчате и 23 цола. И тогава само джантата ви ще е висока почти като оригиналното М1. И почти толкова скъпа.

Като изключим това, XM е кола, с която спокойно и удобно да карате децата на училище. И даже икономично, колкото и да не ви се вярва. Официалният разход на този автомобил според WLTP е... литър и половина на 100 км. Има уловка, естествено - за да го постигнете, трябва да зареждате батерията всяка нощ, и дневният ви преход да е не повече от 60-70 километра. На по-дълги дистанции големият V8 си харчи точно така, както предполагат осемте му цилиндъра - тоест нещо от порядъка на 14-15 на сто при умерено ползване.                  Има три режима на движение: само на ток, хибриден, при който компютърът определя кога да се включи двигателят с вътрешно горене, и накрая режим за пестене на батерията, така че да имате капацитета й за по-късно.

Какво имах предвид, като ви казах, че килцата не са излишни? Цялото това тегло се дължи на факта, че ХМ е най-комфортният, най-луксозният, най-технологичният автомобил, който М-поделението на BMW е правило някога.                 Знам, че в главите си повечето от нас не очакват точно това от една кола с буквата М. Но спортният отдел на BMW също се готви за новия свят, в който да се кара бързо ще става все по-сложно, а изобщо да се кара ще става все по-голяма рядкост.                  Интериорът е най-доброто доказателство. Някога М-колите имаха спартански салони, за да не отвлича нищо вниманието ви от самото шофиране. Тук получавате кожени възглавнички на задната седалка. А също и релефен таван със светлинни ефекти, каквито до момента бяхме виждали само в ценовия сегмент на Rolls-Royce. Както и спортни седалки с естествена кожа, добита и обработена обаче по особено екологичен начин. И познатия ни вече разделен на две екран за приборите и информационната система, с добавена реалност на навигацията и усъвършенствани гласови команди. Задните стъкла са фабрично затъмнени до почти пълна непрогледност отвън.                 Изобщо вътрешният дизайн - едновременно разточителен и минималистичен - се хареса единодушно на всички в екипа ни. Външният предизвика повече дискусии.                Ако сте от класическите фенове на BMW - онези, които са имали М3 Е30 на стената на детската си стая - дизайнът на тази кола ще изглежда малко необичаен. Меко казано. Но нейната цел не е да насърчава носталгията. Нейната цел е да обръща главите даже на хора, които изобщо не се интересуват от автомобили. И да избие от главите им всякакви мисли за неща като Lamborghini Urus, Porsche Cayenne Hybrid и така нататък.                В това отношение външният вид на XM уцелва десетката. От гигантския капак до издължените задни светлини, тази кола изпъква горе-долу така, както изпъкваше Арнолд Шварценегер в детската градина. Дори само четворният ауспух с уникален профил е достатъчен да я отличи от всичко друго на пазара. Начупените линии са нещо като съвременна версия на митичния "оригами" дизайн на Джуджаро. Има и още няколко преки податки към някогашното M1 - например емблемите в двата горни ъгъла на задното стъкло. С две думи, BMW XM е създадена да привлича вниманието към собственика си - и го прави с лекота. Естестиката тук е на втори план. На първи е зрелището.                  Неслучайно тестваме тази кола в Аризона, в страната, където милион и половина души толкова харесаха новия пикап на Теsla, че платиха капаро за него пет години преди изобщо да влезе в производство. В тази страна, за разлика от Европа, никога не е било срамно или неудобно да показваш успеха си.        Още снимки от теста на BMW XM вижте в ГАЛЕРИЯТА:

       

 

fallback
  • #27
    Естет ( преди 1 година )
    Уникално красива кола отзад, уникално грозна отпред! Уникално красива кола в интериор! Интересен автомобил, но определено дизайна на БМВ става от странен, по-странен!
  • #26
    Сахар ( преди 1 година )
    Прекалено е тежка. Концепцията не ми допада.Така или иначе толкова пари за ламарини нямам.
  • #25
    До 24 ( преди 1 година )
    Аман от апокалиптични присмехулници и лъжци гробокопачи на Германия. Този модел дори няма да се произвежда в Германия за да пишеш малоумщини. Kато цяло е неподходящ за флагман на М и като цена-характеристики не струва даже Х5 М и iX M60 са по-добри и i8 беше така зле но поне не тежеше много
  • #24
    Край ( преди 1 година )
    Това е лебедовата песен на немското автомобилостроене. Грозно, брутално, неекологично НЕЩО. Като последните немски телевизори. Сложете до него една Тесла или едно китайско Nio и веднага ще разберете грозната истина. Мотора на немската идустрия - автомобилостроенето остава в историята. Немската индустрия беше пък мотора на ЕС. От тази година България ще получава по-малко пари от ЕС отколкото ще дава.
  • #23
    харчи 1.5 литра на с ( преди 1 година )
    И едно канарче завивива един мармот в станиол.
  • #22
    До 21 ( преди 1 година )
    За какво им е на чаршафите пък зареждаем хибрид като там бензина е по лев литъра и не са от най-загрижени за екологията ако може да се говори за екология в случая.. Ако беше за тях щеше поне да има вариант за чисто бензинова версия
  • #21
    За чаршафите е ( преди 1 година )
    Нито отвън, нито отвътре виждам защо цената е такава. За такава сума пари на пазара има алтернативи, които превъзхождат този Квазимодо във всичко! Голяма част от клиентите на това "нещо" ще са облечени със спални комплекти.
  • #20
    анонимен ( преди 1 година )
    По-добре да бяха наблъскали 150 квтч батерии където сварят така поне ускорението щеше да става за нещо изцяло на ток а сега единствено предимство е, че хибрида харчи малко на ток в града което не е най-важното за М модел като сравниш какво отнема.. *** пишещи, че трябва да имаш кола за 350 000 лв за да имаш мнение за нея се появиха
  • #19
    анонимен ( преди 1 година )
    ГaHч0 се възмущава от грозното беемве , все едно може да си купи едната джанта за него :):):) . За цялата кола ще трябва до изчака само 15-20 години , и тогава да обеснява колко добро е БМВ-то
  • #18
    анонимен ( преди 1 година )
    4.4 сек до 100км/ч е впечатляващо зле дори за СУВ е на нивото на Q3 RS. Х3 М е по-бърз а за сравнението с Х Плайд и Кайен Турбо ГТ и дума не може да става. В случая са взели лошото от двата свята :D
fallback
Последни