Отдавна мърморим, че няма особен смисъл в бързите SUV. Те нямат проходимостта на истинските всъдеходи. Нямат практичността на едно голямо комби. И, колкото и коня да са натъпкани под капака, не могат да се мерят с динамиката и спортното усещане на един нисък седан. А сега идва следващата степен на безсмислицата - големи, бързи и електрически SUV. Нали цялата идея на зеления преход е да ползваме по-малко енергия? Защо ни е тогава нещо високо, с по-лоша аеродинамика и и толкова шокиращо тежко?
Всичко това е обаче на теория. В истинския живот хората все повече искат високата позиция, спокойствието и самочувствието, което им дава големият SUV. От такава гледна точка колата, която тестваме днес, има огромен смисъл: тя замества на пътя бензинови и дизелови модели с емисии от по няколкостотин грама на километър. Единственото, в което няма особен смисъл, е името й.
Mercedes положи големи усилия да направи имената на моделите си по-логични, прости и разбираеми. Но не винаги това е особено успешно. Луксозният електрически седан на марката например се казва EQS. Луксозният електрически SUV на марката, който е базиран върху EQS... също се нарича EQS. Само че с добавка SUV.
“
Не става много по-ясно и логично, нали? Но поне няма и най-малка опасност да сбъркате двата автомобила, защото SUV-то е с десет сантиметра по-късо от седана, но с една педя по-широко и с цели 21 сантиметра по-високо.
Електрическото задвижване позволява доста по-къс преден капак, отколкото бихте очаквали. Черният гладък панел на мястото на някогашната решетка вече ни е добре познат от другите ЕQ модели. Но светлинният подпис е уникален за това SUV.
Иначе под опаковката ще откриете една и съща платформа и едно и също междуосие. Но по-високата кола предлага трети ред места и повече усещане за вътрешен простор заради по-изправената позиция на седалките.
Mercedes EQS SUV 580 4Matic
544 к. с. максимална мощност
858 Нм максимален въртящ момент
210 км/м максимална скорост
4.6 секунди 0-100 км/ч
|
Споделената платформа означава също, че този EQS е първият кросоувър на Mercedes, създаден по начало като електромобил. И съответно е значително по-ефективен от EQC или EQB.
Задвижването е сходно с това на електрическия седан, но не е съвсем идентично. В България SUV се предлага в три варианта. Докато на пазари като американския можете да го имате и само със задно предаване, тук всички варианти са със задвижване на четирите колела - 4Matic. Базовият 450 4Matic има 360 конски сили максимална мощност и внушителните 800 Нютонметра максимален въртящ момент. Със същия въртящ момент, но с 449 коня е версията 500 4Matic. И накрая идва 580 4Matic - 544 конски сили, 858 нютонметра и едва 4.6 секунди от място до 100 км/ч.
Това е още по-впечатляващо, като се сетим, че тази кола тежи 2810 килограма, и то без шофьора. С нас двамата на борда спокойно прехвърля трите тона.
Основната заслуга за това издевателство над асфалта е на батерията, доставена от китайската CATL. Тук тя е с общ капацитет 120 киловатчаса, от които използваем - около 108. Поне до появата на Rolls-Royce Spectre, това е най-голямата батерия, влагана някога в европейски лек автомобил. Като напълно осъзнавам, че "лек автомобил" все повече звучи като виц.
Няма и как да е иначе, защото тази грамада се нуждае от много енергия, за да преборва гравитацията и съпротивлението на въздуха. Дизайнерите са се постарали много да направят високия EQS аеродинамичен, и са постигнали смайващия коефициент на съпротивление от 0.26. Но и така средният му разход според европейските тестове е между 20 и 24 киловатчаса за 100 километра. Толкова потребява една средноголяма фамилна къща за денонощие.
Колкото и да се старахме, не успяхме да се доближим до обещавания разход от 20-24 кВтч за 100 км. Всъщност дори не можахме да паднем под 30 кВтч
Според официалните показатели един пълен заряд на батерията стига за от 515 до 616 километра. Но това е възможно само във вълшебния свят на WLTP теста. В истинския живот взехме колата с малко над 90 процента заряд. Тогава компютърът показваше 350 км, явно на база доста агресивно предишно каране.
Изминахме 202 км, в неособено икономично темпо, и сега ни остават още 199. Тоест в истинския живот спокойно можете да разчитате на около 400 км.
Не е зле за автомобил с толкова сложно задвижване, толкова мощност и такъв дълъг списък от електронни системи на борда.
Вариантите 4Matic са с по един електромотор на всяка ос. Самите електромотори, за разлика от тези на конкурента BMW, все още разчитат на постоянни магнити и, съответно, на деликатните в политическо отношение редки земни елементи. Сложната система за охлаждане не само прави батерията по-ефективна, но и позволява зареждане с до 200 киловата на станции с прав ток. На такава станция можете да заредите батерията от 10 до 80% само за 31 минути. Специален алуминиев корпус предпазва батерията от деформации при сблъсък.
Естествено, в страна като България първият въпрос за едно SUV e бива ли го извън пътя. Тук, въпреки защитата на батерията, отговорът е "не".
С просвета всичко е наред: когато включите офроуд режим, окачването го увеличава до цели 22 сантиметра, колкото при досегашната Toyota Land Cruiser.
Векторното разпределение на въртящия момент осигурява добро сцепление почти винаги. Има и специален асистент, чиито жълти линии ви показват къде точно да карате, за да не закачите някое дърво. Но за да вкарате тази кола в калта, трябва да сте клинично луд. Или, както е в нашия случай, колата да не е ваша.
От друга страна, от Mercedes твърдят, че това е SUV-моделът с най-нисък център на тежестта, а това се отразява благоприятно на поведението върху асфалта. Или щеше да се отрази благоприятно, ако тежестта не беше близо три тона с шофьора. Светкавичното ускорение по права линия е факт, но в завой тази кола е с динамичните качества на цистерна с боза. Инженерите са направили възможния максимум, но все още не са измислили как да зачеркнат добрия стар Нютон. Колосалната маса се усеща и при спиране, където системата за рекуперация изисква доста привикване от хора, свикнали само с механични спирачки.
Но всичко това са напълно ненужни сведения. Смисълът на тази кола не е динамиката. Смисълът е в удобството. Също като седана EQS, и SUV моделът има изцяло отпускащ ефект. Особено ако ползвате интелигентната рекуперация, която сама намалява и ускорява според пътните условия, и на практика ви свежда само до някой, който от време на време трябва да докосва волана с ръце.
Необикновено сложното окачване, което е пневматично във високите версии, прилага един и същи фокус на всички неравности по пътя - кара ги да изчезнат. От чиста проклетия минахме няколко легнали полицая с мръсна газ и почти не ги усетихме. Като добавим към това и фантастичните седалки, получаваме най-комфортния SUV извън ценовата категория на Rolls-Royce Cullinan.
В миналото GLS, най-луксозният SUV на Mercedes, отчетливо отстъпваше на S-класата като качество и разточителност на интериора. Но при двата EQS модела има пълно равенство. Включително що се отнася до големия коз: 56-инчовия Hyperscreen, който се простира по цялата ширина на таблото и прави екрана на Tesla Model S да изглежда като антична джобна видеоигра от Casio. Направен е от специален, неуязвим за надрасквания алуминиев силикат. За да го управляват, са нужни цели осем процесора и 24 гигабайта RAM.
Естествено, че нямате нужда от три големи сензорни екрана в колата си. Но в сегмента на Mercedes се задоволяват желанията, а не нуждите. А е трудно да не пожелаеш тази система с нейната фантастично красива графика, добавена реалност и усъвършенствани гласови команди.
Аудиосистемата от Burmester със 17 различни говорителя е произведение на изкуството, и превръща автомобила или в концертна зала, или във футуристичен киносалон - според собствените ви предпочитания. Този EQS има почти неограничен брой нюанси за вътрешното осветление. Има си дори и собствен парфюм, умело скрит в жабката.
Както споменах, тази кола е по-къса от седана EQS, но заради височината и ширината предлага повече вътрешно пространство. Което е добре запълнено. BMW избра съвсем различен подход с iX, който е минималистичен и максимално изчистен. Тук все още господства старата философия на Мечо Пух, че колкото повече, толкова повече. И, честно казано, не намирам сили да възразя.
Освен всичко, този автомобил е доста практичен. Задните облегалки се свалят с натискане на бутона и тогава мястото за багаж става 2100 литра. Иначе в петместната версия е 880 литра. Седемместната го намалява едва до 190 литра, а и ви дава седалки, за които всяко дете над 9 години може да ви осъди в Хага. Като изключим тях, това е без съмнение най-комфортният електрически SUV в своя сегмент.
Разбира се, целият този разкош си има и цена - шестцифрена. Докато седанът EQS все още може да бъде купен за под 200 000 лева в базовото ниво, SUV версията започва от над 243,000. А върховият 580 4Matic качва летвата до 282 300 лева. Но поне при него много от приятните екстри са включени в цената. Защото, ако трябва да ги поръчвате като платени опции, ще ви трябва стабилна банкова сметка: около 7000 лева за салон от най-фината кожа напа, близо 3 хилядарки за специален металик цвят; 7,700 за декоративни елементи от орехово дърво, 3,800 за таван от микрофазер, 7,200 за мултимедия и за задните места; 3,100 за завиваща задна ос, 3,900 за панорамен стъклен покрив, 4,200 за 22-цолови джанти от АMG. Ако се увлечете с отметките, както е в случая с нашата тестова кола, цената с лекота ще надхвърли 330,000 лева.
Класическата мъдрост ни подсказва, че това е чудовищно много. И че някак си не е редно движимата собственост да струва повече от недвижимата. Макар че, като се сетя за сегашните цени и качество на апартаментите в София, може би това е по-умна инвестиция.
Още снимки на Mercedes EQS SUV вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
523 коня, от София до Варна без зареждане и глезотии от Rolls-Royce Phantom - новият флагман от Мюнхен наистина ни впечатли
-
Здравият разум има много възражения срещу тази кола - само че никой не го пита