BMW и Daimler Truck имат рекордна печалба, Mercedes-Benz отчита рекордно висока норма на печалба, а Volkswagen - рекорден дивидент. Всичко това показва, че излизането на германските автомобилни производители от Русия не им е попречило да подобрят финансовите си показатели и дори да постигнат рекорди.
Като цяло, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen и Daimler Truck отчетоха приходи от милиарди евро за 2022 г. Според информация на DW, миналата година е била много успешна за германските автомобилни производители, особено във финансово отношение. Представените от тях отчети за 2022 г., в които се говори за приходи в милиарди евро, показват, че за германската автомобилна индустрия е във възход независимо от напускането на руския пазар.
Да вземем концерна BMW. Преди година, веднага след руската атака срещу Украйна, баварците спряха както износа на колите си за Русия, така и производството им в завода на Автотор в Калининград. И сега, на 9 март, баварският автомобилен производител представи финансовия си отчет за изминалата година. Ключовата цифра в него: нетната печалба нараства с 49% и достига безпрецедентните в историята на компанията 18.6 милиарда евро.
Друг пример: Daimler Truck. Най-големият производител на камиони и автобуси в света отчете на 10 март първата пълна година на независимо съществуване след разделянето на холдинга Daimler AG на две компании (втората е Mercedes-Benz, която произвежда леки автомобили). Преди година Daimler Truck не "замрази" бизнеса си в Русия за неопределено време, както направиха много други западни фирми, а веднага решително скъса всички отношения с партньора си КамАЗ. След като напусна съвместното предприятие "Даймлер КАМАЗ Рус" в Набережни Челни, където германският инвеститор остави всичките си активи, той трябваше да отпише загуба на стойност 200 милиона евро.
И сега Daimler Truck обяви, че приходите му в световен мащаб миналата година възлизат на 50.9 милиарда евро. Това е 28% увеличение в сравнение с данните за 2021 г. Но има и друго, с 55% до почти 4 милиарда евро, се е увеличил показателят за печалба EBIT. Това е рекорд, подчертават от концерна: в рамките на холдинга Daimler AG товарното подразделение никога не е печелило толкова много.
Такова значително подобрение на финансовите показатели се дължи на ръста на продажбите на камиони и автобуси с 14% до 520 300 единици, както и на факта, че Daimler Truck успя да продаде на по-високи цени своите продукти на пазарите на различни континенти. От друга страна, обемът на продажбите на производителите на леки автомобили, напротив, спадна: при BMW с почти 5%, а при Volkswagen с дори 7%.
И двата автомобилни производителя обаче подобряват финансовите си резултати. При BMW, както вече беше отбелязано, печалбата е нараснала почти наполовина, а оборотът - с 28%, достигайки 142.6 млрд. евро. При Volkswagen приходите са нараснали с 12% до 279.2 млрд. евро, а нетната печалба - с около 3% до 15.8 млрд. евро.
Факт е, че ефектът от 2021 г., когато поради прекъсването на веригите за доставка на компоненти и особено поради недостига на микрочипове, автомобилните производители заложиха на производството на най-скъпите и печеливши модели, продължава да действа.
Ясно е, че автомобилните производители, специализирани в производството на т.нар. премиум автомобили: BMW и Mercedes-Benz, са спечелили най-много от тази стратегия. Производителят на леки автомобили Mercedes като цяло следва мотото: "Маржът е по-важен от обема на продажбите". Въпреки това Mercedes успя през миналата година, за разлика от баварския си конкурент BMW, да увеличи продажбите на леки автомобили с 5%, а на миниванове и лекотоварни автомобили с 8%.
Подобно на BMW, нетната печалба на Mercedes-Benz нараства по-бързо през 2022 година - (с 34% до 14.8 милиарда евро. Това показва специфичната доходност на бизнеса. И наистина, в отчета за миналата година, публикуван на 17 февруари, концернът изрично отбеляза, че маржът (процентът на печалба) от продажбата на леки автомобили Mercedes достига 14.6%, каквито докато беше в холдинга Daimler AG никога не е достигал. Това е много висок показател за автомобилната индустрия.