fallback

Юбилей - Ford Orion стана на 40 години!

Моделът не живя много дълго, но успя да надхвърли половин милион продажби

През лятото на тази година се навършват 40 години от пускането на пазара на един автомобил, който бе познат и в страната ни - Ford Orion. Помните ли го? И ако от други негови „набори“ от различни марки все още се намират оферти за продажби, то за Orion у нас няма такива.

 

 

Това е от автомобилите, които са останали толкова незабележими, че само заклетите фенове го познават днес. Такива модели не попадат в графата „провал“, но и не влизат в полезрението на т.нар. „среден“ купувач.

През 80-те години на миналия век Ford значително променя имиджа си, което се отразява и на гамата по това време. Все повече и повече модели са с предно задвижване, а Orion - разработен под кодовото име Apollo, е проектиран да задоволи търсенето на пазара за традиционен седан с четири врати след смъртта на Cortina.

 

 

Orion не е нищо повече от седан, вариант на Escort ll. Поставят го и в категорията ночбек (разновидност на седан с багажник, който е подчертано отделен от пътническия отсек. Orion е семеен автомобил от сегмент C без никакви спортни претенции, който се стреми да предложи максимално ниво на комфорт на пътниците. Началният Orion по-специално прилича на Ford Taunus отзад, предполагаемо целенасочен ефект.

Първото поколение на Orion вижда бял свят през 1983 г. Дизайнът е много подобен на този на Escort ll - дискретен, без намерение да привлича внимание, но с по-дълга задна част. През 1986-а претърпява рестайлинг, като взима естетически характеристики от новия Scorpio - преработен преден край, нови брони, хромирани елементи и нова централна конзола.

 

 

Тъй като е предназначен за по-висок сегмент, Orion има по-пълно оборудване, структурирано в две нива - GL и по-луксозното Ghia, което включва електрически прозорци, централно заключване, електрически външни огледала, шибидах, чистачки с променлива скорост, наред с други елементи. Като опция може да се избере ABS, въздушна възглавница за водача, климатик и лети джанти.

През 1990 г. е представено второто поколение Mk II, напълно нов модел, с нова рама и торсионно задно окачване. Автомобилът е с нов дизайн на предницата, с по-големи фарове и нова решетка. Включени са странични защитни решетки, нови зони за поглъщане на удар и дори въздушни възглавници, което значително подобрява безопасността.

 

 

Ford Orion Mk II има ново оборудване, като серво управление, електронна ABS система и климатик като стандарт във версията от висок клас, който е опция в останалите. Три години след лансирането си, през 1993 г., Ford решава да промени името в Европа, преминавайки от Orion на Escort V, споделяйки името с версиите с три и пет врати и комбито.

През целия си живот Ford Orion има напречни четирицилиндрови бензинови и дизелови двигатели, атмосферни и турбо при дизел. Първото поколение започва с 1,3-литров 60 к.с., 1,6-литров бензинов CVH с карбуратор, 90 к.с., и друг 1,6-литров с впръскване на гориво със 105 к.с. През 1984 г. се влага 1,6- литров атмосферен дизелов двигател с 54 к.с.

 

 

С актуализацията, която получава през 1986 г., е въведена и нова механика - 1,6-литровият включва двоен карбуратор Webber, който повишава мощността. В гамата се появява и междинна версия с 1,4-литров агрегат. През 1989 г. се пуска 1,8-литров дизел. Върхът на гамата все още е бензинът със 105 к.с.

Второто поколение, което се появява през 1990 г., е критикувано от автомобилната преса за недостатъци в дизайна, както и за разочароващи усъвършенствания на някои от двигателите - особено 1.3 и 1.4-литровите бензинови. С появата на двигателя Zetec 16 Valve и промените в окачването, динамичните качества на Orion са подобрени. През 1993 г. предлагането на двигатели се допълва с дизеловите версии 1.8D и 1.8TD

 

 

По отношение на динамичното поведение, първото поколение на Orion се откроява като просторен и комфортен автомобил, идеален за семейно пътуване, каквато е идеята на колата и далеч от спортните усещания. Бензиновите версии предлагат добра производителност, докато дизеловите имат много ниска консумация.

Има и критики за не добра маневреност и твърдо окачване. Второто поколение коригира този проблем, добавяйки двойно торсионно задно окачване, като автомобилът печели по отношение на уравновесеността и качеството на возене.

 

 

От всички версии на Orion, вариантът Ghia несъмнено е най-добър. След това е заменен от Titanium. Естетически се отличава от останалата гама със специфични алуминиеви джанти, брони в същия цвят като каросерията и надпис Ghia на вратата на багажника.

Съществуването на Ford Orion е до 1993 г., когато е заменен от Escort V, който пък е сменен през 1998 г. от новия Ford Focus - модерен компактен автомобил, който ще има голям успех. В крайна сметка Ford Orion не стана кола, която да намери място в историята със своя дизайн или производителност, нито пък остави незаличима следа върху марката. Но все пак позволи на много шофьори да опитат добре оборудвано превозно средство на добра цена за времето си. За 10 години са продадени над 534 000 бройки.

 

 

fallback
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    Имах Орион 1.6 бензин моноинжекция, 1992. Купих го на 60,000 км от една холандска бабка, перфектно поддържан и запазен беше. Карах го от 1998 до 2004, навъртяхме около 200,000 кн, без да е имал някакви големи ремонти, само консумативи. Корава машина излезе.
  • #7
    Анонимен ( преди 1 година )
    С баща ми карахме Форд Орион 1.6д 55 коня от 86-та година. За 8 години между от 95-та и 2003 му навъртяхме 200 000 км без сериозни проблеми. Като продадохме го направиха такси и го въртяха още 2-3 години. Градско харчеше около 7-8 литра, извън градско доста под 5 л. Пълнех му резервоара за 20 лв ;) 50 литра нафта по 40 ст. Хубави години, беше много здрава кола макар че вдигаше 120 км само по надолнище (преди или след тунела на Траянови Врата, в зависимост от посоката)
  • #6
    Йонко Евреина ( преди 1 година )
    Имах го 6 години, при това купен на 11 годишна възраст и уж 170000 пробег. Никакви сериозни проблеми, минах с него още 110000 км и го продадох. 1.8D, 60к.с.
  • #5
    Анонимен ( преди 1 година )
    Хайде всички български псевдо експерти с 2.50 в джоба и скъпи коли на лизинг да почват да обясняват че Форда не бил кола!!
  • #4
    Вин ( преди 1 година )
    До #2 Колега, имах го 93-96г., а после го виждах, явно при по следващ купувач до 2004 и на външен вид беше слабо овехтял! Беше светло бежов металик и не го бяха пребоядисвали, а нямаше избила ръжда.
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    Още си пазя наследника фокус1 1.8 tddi как да го погребеш....не умира,като 1.9 tdi нa vw e ;)
  • #2
    До Вин ( преди 1 година )
    При нас гаджето на съседка имаше ярко червен Орион като твоя. 1994-1997 да е било, но изглеждаше все още доста добре.
  • #1
    Вин ( преди 1 година )
    Карах такъв от фейслифта на първото поколение 1987г., 1.4 - бензин,три години. Беше много икономична за времето си кола, а също и доста добре стоеше на пътя, въпреки гумите 155/13. Остави ми добри спомени!
fallback
Последни