fallback

Стъкленият Rapan е най-необичайната Lada

Електрическата концепция има и свой наследник - Peter Turbo

Една скорошна новина за продажбите на възродената руска марка Москвич, който на практика е китайски, но със своя емблема, впечатли с факта, че за два месеца (декември и януари) са продадени само 29 коли. А за същото време са купени едва 5 електрически Москвич 3е. Обяснението е високите цени, но вероятно също така и отношението на местните хора към електромобилите.

 

 

Всъщност руснаците са правили опити за електрически коли отдавна и сега се припомня една концепция – Lada Rapan, която през 2023-а навършва 25 години и, за която е писано, че е най-необичайната Лада в историята на марката. За какво става въпрос?

Историята на концепцията започва през 1995 г., когато група, ръководена от дизайнерите Владимир Плещанов, Валентина Новикова и Иля Жарков, се заема с проекта. Авторите се стремят да направят просторна и удобна кола, но в компактни размери. Резултатът – кола с дължина 3,5 м и междуосие 2,9 м. Концепцията дължи името си и на добре познати морски обитатели.

 

 

Експерименталната електрическа Lada Rapan е създадена в АвтоВАЗ през 1998 г. и е показана за първи път на автомобилното изложение в Париж същата година. Огромни кръгли врати се отварят срещу посоката на движение, осигурявайки достъп до салона с равен под. Предните седалки се въртят, а задните се регулират надлъжно. Добрата видимост се улеснява от огромна стъклена площ, включително прозорци в долната част на вратите.

Няколко интересни решения са свързани с волана, който се повдигна за улеснение, когато шофьорът влиза и излиза. Не само арматурното табло, но и въздушна възглавница е вградена във волана с фиксирана главина, като Maserati Boomerang.

 

 

Каросерията на концепта има рамково-панелна конструкция и лежи върху рамата, където е намерено място за мотора и батерии от електрическата версия на Oka. Електрическият мотор е с мощност 25 кВт и позволява на автомобила да развива скорост 90 км/ч. Батериите са поставени под пода в междуосието, осигурявайки нисък център на тежестта и добро разпределение на теглото. Задвижването е на предните колела. Прогнозният пробег е 110 км, а пълното зареждане на батериите от битова мрежа с напрежение 220 V отнема десет часа.

Концепцията с авангардния дизайн, който едва ли би позволил на Rapan да достигне масово производство, остава единствена и се съхранява в музея в Толиати на Волжския автомобилен завод. Но все пак Lada Rapan има наследник, това е Lada Peter Turbo.

 

 

Две години след премиерата на Rapan, АвтоВАЗ представя разработката на този модел - концептуалния Peter Turbo. На автосалона в Москва е показан макет, който обаче няма интериор.

Колата е с футуристичен външен вид, а еднообемното тяло има добри аеродинамични характеристики. Една от основните е леко вдлъбнатият покрив, който намалява съпротивлението на въздуха.

 

 

Прототипът е финализиран за автомобилното изложение в Париж, а интериорът за Lada Peter Turbo е направен, но е напълно нефункционален. В много решения - например въртящи се седалки, новият концептуален автомобил повтаря Lada Rapan. И подобно на него разработката не намира своето серийно изпълнение и остава макет в едно копие. Сега Lada Peter Turbo е експонат на заводския музей на АвтоВАЗ.

 

 

fallback
  • #10
    Да, ама ( преди 1 година )
    са направили електромобил още през соца.Били са доста напред. А Мъск тогава още е бил *** ;)
  • #9
    Ясен Василев ( преди 1 година )
    Тези с ръце нищо читаво не могат да направят, само ни разсмиват с неумели опити да откраднат чужда технология!
  • #8
    Николай Минчев ( преди 1 година )
    Лада Рапан е с дизайн изпреварил времето бих казал отличен ,ако има и преход с едно зареждане 300 км о цена 15000лв цена ,ще има невероятен успех.
  • #7
    Ийст Енд ( преди 1 година )
    Както казваше един техен бивш управляващ- хотели по лучше, а получилось как всегда
  • #6
    Лудория ( преди 1 година )
    И на мен ми беше любпитно и погледнах какво са писали руснаците по темата. Според тях автомобилите са само в представителства в Москва. А хората там за тези пари могат да намерят нещо друго и предпочитат по-луксозни автомобили. Казват, че е имало проблеми и с доставката на самите автомобили физически до представителствата. Беше любопитна информация, макар че може и да е не вярно...
  • #5
    До 3 ( преди 1 година )
    Но не е смешно като се пише нещо неприятно за Европа и тогава в коментарите има яко безмозъчно плюене нали така тогава недоволстваш ли, че се подчертава лошото
  • #4
    до - смешно е ( преди 1 година )
    Нормално е,нали трябва да си оправдаят "грантовете" от нЕкое НПО, най-вероятно "Америка за България" и тем подобни ракови образования.
  • #3
    Смешно е ( преди 1 година )
    Във всяка "новина" се пише за това как Москвич са продали няколко бр. Засега. Примерно нововъведенията при Батериите - но нека да споменем москвич. После нещо за Koenigsegg - и пак да споменем за москвича,нищо че няма общо. Сега пак.Явно на автора баща му не е могъл да си позволи такъв едно време и от яд само по москвича се хапе, съска и плюе отрова. Смешно е.
  • #2
    Ламарин Тенекеджиев ( преди 1 година )
    Прекрасен дизайн, но няма да си ги купя щот' са руски бok*y**
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Грозен дизайн. И без пари да ми ги дават - не купувам руски ***
fallback
Последни