Голяма част от шофьорите обикновено никога не докосват резервоара за спирачна течност. Или с други думи изобщо не сменят този консуматив. Резултатът от тази немърливост обаче може да доведе, както до сериозни технически проблеми, така и до тежки аварии. Разказваме ви за признаците, по които може да се разбере, че със спирачната течност нещо не е наред.
Спирачките работят при много трудни условия, дори и при нормално движение в града, загрявайки до над 100 градуса. Агресивното каране вдига температурата и до 180 градуса. И ако спрете след такова каране, некачествена или стара спирачна течност е в състояние да заври.
Да не забравяме, че консумативът спирачна течност е хигроскопичен, тоест абсорбира влагата с времето. Това е неизбежен процес, който също може да доведе до проблеми. Например, ако течността е абсорбирала 2-3% вода за една година, това намалява точката на кипене с 30 градуса - тоест при 150-160 градуса.
При рязко спиране това води до образуването на мехурчета пара-въздух. В резултат на това прехвърлянето на спирачната сила не се извършва веднага. Водачът усеща така наречената мекота на педала, когато в началото всичко върви нормално, след това педалът олеква и останалата част от хода отново е нормална. Но всичко това забавя спирането и може да доведе до инцидент.
Друг проблем е, че при някои коли, особено френски, обикновено е необходим специален инструмент за демонтиране на капачката на съда за спирачна течност. Така или иначе е добре да се отвори и да се погледне вътре за наличието на малки мехурчета. Ако има такива, то увеличеният спирачен път ви е в кърпа вързан.
Затова най-добре поверете смяната на спирачна течност на доказан сервиз. Там автомобилът ще бъде свързан със специален агрегат, който ще изпомпа стария консуматив и ще го замени с нов. След което майсторите ще обезвъздушат системата.
Но и след тази процедура водачът не трябва да се отпуска. След като сте сменили спирачната течност, би било добре да излезете на празен път и да спрете няколко пъти рязко, така че да се активира ABS-а. По този начин остатъците от кислород се изхвърлят от възела. След това остава само да свикнете малко със забавянето и можете да тръгнете на път.