fallback

Ще поевтинеят ли (и кога) колите на старо?

В момента покупката на употребяван автомобил не е изгодна

Ако сте купили нова кола преди около година и половина, продажбата й сега може дори да ви донесе печалба. Толкова странен и особен е в момента пазара на употребявани автомобили в Европа. Той се оказва недостъпен за много хора, тъй като те не могат да си позволят подобни разходи.

Какво се случи през последните месеци, за да се стигне до подобна ситуация? Най-простото обяснение в случая е, че се събраха няколко сложни фактори. И заради тях новите автомобили са много по-скъпи от преди, което се отрази и на цените на употребяваните коли. Съответно, и те скочиха.

Поскъпването на новите модели беше обяснено с няколко причини, като основната е липсата на микричипове. Това доведе до промяна в политиката на производителите, които търсят по-голяма доходност от всяка продажба. Казано по друг начин – ако една компания преди е произвеждала 100 коли (примерно), а сега може да направи само 50, тогава цената скача, за да може да се избегне загубата на печалба.

Водещите компаниите в индустрията очакват, че през настоящата 2023 г. проблемите с чиповете и съответно с производството ще продължат, което означава нови забавяния на производството и по-големи срокове за изчакване. Прогнозата е, че през 2024 г. нещата ще се нормализират.

Всичко това води до повишаване на интереса към автомобилите, които са на пазара, тоест на втората употреба. Затова и цените на коли на 1-2 години и с малък пробег скочиха до небесата. Ако наистина догодина нещата се нормализират и срокът за чакане за нова кола намалее, цените и на колите втора ръка също би трябвало да паднат. Със сигурност обаче те ще бъдат далеч от нивата от преди избухването на пандемията от Covid-19.

Нещо подобно се случи и с горивата, чиято цена скочи в началото на руската инвазия в Украйна, но след това тя падна, но все още е по-висока и едва ли ще се върне на нивата от преди година. Затова и сега не е подходящият момент за закупуване на употребяван автомобил, но ако нуждата е належаща, потребителят няма друг вариант, освен да развърже кесията и и да приеме настоящата реалност.

fallback
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    Според мен до края на годината малко ще паднат цените на новите коли. Вече се усеща олекване на доставките и много производители започват да се вместват в обичайните срокове от 6 месеца за поръчка при повечето модели. В момента в който изчистят висящите поръчки и съберат складови наличности ще започне ценова конглокенция. И цените ще се приближат до тези от преди 2-2.5 години. Но с отчетена инфлация. Докато не дойде евро 7 след 2 години и тогава ясно че пак ще се вдигат.
  • #3
    Вин ( преди 1 година )
    Водещи издания отдавна съветват, че в тази ситуация е по изгодно да влагаш в поддържането на старата си кола, особено ако е купувана нова, отколкото да се набутваш на нечия друга втора ръка!
  • #2
    До долния ( преди 1 година )
    Аз искам електрокар и има къде да го зареждам, но те все още са много по-скъпи от автомобилите с ДВГ и за разлика от тях, цената им никога няма да падне до цената на автомобилите с ДВГ втора употреба, защото самите материали на електромобила са скъпи и могат да бъдат продадени на висока цена за скрап. Това е като да очакваш че цената на златен накит ще се срине до 10% от първоначалната, защото бил остарял. Тоест евтини електромобили втора ръка никога няма да има със или без инфраструктура
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    няма да е скоро, дори ще поскъпват още. От една страна новите стават безобразно скъпи, не всички могат да си ги позволят, не всички искат елкетокар (така или иначе при тях тепърва, ще има инфраструктурни проблеми), така че търсенето дори ще става по голямо.
fallback
Последни