fallback

Citroën Type H - френският култов ван навърши 75 години

Моделът се продава до края на 1981 г. и е рекордьор сред микробусите

С ъглова, квадратна форма и изработен от вълнообразни метални листове, Citroën Type H е истинска икона на френската и европейската автомобилна сцена, най-масовият ван в историята на Франция. Представен е през 1947 г. на автомобилното изложение в Париж, а производството му започва през лятото на 1948-а. Следвоенна Франция се нуждае и от леки търговски превозни средства, не по-малко от автомобили.

 

 

Камионите за комунални услуги рядко получават вниманието на историците. Но познатият ни и от култови френски филми Citroen от семейството H със сигурност го заслужава. Микробусите Citroen са се превърнали в уникален феномен - през онези години не са правени автомобили с толкова необичайно оформление и солиден полезен товар.

Автомобил с прост, но много рационален дизайн, насочен предимно към максималния капацитет на товарното отделение, по отношение на компоненти и възли, това е Citroën Type H. Наследник на TUB - ван за доставка, от който са произведени по-малко от 2000 екземпляра между 1939 и 1941 г., и от който е наследил някои практични решения, като плъзгаща се странична врата или повдигнат покрив, който позволява правостоящи хора вътре. Различава се от TUB с гофриран метал, което увеличава твърдостта на тялото.

 

 

Смятан за здрав и практичен ван, Type H предлага максимален товарен капацитет от 850–1500 кг и много производители на каросерии адаптират превозното средство за различни приложения - за полицията, медицински служби, пожарникари, пощенска служба, пътнически и товарни версии, за мобилни магазини или за щандове за храна. Но има и още безброй версии - кемпер, превоз на животни, катафалка, хладилен ван и т.н.

Всъщност Type H и сега е по-модерен от всякога, като много екземпляри са реставрирани и използвани за модерни камиони за храна. Има дори специалисти, които предлагат ретро кит за ван Citroën Jumper, който успява да имитира външния вид на класическия модел. 

 

 

Производството на Type H започва през юни 1948 г. като ван с предно задвижване и отличителна метална каросерия в стила на самолетите Junkers Ju 52. В зависимост от полезния товар са използвани различни обозначения за микробуса (H, HY, HX, HW, HZ и 1600).

Ниското ниво на товарното отделение позволява на инженерния екип на проектира различни варианти на модела - разширения на каросерията, по-високи покриви, плоско товарно дъно, двойна кабина... Много производители на каросерии, като Ackermann, Charbonnier, Currus, Gruau, Heuliez или SAPA, предоставят безброй варианти на Type H с различни междуосия, надвеси или дължини на покрива. 

 

 

Автомобилите са оборудвани с двулитрови двигатели с мощност 35–52 к.с. Скоростната кутия е тристепенна. Превозвачите, особено британските, независимо инсталират дизелови двигатели Perkins, Indenor и Ford с мощност 83–112 к.с. 

Последният Citroen HY е сглобен на 14 декември 1981 г. и се движи по пътищата още много, много години. Европейските историци пишат, че 33 години на конвейера са рекорд за автомобили от този клас, а общата бройка на машините е 483 308, сглобени във Франция, Белгия и Нидерландия.

 

Още снимки - вижте в галерията:

 

 

fallback
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    гледах такъв реставрираха по Дискавъри. Беше готин епизод.
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Страхотен и вечен. Със собствено излъчване. Вече няма такива. Новите ги проектират не хора, а компютри.
fallback
Последни