В отворено писмо до федералното правителство на Австрия експерти по трафика призовават за намаляване на ограниченията на скоростта по пътищата на страната, информира Derstandard. Според тях съществуват „добри научни причини“ за ограничение от 30 км/ч в градски райони, 80 км/ч по извънградски пътища и 100 км/ч на магистрали, се казва в отворено писмо от ръководители на транспортни институти и изследователски отдели в Техническия Университет (TU) Виена, Университет за природни ресурси и науки за живота (Boku) във Виена и Университета на Инсбрук.
В писмото експертите обясняват: „Научно доказано е без съмнение, че намаляването на ограничението на скоростта е най-ефективната мярка за намаляване на свързаните с трафика емисии на парникови газове, за намаляване на броя на ранените и убити хора по пътищата и една от най-ефективните мерки за намаляване на зависимостта от изкопаеми горива е“.
Поради тези причини не само ограниченията на скоростта трябва да бъдат намалени. Учените призовават за увеличаване на броя на проверките, така че да се спазват максимално допустимите скорости, намаляване на толеранса при измерване с радари до технически необходимия минимум, премахване на специфичните за държавата „наказателни толеранси“ и национална стандартизация на наказанията и увеличаването им „с цел превантивен ефект“.
Според учените необходимото намаляване на скоростта може да намали емисиите на CO2 от движението на моторни превозни средства с около 2,4 милиона тона, или 10 процента в сравнение с 2019 г. При същата транспортна производителност ще бъдат използвани 900 000 тона, или 10% по-малко изкопаеми горива. Освен това около 116 души по-малко (28%) ще бъдат убити и почти 7000 (19%) по-малко ранени годишно.
Ограничение от 100 км/ч по магистрали би довело до индивидуална загуба на време от около 11 минути на 100 км. Това се компенсира от спестяване на разходи до 2,8 евро на това разстояние. В допълнение, има „огромна икономическа полза под формата на спестени аварии, шум и разходи за околната среда“.
Норвегия има най-ниския брой смъртни случаи по пътищата на милион жители в Европа - 15, съобщи Австрийският клуб по трафик (VCÖ), позовавайки се на данни от Европейския съвет за безопасност на движението от 2021 г. Когато се погледне Европа като цяло, става ясно, че скандинавските страни, които имат значително по-малко смъртни случаи на пътя, имат по-ниски ограничения на скоростта. Във Финландия ограничението е 120 км/ч, в Швеция 110 км/ч и в Норвегия 100 км/ч (110 км/ч по магистрали.
Ограничението от 130 км/ч на магистрали е валидно в 12 държави-членки на ЕС - Дания, Франция, Италия, Хърватия, Литва, Люксембург, Австрия, Румъния, Словакия, Словения, Чехия и Унгария. Седем страни имат ограничение 120 км/ч - Белгия, Финландия, Гърция, Ирландия, Португалия, Швеция и Испания. Максималната разрешена скорост в Кипър е 110 км/ч. В Нидерландия има ограничение на скоростта от 100 км/ч през деня. В България и Полша е до 140 км/ч, а Германия е единствената страна в Европа, където няма общо ограничение на скоростта по магистралите.