fallback

Експерти искат нови ограничения на скоростта

Учени в Австрия смятат, че подходящата комбинация е 30/80/100 км/ч

В отворено писмо до федералното правителство на Австрия експерти по трафика призовават за намаляване на ограниченията на скоростта по пътищата на страната, информира Derstandard. Според тях съществуват „добри научни причини“ за ограничение от 30 км/ч в градски райони, 80 км/ч по извънградски пътища и 100 км/ч на магистрали, се казва в отворено писмо от ръководители на транспортни институти и изследователски отдели в Техническия Университет (TU) Виена, Университет за природни ресурси и науки за живота (Boku) във Виена и Университета на Инсбрук.

 

 

В писмото експертите обясняват: „Научно доказано е без съмнение, че намаляването на ограничението на скоростта е най-ефективната мярка за намаляване на свързаните с трафика емисии на парникови газове, за намаляване на броя на ранените и убити хора по пътищата и една от най-ефективните мерки за намаляване на зависимостта от изкопаеми горива е“.

Поради тези причини не само ограниченията на скоростта трябва да бъдат намалени. Учените призовават за увеличаване на броя на проверките, така че да се спазват максимално допустимите скорости, намаляване на толеранса при измерване с радари до технически необходимия минимум, премахване на специфичните за държавата „наказателни толеранси“ и национална стандартизация на наказанията и увеличаването им „с цел превантивен ефект“.

Според учените необходимото намаляване на скоростта може да намали емисиите на CO2 от движението на моторни превозни средства с около 2,4 милиона тона, или 10 процента в сравнение с 2019 г. При същата транспортна производителност ще бъдат използвани 900 000 тона, или 10% по-малко изкопаеми горива. Освен това около 116 души по-малко (28%) ще бъдат убити и почти 7000 (19%) по-малко ранени годишно.

 

 

Ограничение от 100 км/ч по магистрали би довело до индивидуална загуба на време от около 11 минути на 100 км. Това се компенсира от спестяване на разходи до 2,8 евро на това разстояние. В допълнение, има „огромна икономическа полза под формата на спестени аварии, шум и разходи за околната среда“.

Норвегия има най-ниския брой смъртни случаи по пътищата на милион жители в Европа - 15, съобщи Австрийският клуб по трафик (VCÖ), позовавайки се на данни от Европейския съвет за безопасност на движението от 2021 г. Когато се погледне Европа като цяло, става ясно, че скандинавските страни, които имат значително по-малко смъртни случаи на пътя, имат по-ниски ограничения на скоростта. Във Финландия ограничението е 120 км/ч, в Швеция 110 км/ч и в Норвегия 100 км/ч (110 км/ч по магистрали. 

 

 

Ограничението от 130 км/ч на магистрали е валидно в 12 държави-членки на ЕС - Дания, Франция, Италия, Хърватия, Литва, Люксембург, Австрия, Румъния, Словакия, Словения, Чехия и Унгария. Седем страни имат ограничение 120 км/ч - Белгия, Финландия, Гърция, Ирландия, Португалия, Швеция и Испания. Максималната разрешена скорост в Кипър е 110 км/ч. В Нидерландия има ограничение на скоростта от 100 км/ч през деня. В България и Полша е до 140 км/ч, а Германия е единствената страна в Европа, където няма общо ограничение на скоростта по магистралите.

 

 

fallback
  • #29
    Митко ( преди 1 година )
    Тук повечето не са прочели внимателно статията. Предлагам намаляване на скоростта, защото безспорно, ниската скорост е най-икономична, следователно се отделят най-малко въглеродни емисии. Карах едно ЦРВ 2000-та година. На магистралата максимум 120 (със 140 ти се струва че караш изтрибител). Сега имат Субару 2019-та година. 140 не ги усеща на магистралата. Направо ти идва да слезеш да буташ. Предполагам, че при високия клас автомобили (БМВ, Мерцедес, Ауди) е даже още по-голямо това усещане.
  • #28
    дон чикен ( преди 1 година )
    30 в града ако се спазва значи трябва да караш на втора скорост и разхода ще скочи тройно... къде е екологията с която се оправдават? камери трябват щото всички тарикати намалят покрай тях...
  • #27
    Хм ( преди 1 година )
    75те ми кончета под капака и без тва повече не могат
  • #26
    до #17 ( преди 1 година )
    Колкото до мотора ми той е CB600F на Хонда. По талон е 71 дб шумен. Хайде сега за домашно виж колко автомобили са по-шумни от мотора ми, но това зелените талибани в Тирол не ги интересува и спират да минавам от там, за да им е тихо, а в същото време забрана за шумни автомобили НЯМА. На всичкото отгоре събота и неделя също ми забраняват да се движа с мотора в различни части на страната и трябва да гледам и да се съобразявам и да обикалям, което си е чиста дискриминация.
  • #25
    до #17 ( преди 1 година )
    Явно никак не познаваш Австрия. Разликата в цените на горивата е точно, колкото съм написал, а не 10-15 цента. Виж в нета, ако не вярваш. Къде точно те пускат да ги изпревариш, като второстепените им пътища са с една лента в посока и когато има насрещен трафик не можеш да ги изпревариш охлювите. Това за камерите също ли съм го чел в нета. Кажи къде го пише да го прочета и аз. Уж съм го чел в нета, ама не било вярно според теб. Само ще ти кажа, че много често ми се налага да минавам през Австрия.
  • #24
    анонимен ( преди 1 година )
    В България трябва да се сложи ограничение по магистралите от 100 км.ч., барем карат със 120-130 км.ч.! При ограничение от 140 км.ч., почти всички карат със 150-160 км.ч. Това лято пътувах от Бургас до София по магистралата и имах чувството, че се намирам на пистата за излитане на някое летище!
  • #23
    анонимен ( преди 1 година )
    в БГ е 140км/ч ограничението за да могат мутрите да стигат по-бързо до морето! Иначе за нашите окаяни пътища и 120км/ч е много!
  • #22
    abc ( преди 1 година )
    Това пак е с цел да наложат електричките, които със зор вдигат 140. И да ги направят по-привлекателни. Иначе електричка, ако се движи по магистралата със 140 и батерията им се разрежда бая бързичко.
  • #21
    oIo ( преди 1 година )
    Само на задна ще карате, "пейзани" такива! В главата ми изплуват едни сцени от разните антиутопични книги и филми, дето кеча е яко зомбиран и от големите екрани по улиците постоянно му повтарят да не се притеснява, да сътрудничи, да бъде добър гражданин и т.н. Ама това си го мисля, щото съм параноичен изкуфял "бумър" не за друго...
  • #20
    анонимен ( преди 1 година )
    19, прав си само на 50%. Офицялно - ако няма знак има препопръчителна скорост 130 по магистралите. Оттам нататък според участък, трафик, може да е 100 или 120
fallback
Последни