Очевидно е, че електрическите автомобили имат ниво на вредни емисии, равно на 0. Но това, което има значение, е как се използва електрическата система. Следователно говорим за ефективност, тоест каква част от енергията, произведена от двигателя (бензинов, дизелов, хибриден или електрически), действително се използва за генериране на движение.
Задачата да установи това се пада на Green NCAP, като през 2022 г. тази независима организация тества голям брой автомобили – както електрически, така и термични. И отличникът сред тях се оказа Dacia Spring - електрическият градски модел на румънската компания, отличен с 5 звезди. Успехът му се определяше именно от ефективността на малкия термичен двигател, способен да победи тези на по-големите и емблематични конкуренти.
Според тестовете на Green NCAP, Dacia Spring постигна индекс за енергийна ефективност от 9,8, с консумация на енергия под максималния праг на резултата на Green NCAP. Всъщност малката електрическа кола успява да използва 89% от енергията, взета" от батерия с капацитет 26,8 кВт/ч, която захранва двигател с мощност 45 к.с.
Като цяло Dacia Spring получи общ резултат от 9,9, оставяйки зад себе си модели като Tesla Model 3 (9,8), NIO eT7, Renault Megane E-Tech и Cupra Born (9,6), Audi Q4 e-Tron и Hyundai IONIQ 5. Всички модели са оценени с 5 звезди (най-добра оценка), но без постигане на енергийната ефективност на първенците в класа.
„С това изключително постижение Dacia Spring поставя стандарт за индустрията“, коментира Александър Дамянов, технически мениджър на Green NCAP.