IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Развенчаваме няколко мита за карбона

Какво представляват въглеродните влакна и защо са популярни в автомобилната индустрия

От декоративни вложки в салона до масивни външни панели, джанти и дори ключови структурни елементи на каросерията, през последните години въглеродните влакна стават все по-често срещани дори при сравнително масово произвеждани модели на големи световни автомобилни производители. Но какво е предимство на този ватериал, познат ни още под името карбон?


карбон


Историята на световната автомобилна индустрия помни различни материали , които в определени периоди от еволюцията на леките автомобили са използвани при тяхното разработване и производство. Много автомобилни ентусиасти със сигурност ще си спомнят немския Trabant, чиято каросерия беше направена от дуропластик, или американския суперавтомобил Chevrolet Corvette, който носеше външни панели от фибростъкло в ранната си кариера.

Това бяха масово произвеждани автомобили, които се продаваха в сериозни тиражи, но наред с това бяха и експериментални, като производителите на автомобили често прибягваха до използването на не по-малко интересни материали - всички те дошли в масовата автомобилна индустрия от моторния спорт. През последните години например въглеродните влакна добиха особена популярност.

Състезателно наследство

Въглеродните влакна често се наричат ​​карбон и представляват полимерен композитен материал, който има в структурата си мрежа от нишки от въглеродни влакна, залепени заедно с епоксидни смоли. карбонът съчетава две много важни качества, които рядко се срещат в един материал: лекота и невероятна здравина. В същото време обаче, разбира се, е много скъп - следователно по време на производството на масови автомобили често само допълва съществуващите връзки в различни дизайни за по-голяма твърдост.

Благодарение на своите уникални свойства, карбонът (CFRP) намира различни индустриални приложения. Използва се в ракетно-космическата и авиационна техника, при разработването и укрепването на стоманобетонни конструкции, в корабостроенето, в производството на медицинско оборудване, спортно оборудване, протези, домакински уреди, гама детектори и, разбира се, в автомобилната индустрия.

Къде да търсим карбон в кола

С течение на времето въглеродните влакна, подобно на много други иновации в моторния спорт, мигрираха към гражданските автомобили. Въпреки това, той все още се използва широко само в много скъпи автомобили, които се произвеждат в малки серии. Монокок от въглеродни влакна (вид конструкция, при която външната обвивка на каросерията е основният носещ елемент, около който е изградена цялата кола) се срещат само в суперавтомобилите , където комбинацията от висока твърдост на каросерията и ниска маса е особено ценена , въпреки че има много по-достъпни модели, в които можете да видите карбон.

Основата от въглеродни влакна за каросерии на автомобили е много скъпа за производителите, така че в по-обикновените автомобили само отделни елементи са направени от въглеродни влакна, които помагат за намаляване на теглото на автомобила до степен, в която е необходимо. Например панелите на каросерията - предният капак или, да речем, капакът на багажника.


карбон


Напоследък дори джанти от въглеродни влакна започнаха да се появяват на нови автомобили , които автомобилните производители предлагат като скъпа опция вместо ковани или конвенционални лети джанти. В салоните въглеродните влакна могат да се използват за направата на рамки за седалки, но  най-често срещани са вложки в интериора, които често изпълняват изключително декоративни функции.

Практическа употреба

Преди малко повече от десетилетие BMW представи седана M3 CRT (съкращение от Carbon Racing Technology), с преден капак от въглеродни влакна, покрив, елементи за всмукване на въздух в предната броня, облегалки на предните седалки и спойлер на капака на багажника. Инженерите успяха да намалят теглото на автомобила само с 45 кг - в същото време, поради значително увеличение на цената (такъв седан струваше 130 хиляди евро), те решиха да ограничат тиража до само 67 копия .

В бюджетния сегмент производителите на автомобили започнаха да правят първите стъпки към широкото въвеждане на въглеродни влакна съвсем наскоро - например през 2019 г. Hyundai представи лекия хечбек i30 N Project C, който имаше преден капак, преден сплитер, дифузьор отзад, броня, прагове, както и облегалки на спортните кресла Sabelt от карбон. Вярно, тези детайли отново позволиха на конструкторите да загубят само няколко десетки килограма, а още 22 кг бяха спестени от 19-цоловите ковани джанти от OZ Racing. Обявеният тираж на модела беше ограничен до 600 екземпляра и тези автомобили се продаваха само в Европа.


карбон


В евтините автомобили често можете да намерите опции за тапицерия, подобни на въглеродни влакна  - този материал става толкова известен и разпознаваем дори сред тези, които са далеч от моторния спорт. Фалшиви фолиа с тесктура, наподобяваща въглеродни влакна, се поставят върху обикновен пластмасов преден панел или елементи на централната конзола, но, разбира се, те не намаляват теглото на автомобила по никакъв начин. Но изглежда солидно - идеално за тези, които предпочитат да изглеждат, а не да бъдат.

Спомняте ли си още времето, когато акцентите от естествено дърво в интериора бяха популярни в сегмента на скъпите автомобили? След известно време дървесните покрития започнаха да се появяват дори на бюджетни модели - и сега, когато модата и вкусовете на клиентите се променят, фалшивите въглеродни влакна дойдоха да ги заменят. Вярно, това решение няма нищо общо с понижаването на центъра на тежестта и истинското олекотяване на конструкцията. Но какво ли не се прави за да се увеличат продажбите, нали?


0 от 500
  • #8
    0 rate up comment 1 rate down comment
    nfs carbon ( преди 1 година )
    Наскоро един Макларън новичък новичък , целия карбонов го удариха отстрани (не особено сериозно) и колата я признаха за тотал щета. Така че карбони марбони бонбони - тоталка.
  • #7
    3 rate up comment 0 rate down comment
    до 5 ( преди 1 година )
    "модел x, който на практика не може да се преобърне заради ниския си център на тежестта" - на практика?! Сигурен ли си? Дори колите от Ф1 и ФЕ дето са с много по нисък център на тежест и много по-голяма сила на притискане се обръщат!При достатъчно висока скорост и подходящо препядствие всяка кола се обръща!Доста си бягал от часовете по физика!Засили я тая конюшня на "Северната дъга" с 200 и влез в някой шикан с вратите напред, па ела обясни как не се обръща!!!
  • #6
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Муахаха ( преди 1 година )
    До до долния ми - мисля, че ти никога не си и никога няма да има досег с колите които си описал в поста си! Айде стига съчинения по клипчета и картинки!!!!
  • #5
    3 rate up comment 6 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Мислиш ли, че bmw i3 спира по-бързо от тесла модел 3? Или пък е по-стабилно в завой? Или дори от тесла модел x, който на практика не може да се преобърне заради ниския си център на тежестта? Въпреки че е толкова лек и малък, мислиш ли че е по-ефективен и икономичен от тесла модел 3, която е много по-евтина и няма нищо карбоново? Като е по-лек ускорява ли по-бързо? Е какви са му предимствата тогава, за да оправдаят използвания карбон?
  • #4
    11 rate up comment 3 rate down comment
    до 1 ( преди 1 година )
    BMW i3 е най-евтиното купе от 100% карбонова клетка и 100% композитни външни панели в автомобилната история. 100% неръждаемо. И е най-лекият електромобил със задно и 170-186 коня във версия i3s. 1270 кг! Как да няма значение масата при рязко спиране или завой? Спри ги рязко тия 2.5-3.5 тона (ID4, e-Tron, iX M60) особено при ситуация градско. Физиката си е физика. Тия мастодонти не трябва да са в градовете изобщо.
  • #3
    4 rate up comment 0 rate down comment
    До 1 ( преди 1 година )
    Същото може да се каже и за хибридите които също връщат тока при спиране
  • #2
    10 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 1: "Разхода не зависел от теглото" - i3 има аеродинамика на гардероб и карбона е сложен точно за да намалят теглото. Зле си, не се опитвай да мислиш много, че не ти се отдава
  • #1
    6 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Пълна измама. Освен ако не си състезател и десетата от секундата на някоя писта не ти е толкова важна, няма абсолютно никаква разлика дали автомобилът ти е 20-30 или дори 200 кг по-тежък или по-лек от практическа гледна точка. Дори колкото е по-тежък автомобила, толкова возията е по-добра. При електромобилите пък почти няма разлика дали ще сложиш карбон или не. Разходът им зависи най-вече от аеродинамиката и въздушното съпротивление и почти не зависи от теглото. Доказателство е BMW i3.