fallback

Бизнесът с откраднати катализатори в Европа се разраства

ADAC посочи моделите, които най-често страдат от посегателства

Бизнесът с откраднати катализатори се разраства не само в САЩ, но и в Европа, като към момента най-много от това страда Германия. Според информация на най-големия автомобилен клуб в страната – ADAC, нейните пътни патрул през 2022 г. са се отзовали на 1038 повиквани за откраднати катализатори.

Експертите от ADAC допускат, че броят на неотчетените случаи на откраднати устройства за пречиствания в Германия е значително по-голям. През 2018 г. мобилните екипи на клуба, наречени „Жълтите ангели“, са регистрирали 77 случая, а през следващата година 169. През 2020 г. са преброени 420 откраднати катализатори, а през 2021 г. са били 959.

Според предишни констатации особено засегнати са по-старите превозни средства с бензинови двигатели, при които катализаторът е монтиран в средата на пода на автомобила и така достъпът до него е много лесен. Най-застрашени от посегателства са по-старите Opel Astra, Toyota Prius и VW Polo.

При по-новите автомобили катализаторът е монтиран много близо до двигателя, за да загрее по-бързо след студен старт и да достигне работна температура. Там обаче достъпът е много по-труден и съответно свалянето му отнема много повече време.

ADAC обяснява нарастващия брой откраднати катализатори с високата цена на благородните метали като платина, паладий и родий. Откраднатите катализатори се рециклират. Получените по този начин благородни метали след това могат да бъдат предложени отново на производителите на катализаторите.

Катализаторите са неразделна част от изпускателните системи от началото на 90-те години на миналия век и имат за задача да преобразуват вредните за здравето и околната среда изгорели газове в нетоксични вещества. С помощта на катализатор замърсителят на въздуха въглероден оксид (CO) се превръща във въглероден диоксид (CO2).

Според ADAC колите, чийто катализатор е бил откраднат, не само са значително по-шумни, но и губят лиценза си за експлоатация и вече нямат право да се движат по обществени пътища. Те трябва да бъдат транспортирани до сервиз, а смяната струва до 1000 евро, включително монтажа, като отделните модели също са значително по-скъпи.

fallback
  • #5
    анонимен ( преди 1 година )
    Същото е и като кражбите, на производителите не им е особен проблем да правят промени та да не може лесно да се крадат, точно обратното правят ги така, че за секунди се сваля каквото се сетите, това не са коли а лего.
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    Да си ги махнат сами. В България хората сами си ги свалят катализаторите и ги връщат на вторични. Хем един проблем по малко хем и да изкарат някой лев. А тия на запад като са лапнишарани нека им ги крадат.
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    Цените на ценните метали скочиха много и на всичкото отгоре ги няма. Нищо чудно и производителите на катализатори да финансират част от кражбите, за да не затворят. Един стар катализатор струва около 100 на черно, а нов е над 1000. Говорим за огромни печалби. Нищо чудно и държавните органи да си затварят очите, за да могат хората по-бързо да преминат към електромобили.
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    Преди 20 +г. в Германия можеше да не си заключваш колата и никой не пипаше. Велосипедите също не се заключваха. Оставяш си го отключено пред вас или магазина и никой няма да го открадне. Домовете и те рядко се заключваха. Сега е така, че дори колата си не можеш да оставиш без надзор. Положението от ден на ден става по-зле. Вече и вечер не можеш да излезеш спокойно, защото обикалят съмнителни типове с тъмна кожа на групи по няколко човека и гледат доста агресивно. Жена да излезе сама пък абсурд.
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Да благодарим на танте Меркел за поканените емигранти. Напълни не само Германистан, но и цяла Европа с хора, които буквално са паднали от клона. Така, че да не се чудим какво се случва.
fallback
Последни