„Уолстрийт“ преразглежда ключовия въпрос, колко наистина струва Tesla и все повече анализатори се питат дали тази марка е слаб автомобилен производител или технологична компания с висок растеж?
Това е разумен дебат, като се имат предвид предизвикателствата, пред които е изправена Tesla. И дори след бруталната разпродажба на акциите през последната година, компанията на Илон Мъск все още има по-висока пазарна оценка от Ford Motor Co., General Motors Co. и Toyota Motor Corp. - взети заедно. Сега анализатори и инвеститори започват да се съмняват, че тази оценка е реална.
„Има нарастващ дебат сред институционалните инвеститори за това как да оценят Tesla – автомобилна или технологична? Според нас отговорът се крие в растежа“, пише анализаторът на Wells Fargo Колин Ланган. „Загрижени сме, че растежът изглежда се е забавил в Китай и САЩ, което вероятно обяснява и скорошните намаления на цените.“
В края на миналата седмица акциите на Tesla потънаха с цели 6.4% до $115.66, след като компанията намали цените на автомобилите си в САЩ и Европа. Все пак акциите се търгуват при 24 пъти по-високи котировки от прогнозните. Междувременно акциите на GM се търгуват каво с 5.8 пъти по-високо от прогнозируемите оценки, а тези на Ford - с 6.6 пъти.
Опасенията, че търсенето на електрически автомобили на компанията може да претърпи удар, се появиха, след като доставките на Tesla през третото тримесечие не оправдаха очакванията. Тревогата на инвеститорите се засили на фона на множеството критични статии в пресата, включително и заради временното спиране на производството в Китай, новините за големи отстъпки в САЩ и най-важното, доставките за четвъртото тримесечие, които също разочароваха.
Перспективата за рецесия в САЩ също не помага. Очаква се потребителите, притиснати от постоянно нарастващата инфлация, нарастващите лихвени проценти и сега несигурните икономически времена, да се въздържат от големи покупки, като например на автомобили. При електромобилите, които обикновено са по-скъпи от тези, задвижвани с бензин, се очаква още по-голямо отслабване на търсенето поне в краткосрочен план.
Средните оценки на анализаторите сега показват очакванията приходите на Tesla да нараснат с 33% през 2023 г., което макар и значително, все още е под собствената дългосрочна перспектива на Tesla за 50% ръст на приходите. За сравнение, приходите на GM се очаква да нараснат с 2.6% тази година, а на Ford с 1.6%.
"Като цяло, насочвайки се към предизвикателната 2023 финансова година, ние вярваме, че Tesla трябва да реши дали да заложи на големи печалби или на обем на продажбите. Въз основа на ценовите промени, направени от Мъск, отговорът изглежда е ясен“, пише анализаторът на Guggenheim Роналд Джусиков, като същевременно съветва читатели те си да се въздържат от покупка на акции на компанията.