fallback

Tatra T77 - най-скъпата чешка кола в историята

Уникалната луксозна лимузина е направена за чешки граф и е реставрирана 10 години

През 30-те години на миналия век за един от най-прогресивните автомобили в света се смята Tatra T77 - много рядка и необичайна лимузина, изпреварила времето си. През 2023 един от едва петте оцелели и движещи се екземпляра от този модел стана най-скъпата чешка кола в историята.

 

 

Този изключително иновативен за времето си автомобил бе продаден на търг от RM Sotheby's за 390 000 долара. Луксозният флагман на марката Tatra е разработен основно от талантливия австрийски инженер Ханс Ледвинка, както и още двама инженери - Ерих Юбелакер и дизайнерът и пионер в рационализирането на автомобилите Паул Ярай, който е известен и със създаването на формата „капка“, и като един от бащите на цепелините.

 

 

Произведени са само 106 броя Tatra T77 в периода 1934-1936 г., като тяхната аеродинамика е по-добра от повечето съвременни модели. Ярай е работил в сферата на цепелините и именно от там е заимствана аеродинамичната форма. Tatra T77 е изключително елегантен и с коефициент на съпротивление само 0,212.

Двигателят е отзад, 3-литров V8 с въздушно охлаждане. Именно този модел се смята, че вдъхновява Фердинанд Порше да създаде впоследствие Volkswagen Beetle. Мощността е 60 к.с. с., но това е достатъчно, за да може една обтекаема кола да развие 145 км/ч и да ускори до 100 км/ч за 14 сек. Разходът на гориво е 14-15 л на 100 км.

 

 

Футуристичният, нисък до земята външен вид на автомобила е продиктуван от тогавашните радикални принципи на рационализиране, като неговите дизайнери се стремят да увеличат ефективността и високата скорост чрез намаляване на съпротивлението. Дори дръзката задна перка е повече украса, предназначена е да увеличи страничната стабилност при високите скорости, с които Tatra може да се движи.

Интригуващата и изключително влиятелна чешка луксозна кола е толкова революционна, както и по-ранни модели на Tatra, включително V570, че не остават незабелязани от автомобилните инженери от епохата. Дори и от Фердинанд Порше. Колко точно той е „взел назаем“ от Tatra при проектирането на Volkswagen Beetle е спорен въпрос. Но както Порше по-късно признава, „понякога Ледвинка поглеждаше през моето рамо, а понякога аз поглеждах през неговото.“

 

 

От 106-те Tatra T77 предложената на търга е деветата в серията. Построена е за чешкия граф Яромир Егон Чернин-Морзин, който използва автомобила в обиколка на италианските Алпи през 1935 г. и го притежава до 1936 г. Впоследствие няколко пъти сменя собствениците си, но като цяло съдбата на колата е неясна. Смята се, че е използвана до средата на 70-те години, след което е изоставена в плевня в Словакия.

През 2005 г. е закупена от немски ентусиаст и е изложена на Essen Classic Motor Show през следващата година. След нова сделка през 2007 г. автомобилът е изпратен в САЩ и през 2012 г. започва неговата реставрация, като продължава цели 10 години, без да се пестят пари (над 1 милион долара) с цел да се върне предишната слава на колата. Резултатът, според специалисти, със сигурност е един от най-добрите T77 и един от най-изящните ранни Татри от всички съществуващи видове.

 

 

За разлика от германския народен автомобил, T77 е луксозен, ръчно произведен в малки количества. Само 106 екземпляра от Tatra T77 (включително предсерийно шаси) са завършени преди пристигането на актуализирания T77A през 1936 г.

Приблизително 250 бройки T77s и T77As са построени преди пускането на пазара на Tatra T87. И така тези ранни Tatra са изключително редки и много търсени, а деветата Tatra T77 е един от само петте възстановени и годни за управление, за които се знае, че са оцелели.

 

Още снимки на Tatra T77 (ГАЛЕРИЯ)

 

 

fallback
  • #10
    До 1 и 5 ( преди 1 година )
    Едва ли с квадратна главички може да коментирате двгатал с въздушно охлаждане челно съпротивление и подобни параметри! Глупоста и грубоста НЕ компенсират празнотата в кубчето!
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    Искам да се оженя за унгарка, словачка, чехкиня или австрийка със сини очи. Вървят ли българите сред тях?
  • #8
    До #8 ( преди 1 година )
    Драги моЙ чичко, вземи се върни в първи клас, за да се научиш кога се пише И, и кога се пише Й.
  • #7
    Станчо куфара ( преди 1 година )
    Супер автомобил за времето си браво на чехите
  • #6
    До #1 и #5 ( преди 1 година )
    Драги мой дечица, едно време технологиите бяха други. Американците вадеха от 6-7-8 литрови v8-*** едвам по 100 коня. Драги мой дечица, когато порастнете и си отворите очичките друго ще говорите
  • #5
    Факт ( преди 1 година )
    Наистина невероятна некадърност 60кс помислих че е на Пензо тротинетката
  • #4
    Nawi ( преди 1 година )
    Ledvinka e chehski injener Konstruktor sazdatel na chehskite Tatra avtomobili prez 30 te godini....togava Checha se e namirala v ramkite na Avsrtoungaria....izvestniat germanski kefar (brambar) v bg. kostenurka e sazdaden sashto ot Ledvinka,.....umalen vid i konstrukzia na shasito i motora........otkradnat ot Ferdinand Porsche za hitleroviat rejim......ne moga da razbera zashto vse oshte se izkiviavat istoricheskite istini.....
  • #3
    Qqq ( преди 1 година )
    Много грозна отвън!
  • #2
    Jm2 ( преди 1 година )
    Автор на концепцията е Бела Барени - унгарски инженер, 1244 патента (повече от Едисън). Ледвинка е главният конструктор. Порше е копирал дословно концепция, технически решения, практически всичко. През 1965 год. със съдебно решение, Фоксваген плаща на Татра 1000000 германски марки обезщетение за копиране на конструкцията.
  • #1
    Смех ( преди 1 година )
    Само некадърен чехословак може от в8 да извади 60 коня
fallback
Последни