Всеизвестно е, че един от основните компоненти на електрическите автомобили – батерията, създава и най-големи проблеми, и е най-скъп. А когато човек, който живее далеч от дилъри на електромобили и изпадне в критична ситуация, може да се сблъска с далеч по-значимо затруднение – да не може да смени дефектирала батерия дълго време.
За такъв случай съобщи InsideEVs, който е единичен и наистина в изключително отдалечен район – Аляска (САЩ), но за подобни неволи се съобщава и от много райони по света с неразвита като цяло инфраструктура за обслужване на електрически превозни средства.
Случаят в Аляска е необичаен, но и скандален - Патриша Аткинсън притежава Chevrolet Bolt EV от моделна година 2020-а и живее в град Ситка в югоизточната част на Аляска с малко под 8500 души. И там електромобилите са популярни, дори без обществена инфраструктура за зареждане. Освен това е остров без пътна връзка със сушата, така че пътуването до и от него изисква лодка, самолет или ферибот, ако трябва да се транспортира нещо голямо. Фериботът обаче идва веднъж месечно и пътуването отнема 12 часа.
Батерията на нейния автомобил е дефектирала и трябва да се смени, но Аткинсън е била информирана от най-близкия дилър на Chevy, който не е в град Ситка, че това ще отнеме... около 4 години! Въпреки, че General Motors заявява, че постига голям напредък в подмяната на дефектни батерии като част от изтеглянето, което засегна около 140 000 Bolt EV, изглежда, че някои области изостават, пише InsideEVs.
Дилърът от град Джуно, с когото е била в контакт Аткисън, е казал, че получава четири резервни пакета батерии на шлеп и, че може да извършва само осем смени на месец. И с предполагаемите стотици заявки става ясно защо собствениците трябва да чакат толкова дълго.
След това Патриша се обадила в представителството в Сиатъл, откъдето първоначално закупила автомобила през март 2021 г. Но и там казали, че имат „списък на чакащи с години“ и това по същество поставя под въпрос цялата перспектива за действително инсталиране на новата батерия.
От Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) на САЩ информират, че GM вече е заменил 62 процента от дефектните батерии в превозните средства от моделните години 2017 – 2019.
Въпреки това процентът на тези от 2020 и 2021 г. е значително по-нисък - съответно само 2 и 2,6 процента, така че е ясно, че GM е приоритизирал смяната в по-старите коли, преди да премине към по-новите. Възможно е също така определени региони, където транспортът и логистиката са по-трудни, да изостават от по-развитите и гъсто населени райони, които могат да извършват повече смени по-бързо, въпреки че няма конкретни данни, които да подкрепят това твърдение, допълва InsideEVs.