Японският производител Mazda представи на автомобилното изложение в Брюксел електрическия кросоувър MX-30 R-EV, който е оборудван с допълнителен двигател с вътрешно горене. По този начин пробегът на автомобила се увеличава до 600 км. Подобно решение не е новост за автомобилната индустрия, но в случая да първи път се използва роторен двигател.
Въпреки наличието на електрически и бензинов двигател, мощността към предните колела се предава единствено от електромотора. Той може да получава енергия от батерията или директно от роторния двигател, който действа като истински генератор. Вибрациите и шумът са сведени до минимум, а въртящият момент е на разположение на шофьора незабавно, както при чисто електрическите автомобили.
Системата е подобна на тази на Nissan Qashqai e-Power и доставя общо 170 к.с. (74 к.с. идват от роторния двигател с вътрешно горене и обем 830 куб см) и 250 Нм въртящ момент. Електрическият пробег е 85 км в цикъла WLTP (110 км в града).
Благодарение на намесата на традиционния двигател и на 50-литровия бензинов резервоар обаче пробегът на SUV-модела достига 600 км, като от Mazda посочват разход на гориво от 1 л/100 км и вредни емисии CO2 емисии от 21 г/км. Комбинирайки двата двигателя, максималната скорост е ограничена до 140 км/ч, докато ускорението от 0 до 100 км/ч е 9,1 секунди.
Батерията е с капацитет 17,8 кВт/ч, като може да се презареди до 100% за около час и 40 минути чрез свързване към стенна кутия с мощност 11 кВт, докато постоянният ток от най-малко 36 кВт преминава от 20 до 80% за 25 минути. Освен всичко друго, MX-30 може да захранва външно оборудване до 1,5 кВт през изход в багажника.
Автомобилът има три режима на шофиране – нормален, EV (електрически) и на зареждане. Първият използва главно електрическия мотор, но ако е необходима повече мощност, роторният двигател също влиза в действие. Вторият използва само енергията, произведена от батерията, докато не се разреди. Ако обаче натиснете силно газта, колата активира и роторният двигател, за да използва цялата налична мощност.
Режимът на зареждане позволява да се пести енергия от батерията, ако, например, автомобилът сее движи в жилищен район или за захранване на електрически устройства, когато колата е неподвижна.
На външен вид MX-30 R-EV може да бъде разпознат по някои детайли, като специфичната емблема на вратата на багажника, емблемата на роторния двигател върху арките на предните колела и ексклузивния дизайн на 18-цоловите лети джанти.
Планирани са четири нива на оборудване - Prime Line, Advantage, Makoto и Edition R. Последният е най-богатият и предлага като ексклузивно оборудване цвят Maroon Rouge (почит към цвета, използван за покрива на първата кола на компанията Хирошима - Mazda R360 Coupé), панорамен стъклен покрив, както и постелки и седалки с логото Edition R.
Още снимки на новия модел - вижте в галерията:
Цените на модела варират от 38 150 евро за Prime Line и 41 400 евро за версията Makoto. Вариантите Advantage и Edition R, от друга страна, започват съответно от 39 650 евро и 45 650 евро.