fallback

Zagato създаде градски електромобил още през 1974 г.

Странната кола на италианците излезе на пазара преди Smart, но приключи след 500 бройки

Едно от най-популярните и престижни дизайнерски студиа в автомобилната индустрия безспорно е италианското Zagato. Създадената през 1919 г. в Милано от Удо Загато компания се отличава в последствие със създаването на каросерии и дизайн на автомобили, изпреварили времето си технически, но и с много изящество.

 

 

Някои от марките, с които Zagato работи, включват Alfa Romeo, Aston Martin, Ferrari, Maserati и Lamborghini. Колите с надпис „Z“ днес са много търсени от колекционерите и като правило струват не малко пари.

Един такъв автомобил безспорно е Zagato Zele, за който не може да се отрече, че е изпреварил времето си. Е, малко е по-грозен с оглед на сегашните представи за дизайн, но е иновативен за времето си, че дори може да „живее“ и днес като електрически градски автомобил. Моделът напомни за себе си, след като наскоро един от тези електромобили бе представен на търг за продажба.

 

 

В сегашната бурна ера на електрическите автомобили не трябва да се забравя, че те не са нещо ново. Първите са още през 1830 г. За известно време в началото на 20-ти век има тристранна битка между бензинови, електрически и парни коли за сърцата и портфейлите на купувачите. Бензиновите могат да предложат голям пробег, но много миришат и не са достатъчно надеждни. Парните двигатели работят на почти всяко гориво, включително леснодостъпни материали като въглища и дърво, но са изключително капризни и неудобни в ежедневието.

 

 

Електрическите автомобили са най-лесни за работа, но тяхното развитие е възпрепятствано от батериите и ограниченията на капацитета. И когато през 1908 г. Хенри Форд представя Model T, посоката за развитие на автомобилните двигатели е ясно дефинирана за десетилетия напред.

Но интересът към алтернативните източници на енергия за движение на автомобили периодично се разпалва. През 1972 г. на изложението в Женева е представен електрическият Zagato Zele 1000, а след петролната криза от 1973-а интересът към малката кола нараства значително. До 1974 г. Zele е готов за производство, като това е 100% градско превозно средство с максимална скорост 40 км/ч и пробег до 80 км. Аскетичната кабина побира двама души и малък багаж отзад. За презареждане е достатъчно да се свърже Zele към домашен контакт за през нощта.

 

 

На стоманеното шаси е монтирано тяло с форма на кутия от фибростъкло, като са използвани части от бюджетните модели Fiat 500 и 124. Окачването отпред и отзад е независимо.

Мощността от 1000-ватов електрически мотор (1,36 к.с.) Marelli се предава към задните колела чрез полуавтоматична тристепенна скоростна кутия. Четири 12-волтови оловно-киселинни батерии са поставени под пода.

 

 

Пазарът обаче не оценява машината в онези времена. Въпреки, че самата концепция за двуместен градски автомобил по-късно ще се прероди като Smart, който излиза през 1998 г. и се налага на пазара. С основание обаче може да се каже, че Zele на Zagato е изпреварил времето си и Smart. Но също така не може да се скрие, че малката кола е необичайно отклонение от традиционно изящния дизайн на Zagato.

Между 1974 и 1976 г. са произведени общо 500 бройки Zagato Zele с индекс 1000, 1500 и 2000, което означава мощността на двигателите. Автомобилът е продаван и в САЩ като Elcar. Американският вносител на Zele - Elcar Corporation, създава и удължен четириместен прототип, наречен Elcar Wagonette.

 

Още снимки - вижте в галерията

 

 

fallback
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Китайците продават стотици хиляди годишно
fallback
Последни