IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Zagato създаде градски електромобил още през 1974 г.

Странната кола на италианците излезе на пазара преди Smart, но приключи след 500 бройки

Едно от най-популярните и престижни дизайнерски студиа в автомобилната индустрия безспорно е италианското Zagato. Създадената през 1919 г. в Милано от Удо Загато компания се отличава в последствие със създаването на каросерии и дизайн на автомобили, изпреварили времето си технически, но и с много изящество.

 

Zagato Zele

 

Някои от марките, с които Zagato работи, включват Alfa Romeo, Aston Martin, Ferrari, Maserati и Lamborghini. Колите с надпис „Z“ днес са много търсени от колекционерите и като правило струват не малко пари.

Един такъв автомобил безспорно е Zagato Zele, за който не може да се отрече, че е изпреварил времето си. Е, малко е по-грозен с оглед на сегашните представи за дизайн, но е иновативен за времето си, че дори може да „живее“ и днес като електрически градски автомобил. Моделът напомни за себе си, след като наскоро един от тези електромобили бе представен на търг за продажба.

 

Zagato Zele-1

 

В сегашната бурна ера на електрическите автомобили не трябва да се забравя, че те не са нещо ново. Първите са още през 1830 г. За известно време в началото на 20-ти век има тристранна битка между бензинови, електрически и парни коли за сърцата и портфейлите на купувачите. Бензиновите могат да предложат голям пробег, но много миришат и не са достатъчно надеждни. Парните двигатели работят на почти всяко гориво, включително леснодостъпни материали като въглища и дърво, но са изключително капризни и неудобни в ежедневието.

 

Zagato Zele-2

 

Електрическите автомобили са най-лесни за работа, но тяхното развитие е възпрепятствано от батериите и ограниченията на капацитета. И когато през 1908 г. Хенри Форд представя Model T, посоката за развитие на автомобилните двигатели е ясно дефинирана за десетилетия напред.

Но интересът към алтернативните източници на енергия за движение на автомобили периодично се разпалва. През 1972 г. на изложението в Женева е представен електрическият Zagato Zele 1000, а след петролната криза от 1973-а интересът към малката кола нараства значително. До 1974 г. Zele е готов за производство, като това е 100% градско превозно средство с максимална скорост 40 км/ч и пробег до 80 км. Аскетичната кабина побира двама души и малък багаж отзад. За презареждане е достатъчно да се свърже Zele към домашен контакт за през нощта.

 

Zagato Zele-5

 

На стоманеното шаси е монтирано тяло с форма на кутия от фибростъкло, като са използвани части от бюджетните модели Fiat 500 и 124. Окачването отпред и отзад е независимо.

Мощността от 1000-ватов електрически мотор (1,36 к.с.) Marelli се предава към задните колела чрез полуавтоматична тристепенна скоростна кутия. Четири 12-волтови оловно-киселинни батерии са поставени под пода.

 

Zagato Zele-3

 

Пазарът обаче не оценява машината в онези времена. Въпреки, че самата концепция за двуместен градски автомобил по-късно ще се прероди като Smart, който излиза през 1998 г. и се налага на пазара. С основание обаче може да се каже, че Zele на Zagato е изпреварил времето си и Smart. Но също така не може да се скрие, че малката кола е необичайно отклонение от традиционно изящния дизайн на Zagato.

Между 1974 и 1976 г. са произведени общо 500 бройки Zagato Zele с индекс 1000, 1500 и 2000, което означава мощността на двигателите. Автомобилът е продаван и в САЩ като Elcar. Американският вносител на Zele - Elcar Corporation, създава и удължен четириместен прототип, наречен Elcar Wagonette.

 

Още снимки - вижте в галерията

 

 

0 от 500