Четвъртото поколение на кросоувър Toyota RAV4 (CA40, 2012-2019) се радва на голямо търсене на пазара на употребявани автомобили. Цялостната репутация на марката е отлична, като комфортът и надеждността са на високо ниво. За това купувачите са готови да платят дори повече, за да притежават колата.
Самият производител препоръчва смяна на маслото на двигателя на всеки 10 000 км, а не на 15 000 км, както е при повечето модели. Има обаче някои въпроси относно надеждността на RAV4, като експертите от изданието ZR предупреждават за възможните рискове при покупка на този модел.
Например, ако клиентът разполага с достатъчно пари за придобиване на екземпляр с пробег под 150 000 км, е по-добре да се откаже от версиите със CVT. Сама по себе си трансмисията Aisin K111 е доста надеждна, но само до 100 000-120 хиляди км, когато започне да се износва. В идеалния случай нейният ресурс е 250 000 охладителната система.
На първо място обаче са други основни детайли на автомобила, които трябва да се взимат предвид при покупка – купето и двигателя. Оплакванията относно устойчивостта на каросерията към корозия не са чак толкова много, но нещата с моторите на RAV4 стоят по различен начин. А това не бива да се пренебрегва, защото Toyota RAV4 не е никак евтина кола.
3ZR-FAE (146 HP)
Голяма част от автомобилите втора ръка са оборудвани с базов бензинов 2,0-итров атмосферен двигател. Той се съчетава с механична скоростна кутия или със CVT, като има един проблем, типичен за по-новите агрегати на Toyota. Под натиска на екологичните стандарти в последно време те постепенно загубиха предишната си непретенциозност и станаха много придирчиви.
Това е и причината, поради която този двигател може да бъде определен като „най-капризният на Toyota”. Той има проблеми с по-некачествено гориво, като се образуват отлагания и се налагат чести смени на свещите. Комбинацията с вариатора също пречи, тъй като той не загрява достатъчно за почистване на горивната камера. Работата на високи обороти (от 3500 нататък) е в ущърб на вариатора.
Има случаи, в които още на 20 000-30 000 км пробег се появява повишен разход на масло. Той може да достигне до половин литър на 1000 км. Въглеродните отлагания по всмукателния колектор и дросела причиняват плаващи обороти.
Веригата за синхронизация може да издържи 200 000 км, но често излиза от строя много по-рано, като причината е лошата конструкция. Срокът на експлоатация на помпата на охладителната система е непредвидим, като след 100 000 км се появяват течове. При по-ранните бройки от модела задвижващият механизъм за промяна на височината на повдигане на клапана често се поврежда, като дефектът беше отстранен след фейслифта.
Въпреки това, двигателят е надежден и издръжлив, като проблемите му се дължат основно на немарлива поддръжка. Блокът е изцяло алуминиев, има и хидравлични повдигачи. От Toyota посочват ресурс 250 000 км, но механици са категорични, че може да изкара дори 400 000 км
2AR-FE
Атмосферният мотор 2.5 не е съвместим нито с ръчна скоростна кутия, нито със CVT. Той се комбинира с хидравличната Aisin U660E / U760E, която е сравнително надеждна, въпреки че има проблеми. Ресурсът на този агрегат е около 300 000 км.
Това от най-добрите двигатели на нашето време, като той е с алуминиев блок и работи дори с бензин с по-ниско октаново число. Няма особени оплаквания относно отпадъците от масло и е напълно възможно след основен ремонт да изкара дори до 500 000 км, което е отличен показател.
Помпата на охладителната система може да „умре“ до 60 000-80 000 км, като в случая няма какво да се направи. Веригата за синхронизация живее до 200 000 км, ако не е особено напрягана от резки ускорения. Съединителите на фазорегулатора се пукат (особено когато са студени), но като цяло устройството е много надеждно и сравнително икономично.
При покупка RAV4 с такъв мотор най-важен е реалният пробег. Кола, която е изминала 50 000-80 000 км, ще измине още толкова, без да се инвестира сериозно в нея. Ако обаче пробегът е над 150 000, тогава ще трябват средства за възстановителни работи.
В допълнение към веригата за синхронизация и различните уплътнения, ще се наложи и ремонт на автоматичната скоростна кутия – на около 180 000 км. Тя има много елементи, така че това посещението в сервиза няма да е евтино.
2AD-FTV (150 HP)
Турбодизеловият 2.2 не е рядкост, като на пазара има доста предложения с него. Всички са със задвижване 4х4 и хидравлична скоростна кутия. Този мотор има няколко досадни недостатъка, които може да причинят сериозни неприятности. Уплътнението на главата на цилиндъра бързо губи своята плътност. „Преливащите“ дюзи развалят маслото и се стига до изгаряне на буталата.
Появата на повишен разход на маслото беше често срещана при по-ранните екземпляри. По гаранция бяха модифицирани бутала и пръстени, но не всички дизелови RAV4 са преминали през това. Все пак, всички „заболявания“ са, ако не напълно излекувани, то поне значително смекчени.
Затова и по-добрият вариант за дизелов RAV4 е за автомобил след фейслифта, но трябва да се има предвид, че и там повишеният разход на масло не е избегнат. Също така EGR клапанът се запушва с главоломна скорост и ужасно скъпите дюзи „умират“ от грешно дизелово гориво.
Всички тези често срещани заболявания на съвременните дизелови двигатели не се считат за нещо ужасно. Но този конкретен дизелов двигател, в допълнение към всичко, има не много впечатляващ ресурс – 250 000-300 000 км.
Заключение
Ако потребителят се е насочил към RAV4 с пробег от 100 000 км или повече, тогава най-добрият вариант е очевиден – 2,5. В случая е възможно задвижване и само към една ос, въпреки че се среща рядко. Този вариант обаче струва по-евтино – и като покупка, и като бъдещи ремонти, тъй като не трябва да се поправят допълнителни механизми.
В същото време моторът 2.0 е изключително добър, само докато е нов и комбинацията му със скучния вариатор или с педал за левия крак не се харесва на всеки. Дизелът пък определено е само за ценители.