Европейският съюз постигна предварително политическо споразумение да направи батериите за електрически превозни средства по-екологични, по-безопасни и по-лесни за рециклиране.
Още през юли 2024 г. производителите ще трябва да докладват целия въглероден отпечатък на своите батерии - от добива до производството и дори рециклирането. Въз основа на тези данни ЕС ще определи максимални ограничения на емисиите на CO2 за батериите, които могат да влязат в сила още през юли 2027 г.
С течение на времето компаниите ще бъдат принудени да преработват все повече и повече батерии и да рециклират опасни материали като мед, кобалт, литий, никел и олово от тях. Те също така ще трябва да премахнат лития от батериите, като производителите се очаква да рециклират 50% от своя литий до 2027 г. и 80% до 2031 г.
Компаниите, които желаят да продават на европейския пазар, също ще бъдат принудени да докажат, че материалите, които са влезли в батериите им, са били доставени отговорно. Това означава да се види как компонентите са били извлечени, обработени, търгувани и произведени. Законът ще се стреми да гарантира, че чистите батерии не могат да бъдат подкопани от батерии, произведени с помощта на мръсна енергия, или производители, които злоупотребяват с човешките права.
Сега остава Европейският парламент и Съветът на Европа очакват официално да приемат този регламент. Това обаче няма да бъде единствената промяна. Предвижда се още по-строги правила да бъдат написани през следващите години, като те трябва да бъдат приети от 2024 до 2028 г. Новите разпоредби ще заменят съществуващите, приети през 2006 г.