Тази година имаше големи промени на руския автомобилен пазар. Гамата от марки забележимо намаля, а с това и броят на наличните автомобили, с изключение на паралелния внос, който осигурява на руснаците автомобили на парче на завишени цени. Руската асоциация на автомобилните дилъри (ROAD) изчисли, че само 14 от 60 автомобилни марки, присъстващи в началото на годината, са останали в Руската федерация.
Само три от тези 14 останали марки автомобили са руски, става ясно от доклада на ROAD. Това са Лада, ГАЗ и УАЗ. Останалите марки са от Китай: Chery, Geely, Haval, JAC, FAW, Dongfeng, Changan, Exeed, GAC, Foton, Omoda. В същото време дилърите не взимат предвид възродената марка Москвич, масовата продукция на която се очаква да се появи през следващата година.
„По отношение на националния микс (броя национални марки, работещи на нашия пазар), руският автомобилен пазар вече е 78 процента китайски“, коментират асоциацията. Почти всички марки от САЩ, Европа, Япония и Южна Корея, които преди това присъстваха в Русия, вече не доставят автомобили.
Много от тях са включени в списъка за паралелен внос, който позволява внос на продукти без съгласието на притежателя на авторските права. Той включва както масовите Volkswagen, Skoda и Nissan, така и премиум марките: BMW, Mercedes-Benz, Rolls-Royce, Bentley и др.
Въпреки "сивия" внос, редица модели скоро могат да изчезнат от дилърските центрове, предупреждават търговците, тъй като обемите на доставките са малки и ограничени главно до най-популярните модели. В риск са Skoda, Renault, Volvo, Volkswagen и Mazda, както и Audi, Jaguar Land Rover и BMW.