fallback

Уникален кабриолет поскъпна 23 пъти за три месеца

Автомобилът Delahaye е принадлежал на двама крале, султан, лекар, частен колекционер и музей

Когато един автомобил поскъпне за 3 месеца 23 пъти и вече струва 7,5 милиона долара е изключително рядко срещан случай. Но има и тъкъв, защото става въпрос за парадна кола на крал.

 

 

През август тази година автомобил Delahaye 180 Cabriolet от 1950 г. беше продаден за 318 500 долара на търг в Монтерей (САЩ). Нищо необичайно, защото на подобни аукциони е имало сделки с много по-високи цени за други марки и модели. Тази кола обаче има вълнуваща история и отново се предлага за продажба.

Този път цената е всичко друго, но не и обикновена - $7,5 милиона, а това е меко казано рязко поскъпване. Двадесет и три пъти за три месеца е доста изгодна инвестиция, както и да го погледнете. Каква е уловката на този иначе доста скучно изглеждащ автомобил? Принадлежал е на двама крале, султан, лекар, частен колекционер и музей.

 

 

След като купува автомобила за 318 500 долара, новият собственик, който остава анонимен, но вече е продавач твърди, че нови документи са се появили след август и те потвърждават произхода на това превозно средство, който според него е извън всякакво съмнение. Този Delahaye е поръчан като парадна лимузина от султана (по-късно крал) на Мароко - Мохамед V, който редовно управлявал колите си. Имал и колекция от хубави автомобили, подходящи за крал. Под негово управление Мароко се откъсва от френския контрол и получава независимост през 1956 г.

Монархът поръчва колата, която да се използва като официален автомобил за публични паради и други държавни дела. Той специално поискал кабриолет, за да може да стои безпрепятствено и да маха на поданиците си. Една историческа снимка показва него и сина му, по-късно наследник на трона, стоящи в кралската лимузина по време на една такава публична проява

 

Колата е продукт на френския производител на автомобилни шасита Delahaye, а каросерията идва от също френския производител Franay. Подходящ за крал, с дълго междуосие Delahaye е поръчан с отворен покрив с черно-червена цветова комбинация. Задвижван от шестцилиндров 4,5-литров двигател, автомобилът е далеч от своите конкуренти за епохата главно поради прекъсването на Втората световна война, което осуетява технологичния прогрес на френската индустрия.

Ето защо автомобилът е поразителен пример за дизайна и инженерството от края на 30-те години. Двигателят произвежда мощност 140 к.с., предавана на задните колела, благодарение на четиристепенна механична скоростна кутия. Създаденият по поръчка Delahaye е „качен“ на сложно независимо окачване (отпред и отзад), което изисква специална поддръжка. Предназначен за шофиране при ниски скорости сред големи тълпи, този гигантски Delahaye разполага с напречен среден прозорец между предните и задните седалки. Допълнително място за краката се осигурява от 3,3-метрово удължено междуосие.

 

 

Също така характерен за дизайна тогава е огромният инструментален панел, който разполага със скоростомер и правоъгълен часовник. Странност е, че скоростомерът е разположен далеч вдясно от шофьора, а часовникът е точно пред седалката на пътника. Радиото на Motorola заема по-голямата част от централното табло.

Първоначалният собственик - султан Мохамед V, използва това превозно средство до 1961 г. с двугодишна пауза между 1953 и 1955 г. Не заради това, че Delahaye има значителна повреда, въпреки че е изисквал много взискателна поддръжка, а поради политически сътресения. Мохамед V е свален от френските власти и принуден да отиде в изгнание, а неговият наследник използва превозното средство през това време.

 

 

През 1955 г. първоначалният собственик на Delahaye се завръща като държавен глава и продължава да бъде виждан от хората в известния кабриолет. Синът му наследява кралството и държавния автомобил през 1961 г. и го запазва няколко години. След като е освободен от кралските си задължения, историята на автомобила се насочва към обикновена употреба, пресичайки Атлантика и разменяйки собственици няколко пъти. Смята се, че такива са били още лекар, частен колекционер и дори музей.

Направена е пълна козметична реставрация с две боядисвания (при различни собственици) и еднократна подмяна на тапицерията. Пробегът не е посочен. Сега за кралския Delahaye се очакват не по-малко от 7,5 милиона долара за правото на собственост от нов купувач.

 

Още снимки на Delahaye - вижте в галерията

 

 

fallback
  • #2
    Бай Илия ( преди 1 година )
    Много страшно хоби е това ,страстта и любовта към проектите е голяма.
  • #1
    Никола Панайотов ( преди 1 година )
    Реставрацията е голямо Удоволствие и Хоби.Виждаш как постепенно правиш нещо като оригинала преди 60г.Страшен нерешен Проблем е че ако закупиш МПС С липсващи Документи не е възможно да направиш нова регистрация и го пуснеш в движение макар и за ретро паради ралита. На вън /Германия не е така/ час по скоро трябва да се намери начин за узаконяване на тези МПС инъче голяма част от тях отиват на.*** а това е история .Депутати решете проблема...!!
fallback
Последни