Китайските производители на автомобили са гладни. Досега те са използвали гигантския местен пазар, за да стимулират своя ускорен растеж. Със своите 25-28 милиона автомобила годишно Китай е не само най-големият автомобилен пазар в света, но и важен източник на обем и растеж, пише в своя анализ един от експертите в автомобилната индустрия Фелипе Муньос от JATO Dynamics.
„Първата фаза на разширяването на Made in China приключи. Сега е моментът да се втурнете към глобалните пазари, далеч от вътрешните граници. Китайските автомобили станаха по-привлекателни, ефективни и отговарят на по-високи стандарти за качество и безопасност. Сега те са готови да завладеят света, като имат много елементи в своя полза.
На първо място, те могат да разчитат на силната подкрепа на китайското правителство. В същото време големият вътрешен пазар им позволява да поддържат достатъчни нива на производство, за да намалят разходите си. Освен това те изпреварват своите западни конкуренти, когато става въпрос за електрификация на всички нива и във всеки сегмент.
От 1,1 милиона автомобила, произведени в Китай миналата година и продадени извън страната, 355 000 броя са продадени в Латинска Америка - най-големият пазар отвъд Великата стена. Европа е на второ място, като представлява 22% от продажбите в чужбина, следвана от Близкия изток, където са регистрирани 156 000 единици. Развиващите се икономики представляват 58% от износа на автомобили в Китай през 2021 г.
Китай обаче знае, че неговото глобално господство не може да се случи без по-добро присъствие на развитите пазари, а именно Европа, САЩ, Япония и Корея. Последните две страни имат доста защитени пазари. САЩ все още имат геополитически и търговски проблеми с Китай и така Европа става следващата цел на китайските автомобили.
Кой ще пострада? Появата на все повече китайски автомобилни предложения в Европа може да се хареса на потребителите, но ще се превърне в проблем за някои местни производители. Тези, които предлагат по-малко продукти и все още изостават в надпреварата за електрификация, са най-изложени на пристигането на китайците.
Fiat, например, е доста уязвим. Той е силно зависим от вътрешния пазар (47% от регистрациите на автомобили са извършени в Италия между януари и октомври 2022 г.). Има много малка гама от продукти - само 4 модела, без двата микробуса.
Ford е друга потенциална жертва. Марката току-що обяви излизането си от B сегмента, който, въпреки че вече не е толкова популярен, колкото в миналото, все още е важен източник на обеми на продажби. Focus вероятно ще остане единствената налична кола след оттеглянето на Mondeo. Puma и Kuga са популярни SUV, но никой от тях не е напълно електрифициран.
Заплаха има и за някои японски марки. Mitsubishi, например, в момента предлага два модела в Европа и нито един напълно електрически. Марката е продала само 43 000 бройки през първите 10 месеца на тази година. Дори в случая с Honda предлагането е доста ограничено (5 модела), като единственият електрически - Honda e, се бори да оцелее.
Какво е общото между тези марки? Всички те се класират в основния сегмент - един от най-конкурентните и най-малко печелившите в Европа. Те се борят да запазят пазарния си дял поради ограниченото предлагане. В резултат на това те ще бъдат първите, които ще почувстват въздействието на китайската инвазия”.