Времето за доставка на нови автомобили до клиентите в Европа и по-специално в Германия не само не намалява, а напротив, става все по-дълго. Ако купувачът има късмет, срокът за получаване на поръчаната кола е 6 месеца, но подобни случаи вече са рядкост. И една-две години чакане се превръща в норма, като клиентите нямат избор, твърди изданието maz-online.de.
При това няма никакво значение дали поръчаният автомобилът е електрически или с двигател с вътрешно горене. Модели като Tesla Model Y или Mercedes-Benz EQS пристигат при клиентите с най-малко 5 месеца закъснение. За Ford Explorer времето е поне 22 месеца, а за електрически модели и plug-in хибриди като Fiat 500 Elektric, Honda e и Hyundai Kona Elektric поръчки дори не се приемат.
Какви са причините според експертите?
Първо, почти всички европейски заводи изпитват в някаква степен недостиг на компоненти за производство, така че машините не могат да бъдат завършени физически. Дори има примери, когато някои фабрики спират производството си. Веригите за доставки са нарушени не само поради пандемията от коронавирус или затварянето на пристанища. Ситуацията е повлияна от продължаващите военни действия на територията на Украйна, като това е втората причина, изтъкната от представителя на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA).
Третият важен момент, според директора на Центъра за автомобилен мениджмънт Щефан Брацел, е свързан с кризата с чиповете в Тайван, който, както всички знаят, е световната Мека в тази индустрия. „Кризата на полупроводниците не е изчезнала никъде, тя е била и остава актуална. Проблемът с недостига на чипове се изостря от непрекъснато нарастващото търсене на електрически модели“, обяснява специалистът.
Професор Брацел казва, че ситуацията с недостатъчни доставки на компоненти и електронни компоненти ще продължи още известно време. Според него, Украйна доскоро е произвеждала огромно количество бордови мрежи (например кабелни снопове). От своя страна доставчиците в Русия изнасят някои артикули от резервни части за автомобилни производители в Европа и Азия от дълго време.
Друга причина за забавянето е, че повечето производители променят производствените си планове и се фокусират предимно върху производството на по-скъпи и богато оборудвани модели, които носят максимална печалба. Това неизбежно означава, че купувачите трябва да чакат все по-дълго и по-дълго за евтини автомобили или определени конфигурации на оборудване.
Какви са правата на клиентите при забавяне на доставката?
Феликс Флосбах, адвокат в потребителския център на NRW, не вижда законен начин за ускоряване на доставката на поръчаните нови автомобили. „При вече сключен договор за покупко-продажба обикновено се договаря необвързваща дата за доставка на автомобила и само в редки случаи с конкретна дата“, казва експертът.
В същото време обикновените потребители все още имат малко пространство за маневриране, смята Феликс Флосбах: „Ако продавачът не е в състояние да достави платената кола в рамките на договорения срок, тя преминава в състояние на забавяне и клиентът може да действа законно след договорения период.”
Има ли полза от оказването на натиск върху продавача?
„Не си мислете, че дилърите не искат да раздават коли - обяснява Кристиан Янечек, специалист по транспортно право, член на Комитета на трудовите асоциации „Транспортно право“ на Германската адвокатска колегия. - Дори клиентите да окажат известен натиск върху продавача, автомобилите не могат да бъдат произведени по-бързо от производителя, такива са днешните пазарни реалности.“
Адвокатите отбелязват, че ако условията за доставка на поръчаните автомобили не са спазени, купувачите трябва поне да знаят правата си. Кристиан Янечек дава следния пример: ако датата на доставка март 2023 г. е посочена в договора за продажба, тогава с търговеца може да се осъществи връзка само 6 седмици след тази дата. Тоест, да напомни за факта на забавяне на доставката през май-месец и да напомни на дилъра, че има две седмици, за да достави колата на клиента. Датите на издаване се посочват най-добре с препоръчана поща.
Ако крайният срок изтече и автомобилът все още не е наличен, клиентът може да предяви иск за обезщетение или да се откаже от покупката в зависимост от обстоятелствата. „Практиката показва, че купувачите рядко прибягват до отказ от покупка. „Хората най-често молят дилъра да им покаже друга кола, която може да бъде доставена по-рано“, обяснява адвокатът.