fallback

Какви обороти на двигателя трябва да се поддържат през зимата

Съвети, както за безопасност, така и за удължаване на живота на мотора

Зимата е труден период както за силовите агрегати на автомобила, така и за собственика на колата. Опитните водачи знаят, че не само издръжливостта на мотора, но и безопасността на водача и пътниците зависят от скоростта, с която двигателят работи - тоест от неговите оборотни режими. Какви трябва да са те през зимата, ви разказваме сега.

Смята се, че оптималният диапазон на скоростта на средностатистически атмосферен двигател е в диапазона 2500-4500 об/мин. За агрегат с турбокомпресор долната граница може да бъде намалена до 2100 об/мин. С други думи, всеки двигател е най-полезен за работа, като дава около 50-70% от максималния си въртящ момент.

Горното е напълно вярно за зимна експлоатация. С уговорката, че при шофиране с двигател, който все още не е имал време да загрее, си струва да поддържате оборотите му по-ниски - около 2500 об/мин. Всичко това може да се изпълни лесно на автомобил с ръчна скоростна кутия. А собствениците на автомобили с автоматици от различни видове могат да кажат, че за тях "приказките" за оборотите на двигателя са безсмислени.

Например, автоматичната скоростна кутия сама избира на коя предавка да превключи. Съответно човекът, който седи зад волана, не може да повлияе на скоростта на въртене на коляновия вал на двигателя. Наистина, повечето "мозъци" на автомобилите са настроени да работят с възможно най-ниските (в конкретна ситуация) обороти. За целта скоростната кутия винаги се стреми да превключи на най-високата възможна предавка.

Те са настроени по този начин от автомобилните производители в техния илюзорен стремеж към устойчивост. Повечето автоматични трансмисии обаче все още позволяват на водача да влияе на оборотите на двигателя, потискайки желанието на силовите агрегати да работят на празен ход. Само при много при по-старите и по-бюджетни модели автомобили техните автоматични трансмисии нямат режим на работа на скоростната кутия, наречен „спорт“.

Останалите обикновено го имат. Междувременно, превключвайки трансмисията в режим „спорт“, ние я принуждаваме винаги, при всяка скорост, да се опитва да поддържа по-ниска предавка и съответно леко повишени обороти на мотора. При някои автомобили електрониката не ги сваля под 2000 оборота в минута, при други поддържа поне 2500. А някои автоматици имат възможност за ръчно превключване на предавките.

При последната опция всичко е просто: самият водач може да ги превключва, поддържайки оптимални обороти на двигателя. Резултатът е същият: двигателят работи в оптималния за зимата режим и живее по-дълго. Въпреки че, разбира се, консумира малко повече гориво.

Обърнете внимание, че е особено полезно да поддържате леко повишени обороти на двигателя през зимата. В този случай той е в състояние бързо да даде повече мощност - например, ако е необходимо, да се направи бърза маневра. Но най-важното е, че при хлъзгав зимен път може да се наложи да намалите плавно, така че колата да не се „влачи“ поради загуба на сцепление.

Което е много удобно и безопасно да се направи чрез т.нар. "моторна спирачка". При прекалено ниски обороти такава техника не може да бъде изпълнена, това е възможно само при повишени скорости на въртенето на двигателя. Така през зимата е особено препоръчително постоянно да се кара с двигател, чийто колянов вал се върти със скорост от 2500 об/мин и малко по-високи.

fallback
  • #15
    vw 1.6 tdi ( преди 2 години )
    #9 глупостта сте я написал вие, моя VW е с максимален въртящ момент, копирам"250 Нм @ 1500-3250 об/мин" Т.е. без проблем е да има дизели и с по-нисък диапазон на оборотите
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    Аз карам на "оптимална безопасност"! Оборотите не ме интересуват.
  • #13
    Пропов ( преди 2 години )
    Няма такова нещо като оптимални обороти. По принцип най добре е възможно най ниски без да се стига до разтрисане на двигателя. Така двигателя най малко се износва и гори най малко. Те затова и всички автомати извън спортен режим все гледат да вдигат предвака то ест да свалят оборотите. Но за да върви колата нормално в ниските обороти си иска обем , кубици. Новите мънички моторчета с турбо не могат да се реят в ниските обороти като един мазен шестак или могъщ осмак.
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    Имам дизелов и го движа около 2000 оборота на магистралата, градско с цел да не сменям предавките нон стоп между 1500-3000
  • #11
    Яшко ( преди 2 години )
    Както винаги статия "на ниво", определено не изневерявате на себе си
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    Средностатистически атмосферен двигател.....!? Майко мила!......До там бях. Не можах да продължа да чета. Ако кажете кое е и средностатистическото купе, средностатистическата скоростна кутия.......
  • #9
    112 ( преди 2 години )
    #8, що за глупости сте написал ... да не карате трактор или камион ...
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Моят максимален въртящ момент е при 1400 оборота и още преди 2000 електронният асистент ме подканя да сменя предавката. Толкова за капацитета от тази статия, който си въобразява, че разбира повече от инженерите, които създават автомобилни двигатели от нулата и се занимават с истински изследвания, не с автоматично превеждане на съмнителни статии.
  • #7
    Fury ( преди 2 години )
    "Всичко това може да се изпълни лесно на автомобил с ръчна скоростна кутия. А да сте чували, че автоматиците имат позиция "М", димек ръчен режим на превключване?
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    Не трябва да се гонят някакви определени обороти самоцелно. Във всяка конкретна ситуация колата трябва да бъде на правилната предавка със съответната скорост. Естествено това е относително. На магистрала един кара със 110, а друг със 140. Отделно автомобилите са различни - двигатели, скоростни кутии, при тях пък предавателни числа и т.н.
fallback
Последни